Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Opstart Instellingen Mcz Face
Citaat van Bas1976 op 17 oktober 2018, 12:17Dan wordt het een leuke uitdaging om de installateur van de rookgasafvoer ervan te overtuigen dat de afvoer niet goed zou zijn.
Kwestie van bellen zou ik zo zeggen,
Hoi Bas,
De service manual die ik heb is van oudere type MCZ kachels. Ik kom wel de tekst Vivo 80 met en lijst van instellingen tegen. Als je er eens in wilt bladeren dan stuur je maar een PM berichtje. Krijg je hem per mail toegestuurd. Er staat een stukje in over vlambeeld trek en van een aantal type kachels de begin instellingen.mcz active system kan enkel dealer/importeur regelen.
zwart branden en hete buis dan is het een slechte schouw.
Dan wordt het een leuke uitdaging om de installateur van de rookgasafvoer ervan te overtuigen dat de afvoer niet goed zou zijn.
Kwestie van bellen zou ik zo zeggen,
Hoi Bas,
De service manual die ik heb is van oudere type MCZ kachels. Ik kom wel de tekst Vivo 80 met en lijst van instellingen tegen. Als je er eens in wilt bladeren dan stuur je maar een PM berichtje. Krijg je hem per mail toegestuurd. Er staat een stukje in over vlambeeld trek en van een aantal type kachels de begin instellingen.
mcz active system kan enkel dealer/importeur regelen.
zwart branden en hete buis dan is het een slechte schouw.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:17Wel leuk om te lezen dat er zoveel mensen zijn die nu zitten te smeken om de installateurscodes.
Wanneer het mis gaat wordt er altijd weer een vinger gewezen naar de installateur en ze weten zelf zogenaamd van niks.
Maar mensen snappen wellicht niet dat ook de installateur kan zien wanneer er een code gebruikt is, en dan is het weg garantie en uurtje factuurtje.
Kom op! Het eerste jaar is de installateur verantwoordelijk voor de juiste afstelling, ga dan niet zelf zitten rotzooien met de instellingen van een verbrandingskachel.
Wel leuk om te lezen dat er zoveel mensen zijn die nu zitten te smeken om de installateurscodes.
Wanneer het mis gaat wordt er altijd weer een vinger gewezen naar de installateur en ze weten zelf zogenaamd van niks.
Maar mensen snappen wellicht niet dat ook de installateur kan zien wanneer er een code gebruikt is, en dan is het weg garantie en uurtje factuurtje.
Kom op! Het eerste jaar is de installateur verantwoordelijk voor de juiste afstelling, ga dan niet zelf zitten rotzooien met de instellingen van een verbrandingskachel.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:17de leukste thuis zeker.
als uw installateur er niets van kent deed je net hetzelfde.
de leukste thuis zeker.
als uw installateur er niets van kent deed je net hetzelfde.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:17Inmiddels weer een stapje verder.
Het zwart branden kwam waarschijnlijk door een combinatie van laag vermogen en veel pellets waardoor meer roet ontstaat.Tevens is er een monteur geweest en blijken er geen instellingen mogelijk/nodig te zijn voor een goede verbranding.
Nu al weer een paar zakken pellets opgestookt en ziet het er allemaal wel aardig uit.
Mijn probleem lijkt opgelost.
Dank voor jullie reacties.
Inmiddels weer een stapje verder.
Het zwart branden kwam waarschijnlijk door een combinatie van laag vermogen en veel pellets waardoor meer roet ontstaat.
Tevens is er een monteur geweest en blijken er geen instellingen mogelijk/nodig te zijn voor een goede verbranding.
Nu al weer een paar zakken pellets opgestookt en ziet het er allemaal wel aardig uit.
Mijn probleem lijkt opgelost.
Dank voor jullie reacties.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:17Als je installateur van niks weet dan heb je een goede beunhaas getroffen, en had je je beter moeten verdiepen bij wie je een pelletkachel koopt.
Op dit moment begint iedereen met pelletkachels.
De beunhaas die jij dan hebt kan gewoon Fero, of zijn eigen leverancier bellen om het problem voor te leggen om een oplossing te vinden.
Dan ben ik niet de leukste thuis maar wel rechtvaardig.
Mensen die zelf gaan zitten klooien aan een kachel en totaal niet weten wat ze veranderen zijn gewoon niet snugger bezig.
Je kunt als eindklant ook Fero bellen en het probleem voorleggen en de eventuele factuur wat je misschien van een wel gecertificeerde installateur krijgt, kun je daarna naar je installateur sturen mocht hij niet zijn afspraken nakomen inzake garantie. Geeft dit wel altijd per brief/e-mail aan bij de installateur.
Hierdoor kan hij actie ondernemen en indien niks gebeurd sta je sowieso sterker.
Lees daarvoor altijd de algemene voorwaarden (AVIC)
Daarnaast lees ik ook dat mensen een bepaalde type MCZ kachel hebben “face, Kaika, Gio” en verwachten dat er veel luxe in zit. Ik moet je hiermee teleurstellen. Dit zijn instap modellen die zo kaal mogelijk zijn uitgerust. Okay je betaalt € 2.400, – alleen voor de kachel en dat is best geld, maar een MCZ met wat extra`s kost al gauw € 3.250, -. of meer (lucht versie`s).
Neem gewoon van mij aan, voordat je een kachel koopt verdiep je eerst in het merk, type, luxe en je installateur.
Als je installateur van niks weet dan heb je een goede beunhaas getroffen, en had je je beter moeten verdiepen bij wie je een pelletkachel koopt.
Op dit moment begint iedereen met pelletkachels.
De beunhaas die jij dan hebt kan gewoon Fero, of zijn eigen leverancier bellen om het problem voor te leggen om een oplossing te vinden.
Dan ben ik niet de leukste thuis maar wel rechtvaardig.
Mensen die zelf gaan zitten klooien aan een kachel en totaal niet weten wat ze veranderen zijn gewoon niet snugger bezig.
Je kunt als eindklant ook Fero bellen en het probleem voorleggen en de eventuele factuur wat je misschien van een wel gecertificeerde installateur krijgt, kun je daarna naar je installateur sturen mocht hij niet zijn afspraken nakomen inzake garantie. Geeft dit wel altijd per brief/e-mail aan bij de installateur.
Hierdoor kan hij actie ondernemen en indien niks gebeurd sta je sowieso sterker.
Lees daarvoor altijd de algemene voorwaarden (AVIC)
Daarnaast lees ik ook dat mensen een bepaalde type MCZ kachel hebben “face, Kaika, Gio” en verwachten dat er veel luxe in zit. Ik moet je hiermee teleurstellen. Dit zijn instap modellen die zo kaal mogelijk zijn uitgerust. Okay je betaalt € 2.400, – alleen voor de kachel en dat is best geld, maar een MCZ met wat extra`s kost al gauw € 3.250, -. of meer (lucht versie`s).
Neem gewoon van mij aan, voordat je een kachel koopt verdiep je eerst in het merk, type, luxe en je installateur.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:17fero zijn zelf beunhazen als het spannend wordt.
fero zijn zelf beunhazen als het spannend wordt.
Citaat van race9 op 17 oktober 2018, 12:17Of iemand goed is in zijn vak of niet, daar gaat dit topic niet over. Volgens mij is een forum DE plaats waar je meer informatie over een onderwerp kunt vinden dan in de brochure van een product vermeld staat. DE plaats waar je ervaringen kunt delen en vragen kunt stellen aan mede forum leden. Na een reactie waarin werd aangegeven dat het niet wenselijk is om een installateursmanual te plaatsen kon ik daar uit veiligheidsoogpunt wel enig begrip voor opbrengen. Al is het nou juist die informatie die je wilt vinden op een forum. Je hebt immers al de stap gezet om ( om welke reden dan ook) opzoek te gaan naar meer informatie.
Bedelen om de manual hoeft niet hoor gast henk. Gewoon even een berichtje en ik stuur de manual per mail.
Natuurlijk heb je mensen die een bak geld willen uitgeven aan een kachel met meer toeters en bellen. Persoonlijk ben ik reuze tevreden met mijn Face. Het ding doet waarvoor hij gemaakt is en heeft wat mij betreft functies genoeg. Het is maar een kachel en voor velen alleen maar een kacheltje voor erbij.
Al moet ik zeggen dat mijn Face al 5 jaar naar tevredenheid staat te branden en in de winter vaak de enige warmtebron op de benden verdieping is. Erg bepalend is een goede rookgasafvoer en zijn de juiste instellingen. Door je eens te verdiepen in de installateursmanual krijg je meer inzicht in het functioneren van je kachel. Ik ben van mening dat de tijd van de “Domme” consument toch wel enigszins achter ons ligt. Mocht je daar anders over denken gast henk dan wens ik je veel succes met je bedrijf.
Of iemand goed is in zijn vak of niet, daar gaat dit topic niet over. Volgens mij is een forum DE plaats waar je meer informatie over een onderwerp kunt vinden dan in de brochure van een product vermeld staat. DE plaats waar je ervaringen kunt delen en vragen kunt stellen aan mede forum leden. Na een reactie waarin werd aangegeven dat het niet wenselijk is om een installateursmanual te plaatsen kon ik daar uit veiligheidsoogpunt wel enig begrip voor opbrengen. Al is het nou juist die informatie die je wilt vinden op een forum. Je hebt immers al de stap gezet om ( om welke reden dan ook) opzoek te gaan naar meer informatie.
Bedelen om de manual hoeft niet hoor gast henk. Gewoon even een berichtje en ik stuur de manual per mail.
Natuurlijk heb je mensen die een bak geld willen uitgeven aan een kachel met meer toeters en bellen. Persoonlijk ben ik reuze tevreden met mijn Face. Het ding doet waarvoor hij gemaakt is en heeft wat mij betreft functies genoeg. Het is maar een kachel en voor velen alleen maar een kacheltje voor erbij.
Al moet ik zeggen dat mijn Face al 5 jaar naar tevredenheid staat te branden en in de winter vaak de enige warmtebron op de benden verdieping is. Erg bepalend is een goede rookgasafvoer en zijn de juiste instellingen. Door je eens te verdiepen in de installateursmanual krijg je meer inzicht in het functioneren van je kachel. Ik ben van mening dat de tijd van de “Domme” consument toch wel enigszins achter ons ligt. Mocht je daar anders over denken gast henk dan wens ik je veel succes met je bedrijf.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:17Mijn mcz brand altijd met veel roet en zwarte as
Ik krijg het goed warm en verstook een zak van 7 kg in twee a drie dagen
Maar hoe moeten die vlammen er uitzien?
Hij staat altijd op eco
Mijn mcz brand altijd met veel roet en zwarte as
Ik krijg het goed warm en verstook een zak van 7 kg in twee a drie dagen
Maar hoe moeten die vlammen er uitzien?
Hij staat altijd op eco
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:17geel tot wit.
roet op eco is altijd zo
geel tot wit.
roet op eco is altijd zo
Citaat van race9 op 17 oktober 2018, 12:17Op Eco gaat de kachel aan en uit als de schakel temperatuur bereikt is. Op die manier heb je veel opstart momenten waar de kachel anders verbrand dan als hij goed op temperatuur is. Ik kan me voorstellen dat er dan meer roet afzet op en rond de verbrandingsruimte. Vooral als de kachel daarna relatief snel weer uitschakelt. Ook loop je het risico dat (mijns inziens) de rookgasafvoerpijp niet lekker op temperatuur komt en er dus sprake is van minder trek > slechte verbranding > meer roet afzetten.
Zelf laat ik mijn kachel zo af en toe eens flink door stoken zodat de ventilatoren flink optoeren, de steen mooi wit stookt en de verbrandingsruimte weer schoon gebrand wordt. Ook blijft de rookgasafvoer fan hierdoor schoner en raakt hij minder snel in onbalans en dus stiller.
Vlambeeld is een heel verhaal.
Geen fel flikkerende “las vlammen”, geen roetende en walmende vlammen maar een rustig schoon brandende en niet te brede vlam volgens een bepaald beeld. Ik zal even kijken of ik hiervan een stukje kan plakken in en volgende reactie.
Op Eco gaat de kachel aan en uit als de schakel temperatuur bereikt is. Op die manier heb je veel opstart momenten waar de kachel anders verbrand dan als hij goed op temperatuur is. Ik kan me voorstellen dat er dan meer roet afzet op en rond de verbrandingsruimte. Vooral als de kachel daarna relatief snel weer uitschakelt. Ook loop je het risico dat (mijns inziens) de rookgasafvoerpijp niet lekker op temperatuur komt en er dus sprake is van minder trek > slechte verbranding > meer roet afzetten.
Zelf laat ik mijn kachel zo af en toe eens flink door stoken zodat de ventilatoren flink optoeren, de steen mooi wit stookt en de verbrandingsruimte weer schoon gebrand wordt. Ook blijft de rookgasafvoer fan hierdoor schoner en raakt hij minder snel in onbalans en dus stiller.
Vlambeeld is een heel verhaal.
Geen fel flikkerende “las vlammen”, geen roetende en walmende vlammen maar een rustig schoon brandende en niet te brede vlam volgens een bepaald beeld. Ik zal even kijken of ik hiervan een stukje kan plakken in en volgende reactie.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.
Als je al wat langer meedraait in de wereld van pelletkachels – zoals wij op het forum – dan weet je dat de toepassing minstens zo belangrijk is als het toestel zelf. Eén van de meest interessante en vaak onderschatte toepassingen is het plaatsen van een pelletkachel in een veranda of overkapping. Niet alleen voor […]
Wat is een paasvuur? Een paasvuur is een groot vreugdevuur dat traditioneel wordt aangestoken op Eerste Paasdag, vooral in het oosten en noorden van Nederland. Het bestaat meestal uit een enorme stapel snoeihout die weken of zelfs maanden van tevoren wordt opgebouwd. Maar een paasvuur is meer dan alleen hout dat verbrandt. Het is een […]
Als forumbeheerder van pelletkachels zie ik het ieder jaar weer gebeuren: mensen die hun kachel intensief gebruiken, maar het onderhoud uitstellen. Begrijpelijk misschien, want “hij doet het toch nog prima?”. Maar precies daar zit het risico. Want net zoals bij het menselijk lichaam, zie je problemen vaak pas als het eigenlijk al te laat is. […]