Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Ravelli Natural 7
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 14:04Vraagje,
1. waar zit de modulatiestand?
2. wat is jullie ervaring wat betreft het pelletverbruik?
Vraagje,
1. waar zit de modulatiestand?
2. wat is jullie ervaring wat betreft het pelletverbruik?
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 14:04Zijn er ook gebruikers vd kachel waarvandaan de kachel ruikt tijdens het opstarten?
Zover ik het na kan gaan met mijn reukvermogen, komt de rook? / reuk van de bovenkant af. Aan de kant waar de warmtewisselaars zitten. Linker kant dus.
Dacht eerst dat de geur via de deur ontsnapt maar daar ruik ik niets. Het is alleen de eerste minuten als de pellets beginnen met ontbranden wanneer die rook vrijkomt.
Zijn er ook gebruikers vd kachel waarvandaan de kachel ruikt tijdens het opstarten?
Zover ik het na kan gaan met mijn reukvermogen, komt de rook? / reuk van de bovenkant af. Aan de kant waar de warmtewisselaars zitten. Linker kant dus.
Dacht eerst dat de geur via de deur ontsnapt maar daar ruik ik niets. Het is alleen de eerste minuten als de pellets beginnen met ontbranden wanneer die rook vrijkomt.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 14:04verf of koude schouw geen trek
verf of koude schouw geen trek
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 14:04Cor, de modulatiestand gaat in werking wanneer de kachel de ingestelde temperatuur bereikt heeft.
Het is van belang de kachel zo in te regelen, dat hij tijdens het moduleren mooi rustig blijft branden, en dat volhoudt totdat de kachel het bakje gaat draaien. (6,5 uur na ontsteken.)
Regel je de pellet en lucht toevoer niet goed in, krijg je te maken met zwarte wanden, smerige ruit.
Cor, de modulatiestand gaat in werking wanneer de kachel de ingestelde temperatuur bereikt heeft.
Het is van belang de kachel zo in te regelen, dat hij tijdens het moduleren mooi rustig blijft branden, en dat volhoudt totdat de kachel het bakje gaat draaien. (6,5 uur na ontsteken.)
Regel je de pellet en lucht toevoer niet goed in, krijg je te maken met zwarte wanden, smerige ruit.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 14:04Het pelletverbruik ligt natuurlijk voornamelijk aan hoe de kachel brandt.
Op de modulatiestand is het verbruik laag.
Staat de kachel volop te branden, gaan er uiteraard meer pellets door.
Ikzelf stel de thermostaat in op 19 graden. Wanneer de kachel de 19 graden heeft bereikt, gaat hij dus op de modulatiestand branden, en loopt de temperatuur hier op tot zo’n 23/24 graden bij niet te koude buitentemperatuur.
Het pelletverbruik ligt natuurlijk voornamelijk aan hoe de kachel brandt.
Op de modulatiestand is het verbruik laag.
Staat de kachel volop te branden, gaan er uiteraard meer pellets door.
Ikzelf stel de thermostaat in op 19 graden. Wanneer de kachel de 19 graden heeft bereikt, gaat hij dus op de modulatiestand branden, en loopt de temperatuur hier op tot zo’n 23/24 graden bij niet te koude buitentemperatuur.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 14:04Anton.
Til de zware bovenplaat eens voorzichtig van de kachel af.
Dit gaat het makkelijkst als iemand even het klepje van de pallettank omhoog houdt.Wanneer je nu bovenop de kachel kijkt, zie je de warmtewisselaar zitten.
Deze zit met vleugelmoertjes vast.
Probeer deze een tikje vaster te draaien. Niet forceren!, gewoon handvast.
Deze wisselaar ligt boven op de afdichtingsveter. Het kan zijn dat deze heel iets stank doorlaat wanneer hij niet goed aangedrukt wordt.
Anton.
Til de zware bovenplaat eens voorzichtig van de kachel af.
Dit gaat het makkelijkst als iemand even het klepje van de pallettank omhoog houdt.
Wanneer je nu bovenop de kachel kijkt, zie je de warmtewisselaar zitten.
Deze zit met vleugelmoertjes vast.
Probeer deze een tikje vaster te draaien. Niet forceren!, gewoon handvast.
Deze wisselaar ligt boven op de afdichtingsveter. Het kan zijn dat deze heel iets stank doorlaat wanneer hij niet goed aangedrukt wordt.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 14:04Er blijft een groen lampje achter op de kachel branden, iemand misschien een idee wat dat betekend??
Er blijft een groen lampje achter op de kachel branden, iemand misschien een idee wat dat betekend??
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 14:04groen = alles ok
groen = alles ok
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 14:04Ik heb de Natural 7 nu ruim een jaar. De kachel is bij mij hoofdverarming en als zodanig voldoet hij uitstekend. De warmte van deze kachel is vele malen lekkerder dan van de cv. Hiervoor heb ik 30 jaar een open haard gehad maar nu heb ik dezelfde fijne warmte permanent in mijn woonkamer. Heerlijk!
Inderdaad is het in het begin wennen aan alle piepjes, ventilator geluiden en vijzelgeluiden maar op den duur hoor je het niet meer. De ventilator kun je trouwens uitzetten. Het piepje van het kantelen en reinigen van het bakje schijnt er volgens de leverancier bij te horen. Na een halfjaar heb ik wel geregeld foutcode 5. Volgens de installateur kwestie van resetten (uit/aan met knop achterkant) en opnieuw opstarten wat idd helpt. Of dat ook de echte oplossing is weet ik niet. Gebeurt best wel vaak. De kachel maal ik iedere 2 dagen helemaal schoon.
De installateur heeft niets gedaan aan het instellen van de verbranding van de pellets en er ook niets over verteld. Op dit forum lees ik nu dat je door het instellen daarvan invloed kunt uitoefenen op de verbranding. De kachel staat aan van ‘morgens 7.00 uur tot ’s avonds 22.30. dan verbruikt hij ongeveer 1 zak van 15kg. Ik heb de volgende pellets geprobeerd:
Pure Power ENplus A1
Plospan BRUIN
Agriselect pellets EN+a1
Eerlijk gezegd merk ik weinig verschil. Misschien dat de laatste het warmste brandt. Qua schoon branden ontlopen ze elkaar ook weinig. Dat wil zeggen, na een paar uur is mijn ruitje zwart.
Helaas is de kachel nu, na ruim een jaar in gebruik, defect. Het lijkt er op dat de gloeispiraal het niet meer doet, want er vallen keurig pellets maar er wordt niets aangestoken.
Het kwalijke vind ik wel dat het bijna 10 dagen duurt voordat de kachel herstelt kan worden. Hoewel de gloeispiraal een voorraad product is, duurt het ongeveer een week voordat deze bij de installateur is. Dinsdag de storing gemeld ergens volgende week wordt de kachel gerepareerd.
Omdat de kachel, zoals ik al eerder schreef, mijn hoofdverwarming is vind ik dat echt te lang duren. De enkele radiator maakt nu overuren om de boel te verwarmen.
Na dit verhaal ben ik benieuw naar jullie ervaring met het soort pellets en de hoeveelheid die verbruikt wordt.
Hoe je de ideale instelling bepaalt per soort pellet. Bij mij staat alles op 0/0
Waarmee jullie de kachel reinigen. Ik heb namelijk een speciale stofzuiger daarvoor aangeschaft en die blaast het stof uit de kachel er gewoon weer ui aan de bovenkant Ook na het reinigen en zelfs wassen van de filters.
Ik heb de Natural 7 nu ruim een jaar. De kachel is bij mij hoofdverarming en als zodanig voldoet hij uitstekend. De warmte van deze kachel is vele malen lekkerder dan van de cv. Hiervoor heb ik 30 jaar een open haard gehad maar nu heb ik dezelfde fijne warmte permanent in mijn woonkamer. Heerlijk!
Inderdaad is het in het begin wennen aan alle piepjes, ventilator geluiden en vijzelgeluiden maar op den duur hoor je het niet meer. De ventilator kun je trouwens uitzetten. Het piepje van het kantelen en reinigen van het bakje schijnt er volgens de leverancier bij te horen. Na een halfjaar heb ik wel geregeld foutcode 5. Volgens de installateur kwestie van resetten (uit/aan met knop achterkant) en opnieuw opstarten wat idd helpt. Of dat ook de echte oplossing is weet ik niet. Gebeurt best wel vaak. De kachel maal ik iedere 2 dagen helemaal schoon.
De installateur heeft niets gedaan aan het instellen van de verbranding van de pellets en er ook niets over verteld. Op dit forum lees ik nu dat je door het instellen daarvan invloed kunt uitoefenen op de verbranding. De kachel staat aan van ‘morgens 7.00 uur tot ’s avonds 22.30. dan verbruikt hij ongeveer 1 zak van 15kg. Ik heb de volgende pellets geprobeerd:
Pure Power ENplus A1
Plospan BRUIN
Agriselect pellets EN+a1
Eerlijk gezegd merk ik weinig verschil. Misschien dat de laatste het warmste brandt. Qua schoon branden ontlopen ze elkaar ook weinig. Dat wil zeggen, na een paar uur is mijn ruitje zwart.
Helaas is de kachel nu, na ruim een jaar in gebruik, defect. Het lijkt er op dat de gloeispiraal het niet meer doet, want er vallen keurig pellets maar er wordt niets aangestoken.
Het kwalijke vind ik wel dat het bijna 10 dagen duurt voordat de kachel herstelt kan worden. Hoewel de gloeispiraal een voorraad product is, duurt het ongeveer een week voordat deze bij de installateur is. Dinsdag de storing gemeld ergens volgende week wordt de kachel gerepareerd.
Omdat de kachel, zoals ik al eerder schreef, mijn hoofdverwarming is vind ik dat echt te lang duren. De enkele radiator maakt nu overuren om de boel te verwarmen.
Na dit verhaal ben ik benieuw naar jullie ervaring met het soort pellets en de hoeveelheid die verbruikt wordt.
Hoe je de ideale instelling bepaalt per soort pellet. Bij mij staat alles op 0/0
Waarmee jullie de kachel reinigen. Ik heb namelijk een speciale stofzuiger daarvoor aangeschaft en die blaast het stof uit de kachel er gewoon weer ui aan de bovenkant Ook na het reinigen en zelfs wassen van de filters.
Citaat van Stef op 17 oktober 2018, 14:04Ik heb een natura 7 en merk dat de deur vd kachel niet helemaal open kan itt het deurtje voor de aslade, klopt dat ook?
Ik heb een natura 7 en merk dat de deur vd kachel niet helemaal open kan itt het deurtje voor de aslade, klopt dat ook?
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.