Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Regelgeving Pelletkachel En De Afvoer Van Het Rookkanaal
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 13:25meestal is dit pas bij 8 meter of meer u kunt gerust de 80mm/130 gebruiken.
meestal is dit pas bij 8 meter of meer u kunt gerust de 80mm/130 gebruiken.
Citaat van BesteKeus op 17 oktober 2018, 13:25Weet niet of het hier mag maar heb dit wat hieronder staat besteld bij de kachelmaterialenshop.nl is dit een goed adres.
1x T-Stuk Ø80/130mm : €79,19
1x Condensdop Ø80/130mm : €23,99
6x 1 Mt. Ø80/130mm : €52,78
5x Verstelbare muurbeugel RVS Ø130mm : €15,65
1x Trekkende kap lamelle Ø80/130mm : €29,86
1x Stormkraag RVS Ø130mm : €24,05
—————————————————————————-
Totaal incl. BTW : €552,02
Verzendkosten incl. BTW : €15,-
Weet niet of het hier mag maar heb dit wat hieronder staat besteld bij de kachelmaterialenshop.nl is dit een goed adres.
1x T-Stuk Ø80/130mm : €79,19
1x Condensdop Ø80/130mm : €23,99
6x 1 Mt. Ø80/130mm : €52,78
5x Verstelbare muurbeugel RVS Ø130mm : €15,65
1x Trekkende kap lamelle Ø80/130mm : €29,86
1x Stormkraag RVS Ø130mm : €24,05
—————————————————————————-
Totaal incl. BTW : €552,02
Verzendkosten incl. BTW : €15,-
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 13:25elk adres heeft zijn eigen buizen maar ik zou wel kijken naar het soort isolatie en koude bruggen ook de t waarde is belangrijk bij dubbelwandige rookkanalen.
elk adres heeft zijn eigen buizen maar ik zou wel kijken naar het soort isolatie en koude bruggen ook de t waarde is belangrijk bij dubbelwandige rookkanalen.
Citaat van Yizzz op 17 oktober 2018, 13:25Ik was bij een handelaar en heb de som op de proef genomen door de stekker uit de pelletkachel te trekken 😀 zat maar een kort uitlaatpijpje aan en zo door de muur!
vonden ze niet zo heel leuk dat ik dat deed want de hele showroom stond blauw :ph34r: tja liever daar als dat me dit thuis gebeurd B)
Wat als dit thuis was gebeurd dan? hun reactie was dat je de stroom er nooit af moet halen en ik zij als er een goede uitlaat aan had gezeten had hij de rook ook wel afgezogen zoals bij mijn houtkachel.
De reden dat ik dit gedaan is vrij simpel mijn buren hebben het op deze manier en daar gekocht en hij beweerde hoog en laag dat dit kon :angry:
Ik was bij een handelaar en heb de som op de proef genomen door de stekker uit de pelletkachel te trekken 😀 zat maar een kort uitlaatpijpje aan en zo door de muur!
vonden ze niet zo heel leuk dat ik dat deed want de hele showroom stond blauw :ph34r: tja liever daar als dat me dit thuis gebeurd B)
Wat als dit thuis was gebeurd dan? hun reactie was dat je de stroom er nooit af moet halen en ik zij als er een goede uitlaat aan had gezeten had hij de rook ook wel afgezogen zoals bij mijn houtkachel.
De reden dat ik dit gedaan is vrij simpel mijn buren hebben het op deze manier en daar gekocht en hij beweerde hoog en laag dat dit kon :angry:
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 13:25Er zijn ook wel gesloten toestellen.. dan heb je geen rook in huis maar kans op een rookgasknal in de kachel en je behoud nog steeds de uitstoot op straatniveau wat gewoon niet mag.
Zie ook dat er bedrijven zijn die nu zeggen getest in een windtunnel.. ja kan je proberen en kan ook werken met een hermetisch gesloten toestel maar je uitstoot en fijnstof blijft dus gewoon naar het dak.
De hermetisch gesloten toestellen zijn gebouwd voor de volledig passieve woningen en niet om op een gevel aan te sluiten :rolleyes:
Er zijn ook wel gesloten toestellen.. dan heb je geen rook in huis maar kans op een rookgasknal in de kachel en je behoud nog steeds de uitstoot op straatniveau wat gewoon niet mag.
Zie ook dat er bedrijven zijn die nu zeggen getest in een windtunnel.. ja kan je proberen en kan ook werken met een hermetisch gesloten toestel maar je uitstoot en fijnstof blijft dus gewoon naar het dak.
De hermetisch gesloten toestellen zijn gebouwd voor de volledig passieve woningen en niet om op een gevel aan te sluiten :rolleyes:
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 13:25https://pelletkachelforum.nl/topic/800-officiele-vermelding-pelletkachel-muurdoorvoer-regelgeving/
officiële vermeldingen op het gebied van veilige montage en installatie van de pelletkachel
https://pelletkachelforum.nl/topic/800-officiele-vermelding-pelletkachel-muurdoorvoer-regelgeving/
officiële vermeldingen op het gebied van veilige montage en installatie van de pelletkachel
Citaat van Stippel op 17 oktober 2018, 13:25Wij zijn door schade en schande wijs geworden. In januari 2017 hebben we een Funny (Edil Kamin) en Julia aangeschaft en laten aansluiten d.m.v. de afvoer via de gevel.
Met Julia ging alles al snel mis. Een paar keer hevige rookontwikkeling gehad, de derde keer ging het brandalarm af omdat de Julia inwendig in brand stond. De installateur kon geen oorzaak noemen, hield ons na de eerste keren nog zoet met een nieuwe ontbrander, maar na de bijna brand hebben we geëist dat hij de Julia weer ophaalde.
Nu achteraf, na gesprekken met andere pelletkachelbedrijven, blijkt dat de gevelafvoer pal op het westen stond en de wind kwam regelmatig in de afvoer, waardoor de Julia a.h.w. ontplofte.
Zie volgend bericht (heb wat moeite met plaatsen van forumberichten want ineens kan het bericht verdwenen zijn en moet ik weer opnieuw typen)
Wij zijn door schade en schande wijs geworden. In januari 2017 hebben we een Funny (Edil Kamin) en Julia aangeschaft en laten aansluiten d.m.v. de afvoer via de gevel.
Met Julia ging alles al snel mis. Een paar keer hevige rookontwikkeling gehad, de derde keer ging het brandalarm af omdat de Julia inwendig in brand stond. De installateur kon geen oorzaak noemen, hield ons na de eerste keren nog zoet met een nieuwe ontbrander, maar na de bijna brand hebben we geëist dat hij de Julia weer ophaalde.
Nu achteraf, na gesprekken met andere pelletkachelbedrijven, blijkt dat de gevelafvoer pal op het westen stond en de wind kwam regelmatig in de afvoer, waardoor de Julia a.h.w. ontplofte.
Zie volgend bericht (heb wat moeite met plaatsen van forumberichten want ineens kan het bericht verdwenen zijn en moet ik weer opnieuw typen)
Citaat van Stippel op 17 oktober 2018, 13:25Vervolgens moesten we, vanwege gebrek aan vertrouwen, op zoek naar een ander bedrijf voor het onderhoud van de Funny. Tijdens die gesprekken kwamen we erachter dat de afvoer via de gevel geen optie is voor de pelletkachel. Eén bedrijf wees ons op dit forum, een ander bedrijf was al bezig met het ombouwen van de showroom omdat verscherpte regels er al waren of er aan zaten te komen m.b.t. de afvoer.
We hebben ook de verzekering gebeld, nu blijkt dat het voor 99% zeker is dat bij brand in de woning door de Funny, geen geld zal worden uitgekeerd, dus dan hebben we geen huis meer dankzij de gevelafvoer. Helemaal zeker weten ze het nog niet, maar pas na het afbranden (!) zou vastgesteld worden wie de schuldige is… Lekker dus… Voor ons reden om de installateur toch maar weer te bellen en te zeggen dat de Funny ook opgehaald kan worden, wegens ondeugdelijke installatie en/of ondeugdelijke informatie. (zie volgend bericht)
Vervolgens moesten we, vanwege gebrek aan vertrouwen, op zoek naar een ander bedrijf voor het onderhoud van de Funny. Tijdens die gesprekken kwamen we erachter dat de afvoer via de gevel geen optie is voor de pelletkachel. Eén bedrijf wees ons op dit forum, een ander bedrijf was al bezig met het ombouwen van de showroom omdat verscherpte regels er al waren of er aan zaten te komen m.b.t. de afvoer.
We hebben ook de verzekering gebeld, nu blijkt dat het voor 99% zeker is dat bij brand in de woning door de Funny, geen geld zal worden uitgekeerd, dus dan hebben we geen huis meer dankzij de gevelafvoer. Helemaal zeker weten ze het nog niet, maar pas na het afbranden (!) zou vastgesteld worden wie de schuldige is… Lekker dus… Voor ons reden om de installateur toch maar weer te bellen en te zeggen dat de Funny ook opgehaald kan worden, wegens ondeugdelijke installatie en/of ondeugdelijke informatie. (zie volgend bericht)
Citaat van Stippel op 17 oktober 2018, 13:25De installateur was woest, het was een onzinverhaal, wij waren de enige klant waar hij zelfs 2 kachels terug moest nemen. Hij zou ons wel een mail sturen met de weerlegging van onze argumenten, nou ja de argumenten van de verzekering en collega’s van hem. De mail bleek een standaard bericht over de hype over de afvoer via de gevel. Het was onzin, verwijzend naar het bouwbesluit van 2012.
Voor ons is duidelijk dat de Funny (helaas) weg moet. Of het bedrijf zal meewerken is de grote vraag, anders rest ons niets anders dan juridische stappen te ondernemen. Met het verhaal en de video-opnames van de brand in de Julia, plus de regelgeving van MilieuCentraal zal hij toch eieren voor zijn geld moeten kiezen. Maar niets is zeker, we wachten af….
De installateur was woest, het was een onzinverhaal, wij waren de enige klant waar hij zelfs 2 kachels terug moest nemen. Hij zou ons wel een mail sturen met de weerlegging van onze argumenten, nou ja de argumenten van de verzekering en collega’s van hem. De mail bleek een standaard bericht over de hype over de afvoer via de gevel. Het was onzin, verwijzend naar het bouwbesluit van 2012.
Voor ons is duidelijk dat de Funny (helaas) weg moet. Of het bedrijf zal meewerken is de grote vraag, anders rest ons niets anders dan juridische stappen te ondernemen. Met het verhaal en de video-opnames van de brand in de Julia, plus de regelgeving van MilieuCentraal zal hij toch eieren voor zijn geld moeten kiezen. Maar niets is zeker, we wachten af….
Citaat van Stippel op 17 oktober 2018, 13:25Sorry dat het verhaal in drie delen moet, ik kan hem onmogelijk vanuit Word kopiëren en hier op de site plaatsen… Maar zo is het wel duidelijk hoop ik?
Sorry dat het verhaal in drie delen moet, ik kan hem onmogelijk vanuit Word kopiëren en hier op de site plaatsen… Maar zo is het wel duidelijk hoop ik?
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.