Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Alarm 8 Onderdruk Ravelli Natural 7
Citaat van superdive op 17 oktober 2018, 15:56Onlangs een Ravelli Natural 7 gekocht en deze aangesloten op de bestaande gemetselde schoorsteen waar ik een nieuwe dubbelwandige flex 100 doorheen heb getrokken. De kachel is direct aangesloten op een T-stuk 80-100-100 dus verloopt meteen vanuit de kachelaansluiting van 80 naar 100mm. Vervolgens zonder bochten in 1 rechte lijn van ca. 10m naar boven. De bestaande betonnen metoorkap op de schoorsteen heb ik gehandhaafd en daar de flex met rvs kabel als ware ingehangen. De kachel start goed op maar geeft in de werkingsfase een onderdruk alarm (AL-08) Bij het overbruggen van de vacuum schakelaar functioneert de kachel goed. Dit is natuurlijk geen oplossing. Gebaseerd op de ervaringen hier, denken jullie dat de oplossing ligt in een andere trekkap? of de vacuumschakelaar vervangen? slangetje doorgeblazen ed. is al geprobeerd maar levert niets op. Iemand tips omtrent te volgen werkwijze ?
Onlangs een Ravelli Natural 7 gekocht en deze aangesloten op de bestaande gemetselde schoorsteen waar ik een nieuwe dubbelwandige flex 100 doorheen heb getrokken. De kachel is direct aangesloten op een T-stuk 80-100-100 dus verloopt meteen vanuit de kachelaansluiting van 80 naar 100mm. Vervolgens zonder bochten in 1 rechte lijn van ca. 10m naar boven. De bestaande betonnen metoorkap op de schoorsteen heb ik gehandhaafd en daar de flex met rvs kabel als ware ingehangen. De kachel start goed op maar geeft in de werkingsfase een onderdruk alarm (AL-08) Bij het overbruggen van de vacuum schakelaar functioneert de kachel goed. Dit is natuurlijk geen oplossing. Gebaseerd op de ervaringen hier, denken jullie dat de oplossing ligt in een andere trekkap? of de vacuumschakelaar vervangen? slangetje doorgeblazen ed. is al geprobeerd maar levert niets op. Iemand tips omtrent te volgen werkwijze ?
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:56Heeft de pelletkachel al eens gebrand of is hij volledig nieuw?
Heeft de pelletkachel al eens gebrand of is hij volledig nieuw?
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:56kijk even of het toestel zonder rookkanaal buiten wel wil starten met een pijpje naar achteren puur voor de test.
dan kan het zijn dat bijvoorbeeld de krantenprop nog in de pijp zit maar het is ook mogelijk dat uw onderdruksensor defect is en deze vervangen moet worden.
u kunt altijd uw dealer even vragen of hij deze wil vervangen na deze test.
kijk even of het toestel zonder rookkanaal buiten wel wil starten met een pijpje naar achteren puur voor de test.
dan kan het zijn dat bijvoorbeeld de krantenprop nog in de pijp zit maar het is ook mogelijk dat uw onderdruksensor defect is en deze vervangen moet worden.
u kunt altijd uw dealer even vragen of hij deze wil vervangen na deze test.
Citaat van superdive op 17 oktober 2018, 15:56Het toestel werkt buiten wel. Toch het rookkanaal dan neem ik aan. Als ik aan het rookkanaal voel, merk ik goed de wisseling van trek afhankelijk van de wind. Kanaal toch te smal of misschien anti valwind kap?
Het toestel werkt buiten wel. Toch het rookkanaal dan neem ik aan. Als ik aan het rookkanaal voel, merk ik goed de wisseling van trek afhankelijk van de wind. Kanaal toch te smal of misschien anti valwind kap?
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:56pak een plastic zakje en trek die over de buis heen kun je zien hoe het rookkanaal reageert, wil hij het plastic zakje er elke keer afdrukken weet je genoeg.
kan zelfs met de kachel ervoor en dan de plastic zak op de inlaat buis maar de kachel nooit starten als de zak erop zit.
pak een plastic zakje en trek die over de buis heen kun je zien hoe het rookkanaal reageert, wil hij het plastic zakje er elke keer afdrukken weet je genoeg.
kan zelfs met de kachel ervoor en dan de plastic zak op de inlaat buis maar de kachel nooit starten als de zak erop zit.
Citaat van superdive op 17 oktober 2018, 15:56Heb een zakje voor de inlaat gehouden en het zakje beweegt zowel lichtjes naar binnen maar ook naar buiten.
Heb een zakje voor de inlaat gehouden en het zakje beweegt zowel lichtjes naar binnen maar ook naar buiten.
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:56hoe hoog is het gemetselde kanaal? komt deze boven de nok van de woning uit?
hoe hoog is het gemetselde kanaal? komt deze boven de nok van de woning uit?
Citaat van superdive op 17 oktober 2018, 15:56Het gemetselde kanaal is ca. 7,5 m (20x20cm vierkant) en is het bestaande schoorsteenkanaal waar voorheen een open haard op aangesloten is geweest. Deze komt uit in de schoorsteen die boven de nok van het huis uitkomt. (zie ook omschrijving in mijn 1e post) De flex is in het bestaande kanaal aangebracht en met rvskabel aan de bestaande meteoorkap opgehangen. Beneden is het bestaande kanaal afgewerkt met een aluminium plaat (rozet) van 4mm dik waar een nisbus 100 is geplaatst. (zie foto’s)
Het gemetselde kanaal is ca. 7,5 m (20x20cm vierkant) en is het bestaande schoorsteenkanaal waar voorheen een open haard op aangesloten is geweest. Deze komt uit in de schoorsteen die boven de nok van het huis uitkomt. (zie ook omschrijving in mijn 1e post) De flex is in het bestaande kanaal aangebracht en met rvskabel aan de bestaande meteoorkap opgehangen. Beneden is het bestaande kanaal afgewerkt met een aluminium plaat (rozet) van 4mm dik waar een nisbus 100 is geplaatst. (zie foto’s)
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:56de sensor in je kachel werkt als volgt:
er zit een slangetje aan de uitlaatpijp of bij sommige in de stookkamer deze zal wanneer hij zijn rookgasniet kwijt kan dus druk in de stookkamer krijgt via het slangetje een schakelaar in je onderdruksensor activeren.
U heeft geprobeerd de kachel te starten buiten en dat deed hij wel echter op het rookkanaal niet.
met het plastic zakje zag u dat hij op en neer beweegt wat kan aangeven dat er toch valwind is.
U kunt proberen te starten met de meteoorkap open en eventueel toch even kijken of er geen prop oid in het kanaal zit.
Heeft u de kachel via een erkend dealer? dan kan deze ook (verplicht) langskomen om uw pelletkachel in werking te stellen.
Let er ook op dat een kanaal na het plaatsen van een flexibel kanaal afgestort moet worden met vermiculite om hem te isoleren anders heeft u kans op condens.
de sensor in je kachel werkt als volgt:
er zit een slangetje aan de uitlaatpijp of bij sommige in de stookkamer deze zal wanneer hij zijn rookgasniet kwijt kan dus druk in de stookkamer krijgt via het slangetje een schakelaar in je onderdruksensor activeren.
U heeft geprobeerd de kachel te starten buiten en dat deed hij wel echter op het rookkanaal niet.
met het plastic zakje zag u dat hij op en neer beweegt wat kan aangeven dat er toch valwind is.
U kunt proberen te starten met de meteoorkap open en eventueel toch even kijken of er geen prop oid in het kanaal zit.
Heeft u de kachel via een erkend dealer? dan kan deze ook (verplicht) langskomen om uw pelletkachel in werking te stellen.
Let er ook op dat een kanaal na het plaatsen van een flexibel kanaal afgestort moet worden met vermiculite om hem te isoleren anders heeft u kans op condens.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.