Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

petsgifts
Trotse sponsor van het pelletkachelforum
Bedder.nl
Beste Hoog/Laag boxsprings van Nederland

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Opstart Instellingen Mcz Face

Pagina 1 van 6Volgende

Wij hebben een Face van MCZ. De kachel heeft tijdens het opstarten soms meer rook ontwikkeling dan ik zou willen. Nou heb ik het opstartprogramma eens gevolgd en het valt me op dat de kachel pellets blijft laden als de gloeispiraal al volledig bedekt is en dus bezig is het bakje pellets te ontsteken. Hij blijft zolang vullen dat het branderbakje soms overloopt. Ook gebeurd het dat de juist ontstane vlam weer wordt gedoofd door een flinke lading pellets die precies op het kleine vlammetje vallen. Als ik het instellingen menu bekijk zie ik diverse parameters waar ik me nog niet aan gewaagd heb maar waarvan ik verwacht dat ik daarmee die opstart cyclus naar eigen tevredenheid kan instellen. Is er een beschrijving van deze instellingen, of kan iemand me uitleggen hoe deze instellingen te lezen.

Vriendelijke groet,

Rob

Hallo

De hoeveelheid pellets die tijdens de opstart in de branderbak vallen kan worden ingesteld.

De dealers hebben toegang om de parameters te veranderen.

Hiervoor dient u bij een mcz dealer te zijn.

U kunt hiervoor ook kontakt met ons opnemen.

vr. gr. Pelletkachelhome

Ik wil dit graag zelf instellen en aanpassen. Met de code kan ik  in het service menu en ik vind daar de instellingen om de lading en tijden aan te passen. Wat ik graag wil weten is hoe kan ik de laadtijd en / of snelheid van de eerste vulling beperken. Ook de duur van de opstarttijd lijkt mij langer dan nodig. De kachel mag van mij eerder naar normaal bedrijf. De instellingen kan ik uitlezen en met wat proberen zal het ook wel lukken , maar ik heb er graag een uitleg van.

De code mag enkel worden gebruikt door officieel getrainde dealers van MCZ, helaas mogen deze dus niet worden vrij gegeven.

De code heb ik wel, die is gewon vrij te vinden op internet. Ik service de kachel zelf.

De importeur probeert dit ook altijd zo snel mogelijk van internet af te krijgen omdat er bij foutieve instellingen gevaren optreden.

Een ander probleem is dat bij mensen die geen officiële cursus hebben gevolgd de keuring vervalt als u de parameters van een toestel veranderd.
In dat geval betekend dat dan ook niet alleen geen keuring maar ook geen verzekering! ongekeurde kachels mogen niet in Nederland.

Wij hebben de Kaika, ongeveer dezelfde kachel.
In menu “recept” kun je de lading procentueel aanpassen.
Ik heb die op min 30% staan met donkere pellets.
In het volgende menu, rookgas RPM heb ik + 20 ingevoerd.
Deze instelling geeft de branderpot meer lucht bij beperkte trek van de schoorsteen.

Wel voor het opstarten regelmatig de branderpot zuiver maken, omdat daar wel eens een korste in ligt wat opstarten beïnvloed.

Succes!! 😉😃

De code heb ik wel, die is gewon vrij te vinden op internet. Ik service de kachel zelf.

Ik heb me ook rot gezocht naar de code om een eigen dagprogramma te maken i.p.v de voorgeprogrameerde 60 maar kon hem nergens vinden

De codekan ik je in een PB wel toesturen. Ik heb tijdens de opstart fase nu de woodload bij koude kachel op 25 staan en woodload bij brandende kachel nog op de standaard 30 staan. Beide stonden bij mij op 30 ingesteld. Nou is het branderbakje keurig gevuld voor 50% als hij gaat ontsteken. Gevolg een veel rustigere opstart en zodra de kachel brand gaat hij tijdens de opstart procedure wat meer pellets laden om de vlam eerst te stabiliseren. Daarna gat hij in bedrijf status en kan je idd de schoorsteen trek regelen in het gewone menu en het pellets recept. Het probleem met onze kachel was de enorme stortvloed aan pellets tijdens de koude fase van de opstart. Hierdoor stikte de kachel en ontstond er erg veel rook ontwikkeling. Dit is niet nodig en zoals nu blijkt eenvoudig te verhelpen.

Evt heb ik de service manuel voor de face en kaika als PDF. Volgens mij is het niet de bedoeling om deze hier te posten, maar als PB kan ik hem evt. wel toesturen. Lees dan wel eerst even het stukje van Euron.

Pagina 1 van 6Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.

Pelletkachel plaatsen in een veranda of overkapping: slim verwarmen met maximaal rendement

Paasvuur, hoe vuur dorpen verbindt en een eeuwenoude traditie levend houdt

Waarom jaarlijks onderhoud van je pelletkachel net zo belangrijk is