Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Aanschaf Pelletkachel Om Geld Te Besparen? (Not?)
Citaat van hurbie op 23 augustus 2019, 17:07Ik kwam uit op Pals Pellets, maar die waren er niet, dus 30 zakken Pure Pellets meegenomen.
Ik heb wel het idee dat dit erg goede zijn. 4,95 per zak van 15 kg
Ik stookte op diesel a 1,30 per liter die 10KW oplevert.
Met 2 kg pellets a 33ct heb ik ook die 10KW, maar met een rendement van 95%. De olie CV van 20 jaar oud haalt dat nooit, dus ik zal een 60% zeker besparen.
Al heb ik het meer gedaan voor de fijnere warmte en ik het slepen met houtblokken zat was.
Inderdaad 4.95 (33ct per kg) lijkt mij meer een hedendaagse prijs (in NL) dan 4.05euro (27cent per kg). Ik heb het dan over WITTE pellets met keurmerk.
Een vergelijking met Olie heb ik buiten beschouwing gelaten. Dat komt vrij weinig voor in Nederland. De meeste huishoudens verwarmen met gas en daarom heb ik de vergelijking met gas gemaakt.
Grappig dat je het ook hebt over hout. Toevallig heb ik daar ook een berekening voor gemaakt (er van uitgaande dat je niet zelf over een bos beschikt).
Haarhout (elzenhout) kost +/- 289 per 2 kuub (900kg) – dat is 0.321 cent per kg. – 1kg elzenhout heeft 4.1 kwh – Dus het kost 0.078 cent per 1 kwh
Ofwel in volgorde van prijs per kwh: Gas – Pellets – Hout (goedkoop -> duur).
Bedankt nog voor het specificeren!
Ik kwam uit op Pals Pellets, maar die waren er niet, dus 30 zakken Pure Pellets meegenomen.
Ik heb wel het idee dat dit erg goede zijn. 4,95 per zak van 15 kg
Ik stookte op diesel a 1,30 per liter die 10KW oplevert.
Met 2 kg pellets a 33ct heb ik ook die 10KW, maar met een rendement van 95%. De olie CV van 20 jaar oud haalt dat nooit, dus ik zal een 60% zeker besparen.
Al heb ik het meer gedaan voor de fijnere warmte en ik het slepen met houtblokken zat was.
Inderdaad 4.95 (33ct per kg) lijkt mij meer een hedendaagse prijs (in NL) dan 4.05euro (27cent per kg). Ik heb het dan over WITTE pellets met keurmerk.
Een vergelijking met Olie heb ik buiten beschouwing gelaten. Dat komt vrij weinig voor in Nederland. De meeste huishoudens verwarmen met gas en daarom heb ik de vergelijking met gas gemaakt.
Grappig dat je het ook hebt over hout. Toevallig heb ik daar ook een berekening voor gemaakt (er van uitgaande dat je niet zelf over een bos beschikt).
Haarhout (elzenhout) kost +/- 289 per 2 kuub (900kg) – dat is 0.321 cent per kg. – 1kg elzenhout heeft 4.1 kwh – Dus het kost 0.078 cent per 1 kwh
Ofwel in volgorde van prijs per kwh: Gas – Pellets – Hout (goedkoop -> duur).
Bedankt nog voor het specificeren!
Citaat van JeanD op 23 augustus 2019, 17:07Hoi Hurbie,
Je vroeg om wat verduidelijking:
De cv en pk maken ook gebruik van electr. De pk iets van 1kWh in 12h. De cv gebruikt meer, maar hoeveel weet ik niet. In de vergelijk laat ik dit verbruik tegen elkaar wegvallen.
Op enkele plekken in huis heb ik electr. vloerverw. en ir panelen. Deze verbruiken gezamelijk zo’n 7 tot 15 kWh op een dag in de koude helft van het jaar. Met mijn zonnepanelen kost zo’n kWh me 13,3ct (terugleverprijs bij greenchoice).
De teruggave van de energiebelasting vervalt wanneer er geen gasaansluiting is.
Met de cv verlies ik hier in huis de nodige warmte via de buizen in de (vrijwel) ongebruikte ruimtes.
Mijn ervaring is dat daardoor het rendement van de cv aanzienlijk zakt, en daardoor flink onder die van de pk komt.Groet, en dank voor jouw bijdragen,
Jean
Hoi Hurbie,
Je vroeg om wat verduidelijking:
De cv en pk maken ook gebruik van electr. De pk iets van 1kWh in 12h. De cv gebruikt meer, maar hoeveel weet ik niet. In de vergelijk laat ik dit verbruik tegen elkaar wegvallen.
Op enkele plekken in huis heb ik electr. vloerverw. en ir panelen. Deze verbruiken gezamelijk zo’n 7 tot 15 kWh op een dag in de koude helft van het jaar. Met mijn zonnepanelen kost zo’n kWh me 13,3ct (terugleverprijs bij greenchoice).
Met de cv verlies ik hier in huis de nodige warmte via de buizen in de (vrijwel) ongebruikte ruimtes.
Mijn ervaring is dat daardoor het rendement van de cv aanzienlijk zakt, en daardoor flink onder die van de pk komt.
Groet, en dank voor jouw bijdragen,
Jean
Citaat van Stoffig op 23 augustus 2019, 17:07De teruggave van de energiebelasting vervalt wanneer er geen gasaansluiting is.
Zou je willen aangeven waar we die informatie kunnen vinden?
De rijksoverheid zegt namelijk het volgende:
Per elektriciteitsaansluiting geldt een belastingvermindering. Deze is in 2019 van € 308,54 (€ 373,33 inclusief btw) naar € 257,54 (€ 311,62 inclusief btw) gegaan. U krijgt deze belastingvermindering, omdat de Belastingdienst een deel van het energieverbruik als basisbehoefte ziet. Over dat deel betaalt u geen energiebelasting.
Zou je willen aangeven waar we die informatie kunnen vinden?
De rijksoverheid zegt namelijk het volgende:
Per elektriciteitsaansluiting geldt een belastingvermindering. Deze is in 2019 van € 308,54 (€ 373,33 inclusief btw) naar € 257,54 (€ 311,62 inclusief btw) gegaan. U krijgt deze belastingvermindering, omdat de Belastingdienst een deel van het energieverbruik als basisbehoefte ziet. Over dat deel betaalt u geen energiebelasting.
Citaat van hurbie op 23 augustus 2019, 17:07Helder verhaal Jean.
Misschien kunnen we dan concluderen dat als je puur kijkt naar prijs per kwh, gas gewoon goedkoper is dan pellets.
In de praktijk kunnen pellets goedkoper zijn wanneer er sprake is van rendementsverlies doordat er warmte op verkeerde plekken komt door de CV leidingen die door het huis lopen. Zoals in het verhaal van Jean. Uiteraard is dit bij iedereen anders.
De vraag is of dat verlies zo groot is dat het de investering (en onderhoudskosten) terug verdient. Maar vanuit het andere ‘draadje’ van Jean begrijp ik dat dit bij Jean ook waarschijnlijk het geval is.
Er zijn nog een paar andere variabelen die we nog niet precies hebben onderzocht. Het precieze elektroverbruik van de cv-ketel en de pelletkachel. Al zal dit bij het algehele verbruik (in kwh) in het niet vallen. Daarnaast valt het mij ook op dat de een pelletkachel toch minder nauwkeurig is af te stellen dan een CV, vaak stook je daardoor ook warmer (en dus meer verbruik).
Kortom; het hangt erom of je de investering van een pelletkachel/ketel kan terug verdienen. In sommige situaties wel en in sommige situaties niet. We weten ook niet wat gas en pellet-prijzen in de toekomst doen, al zijn deze beiden gestegen. Misschien stijgt de één of de ander in de toekomst harder, wie zal het zeggen?! Ik zou zeggen; voor het gezellige vuurtje moet je het doen, maar voor de gouden bergen absoluut niet! Of het milieu ermee gediend is verdient een ander ‘draadje’…. 😉
Helder verhaal Jean.
Misschien kunnen we dan concluderen dat als je puur kijkt naar prijs per kwh, gas gewoon goedkoper is dan pellets.
In de praktijk kunnen pellets goedkoper zijn wanneer er sprake is van rendementsverlies doordat er warmte op verkeerde plekken komt door de CV leidingen die door het huis lopen. Zoals in het verhaal van Jean. Uiteraard is dit bij iedereen anders.
De vraag is of dat verlies zo groot is dat het de investering (en onderhoudskosten) terug verdient. Maar vanuit het andere ‘draadje’ van Jean begrijp ik dat dit bij Jean ook waarschijnlijk het geval is.
Er zijn nog een paar andere variabelen die we nog niet precies hebben onderzocht. Het precieze elektroverbruik van de cv-ketel en de pelletkachel. Al zal dit bij het algehele verbruik (in kwh) in het niet vallen. Daarnaast valt het mij ook op dat de een pelletkachel toch minder nauwkeurig is af te stellen dan een CV, vaak stook je daardoor ook warmer (en dus meer verbruik).
Kortom; het hangt erom of je de investering van een pelletkachel/ketel kan terug verdienen. In sommige situaties wel en in sommige situaties niet. We weten ook niet wat gas en pellet-prijzen in de toekomst doen, al zijn deze beiden gestegen. Misschien stijgt de één of de ander in de toekomst harder, wie zal het zeggen?! Ik zou zeggen; voor het gezellige vuurtje moet je het doen, maar voor de gouden bergen absoluut niet! Of het milieu ermee gediend is verdient een ander ‘draadje’…. 😉
Citaat van JeroenSt op 23 augustus 2019, 17:07Ik heb nu 3 maanden ervaring met de pelletkachel en onder aan de artel kost het geld. In 3 maanden heb ik 14 euro bespaart.
Echter als ik dan ook nog de kosten tel voor aanschaf dan kost de kachel inclusief rookkanaal 90 euro per jaar (uitgaande van 10 jaar levensduur).
Onder aan de streep is de pelletkachel dus 60 euro per jaar duurder.
Ik moet hierbij wel een opmerkingen plaatsen: Omdat de vloer nu koud is (vloerverwarming uit) en de pelletkachel zorgt voor luchtcirculatie moeten we de temperatuur in de huiskamer verhogen van 19.5 naar 21.5 om het warm te hebben.
Verder stook ik sinds een paar weken de vloer van de badkamer wel warm omdat het anders te koud wordt, dit zorgt afhankelijk van de buitentemperatuur voor meer gasverbruik waardoor de kosten nog meer zullen oplopen.
Wij hadden gehoopt omdat er de woonkamer nu alleen warm stoken als we aanwezig zijn dusdanig op gas te besparen dat we de pelletkachel zouden terugverdienen. Helaas gaat dit verhaal dus niet op.
Wat we wel hebben is een gezellig vuurtje in de huiskamer. Een gashaard was een stuk duurder geweest, deze was alleen in tegenstelling tot de pelletkachel wel helemaal stil geweest.
Ik heb nu 3 maanden ervaring met de pelletkachel en onder aan de artel kost het geld. In 3 maanden heb ik 14 euro bespaart.
Echter als ik dan ook nog de kosten tel voor aanschaf dan kost de kachel inclusief rookkanaal 90 euro per jaar (uitgaande van 10 jaar levensduur).
Ik moet hierbij wel een opmerkingen plaatsen: Omdat de vloer nu koud is (vloerverwarming uit) en de pelletkachel zorgt voor luchtcirculatie moeten we de temperatuur in de huiskamer verhogen van 19.5 naar 21.5 om het warm te hebben.
Verder stook ik sinds een paar weken de vloer van de badkamer wel warm omdat het anders te koud wordt, dit zorgt afhankelijk van de buitentemperatuur voor meer gasverbruik waardoor de kosten nog meer zullen oplopen.
Wij hadden gehoopt omdat er de woonkamer nu alleen warm stoken als we aanwezig zijn dusdanig op gas te besparen dat we de pelletkachel zouden terugverdienen. Helaas gaat dit verhaal dus niet op.
Wat we wel hebben is een gezellig vuurtje in de huiskamer. Een gashaard was een stuk duurder geweest, deze was alleen in tegenstelling tot de pelletkachel wel helemaal stil geweest.
Citaat van hurbie op 23 augustus 2019, 17:07Ik heb nu 3 maanden ervaring met de pelletkachel en onder aan de artel kost het geld. In 3 maanden heb ik 14 euro bespaart.
Heel helder en realistisch verhaal Jeroen! Dit correspondeert met de cijfers en mijn eigen ervaring.
Helaas is het in veel gevallen niet mogelijk om de pelletkachel terug te verdienen. Je moet het dan ook vooral doen voor het vuurtje in de woonkamer.
Ik heb nu 3 maanden ervaring met de pelletkachel en onder aan de artel kost het geld. In 3 maanden heb ik 14 euro bespaart.
Heel helder en realistisch verhaal Jeroen! Dit correspondeert met de cijfers en mijn eigen ervaring.
Helaas is het in veel gevallen niet mogelijk om de pelletkachel terug te verdienen. Je moet het dan ook vooral doen voor het vuurtje in de woonkamer.
Citaat van JeanD op 23 augustus 2019, 17:07@stoffig: je hebt gelijk, zonder gasaansluiting heb je nog steeds recht op de belastingteruggave.
@stoffig: je hebt gelijk, zonder gasaansluiting heb je nog steeds recht op de belastingteruggave.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.