Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Vieze Ruit + Feedback Betreffende Installatie

VorigePagina 2 van 2

De conclusie van een slecht apparaat is echt tekort door de bocht.
Probeer via internet een handleiding te achterhalen waarin beschreven wordt hoe je afzonderlijk pellettoevoer, rookgasventilator en warmtewisselventilator kunt regelen, en laat ons de huidige instellingen weten, van alle powerstanden.

Sinds ruim 3 jaar hebben wij een MCZ Cute. Heerlijke en stille warmte. Alleen veel zwarte roet aanslag in de kachel en op de ruit. Na een uurtje kon je de vlammen al bijna niet meer zien. We stoken alleen premium naaldhout pellets en de leverancier heeft bij een onderhoudsbeurt de luchtaanzuiging al eens iets verhoogd. Ook hij verbaasde zich over de zwarte aanslag. Dat had totaal geen effect. Totdat…..

Ik vorige week de kachel reinigde en ontdekte dat een aantal van de schroefjes dat het ruit vasthoudt los zat. Ik draaide ze allemaal even los om te reinigen en merkte dat het ruit zeker een halve centimeter naar beneden zakte. Op die hoogte heb ik hem laten zitten en de schroefjes weer aangedraaid. Sindsdien nauwelijks tot geen zwarte aanslag meer. Het ruit blijft helemaal schoon (nu al zeker drie dagen). Ook ligt er geen as meer op de rand voor de ruit en blijft het branderbakje veel schoner. 

Kennelijk komt er nu (meer) lucht langs het raampje en had de verbranding dat nodig. De kachel snort heerlijk en de vlammen hebben een goede kleur. Ik krijg ook geen storingsmelding. Dus ik vermoed dat de luchtstroom zo prima is.

Ik ben er erg blij mee. Wat mij alleen verbaast is dat ik dit bij toeval heb moeten ontdekken. Ik heb er niets over gelezen in handleidingen.  

Wellicht kunnen meer mensen hier hun voordeel mee doen. 

Misschien een te lage snelheid van de rookgasventilator, waardoor er veel rook neerslaat op de ruit?

Kan ook zijn dat de luchtwassing van de ruit niet open is. Deze zorgt voor verse schone lucht tussen de ruit en het vuur waardoor er geen/minder aanslag onderstaat.

Zijn de gaatjes van de branderpot wel vrij van koek? Wanneer deze dicht geslagen zijn dan kan het lucht er niet goed doorheen komen.

Ook kan het zijn, dat wanneer de lucht toevoer te hoog is ten opzichte van de pellet toevoer krijg je hetzelfde beeld zoals je bescheven hebt.

Hier ook al 2 jaar een zwart raam na een uurtje… GRRRRRRR

Maar na veel ellende klachten en wijsneuzen die het allemaal wel weten… het raampje idd los gedraaid en vast gezet en HOPLA !!!! 🙂 

Het lag dus niet aan instellingen, soort pellets etc etc etc ! Ben hier heel blij mee want ik twijfelde al om hem terug te sturen en een andere te kopen !

Hoe lang blijft je ruitje nu mooi helder @sportbillie?

Bij mij komt er na 2 uur op vol vermogen een lichte waas op, na een hele avond stoken op laag vermogen is deze waas een stuk donkerder. Met een stuk keukenpapier kan ik deze waas makkelijk er af vegen, het zit niet vast aan het glas.

Jeroen St dit is normaal

Bij ons is er op vol vermogen een mooie licht grijze waas op de ruit en op het binnenwerk van de kachel. Mooie geel/licht oranje vlammen. We gebruiken pellets van masterfire. Wel hebben we een gevelafvoer op 2 meter hoogte, welke buiten 2 meter dubbelwandig verlengd is, en afgesloten met een regenkap.

VorigePagina 2 van 2

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.