Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Julia Next Eco Stand Afstellen
Citaat van Adeo op 2 juni 2023, 18:48Klopt volgens mij, alleen die van jou gaat wat rustiger aandoen als je hem uitzet, zeg maar een stille stop in vergelijking met de JuliaNext.
Als je die uitzet waaien je sokken uit 😀
Klopt volgens mij, alleen die van jou gaat wat rustiger aandoen als je hem uitzet, zeg maar een stille stop in vergelijking met de JuliaNext.
Als je die uitzet waaien je sokken uit 😀
Citaat van Gerrit Habermehl op 5 juni 2023, 08:43Ok,dank je. Ga hem een dezer dagen schoonmaken, grote schoonmaak zal ik maar zeggen. En dan ga ik ook even de leverancier bellen dat er nog steeds een fluit in zit vanaf een bepaald toerental met de kamerventilator. Tis net of dat je op een bierflesje blaast zal ik maar zeggen, des te meer toeren des te harder geluid. Moest toen de kamerventilator op een andere stand vastzetten waar hij gemonteerd zit.
Ok,dank je. Ga hem een dezer dagen schoonmaken, grote schoonmaak zal ik maar zeggen. En dan ga ik ook even de leverancier bellen dat er nog steeds een fluit in zit vanaf een bepaald toerental met de kamerventilator. Tis net of dat je op een bierflesje blaast zal ik maar zeggen, des te meer toeren des te harder geluid. Moest toen de kamerventilator op een andere stand vastzetten waar hij gemonteerd zit.
Citaat van Adeo op 21 juli 2023, 16:36Inmiddels de derde JuliaNext de afgelopen tijd een grote schoonmaakbeurt gegeven.
Ben zover dat ik de JuliaNext strip voor aanvang, zo’n beetje alles eruit en eraf.
Het ding is dan ook makkelijk te tillen richting de werkplaats.
Dat er veel gedemonteerd moet worden kom je achter als je de rookgasventilator moet schoonmaken, die krijg je er niet eerder uit als de kamerventilator is verwijderd.
We hebben nu de JuliaNext een stookseizoen en dan blijkt dat er toch wat fouten aangaande het ontwerp aan het licht komen.
Boven de warmtewisselaar blijft enorm veel vliegas achter die niet met de ingebouwde schraper weg is te krijgen, het blijft liggen aan de zijkanten bovenin naast en tussen de warmtewisselaar op een horizontale plaat.
Bij het grootonderhoud moet je de kachel daarom ook deels op z’n zijkant leggen of helemaal op de kop om dit met perslucht weg te blazen.
Wegblazen is niet één van de beste methodes voor je omgeving maar soms kan je niet anders
De kachel zit vol met van deze verstopte ruimtes, zo zit er aan de voorkant onder de deur ook eentje die bij alle drie, naast schroeven, ook verlijmd waren.
Trek ze open en je ziet een vierkante opening waar je met een bokkenpoot en een stofzuiger (of perslucht) veel kan doen.
Wel naderhand even (plat) glasvezelkoord aanbrengen voor de afdichting.
Opvallend vind ik de rookgasventilator, van de 3 rookgasventilators waren er 2 die een verchroomde fan hadden, bijzonder makkelijk schoon te maken door er Dasty van de Wibra op te spuiten en daarna even onder de kraan te houden (let wel dat er geen water richting de motor loopt).Dasty is sowieso een heel goed middel om roet en andere aanslag op te lossen, denk hierbij aan de buitenste RVS platen van de kachel.
Heb een mooi plaatje van die ventilator bijgevoegd.
Nog een aandachtspuntje is het losse stukje van de uitlaat, zit wel met 4 schroeven vast maar daar zit standaard geen koord tussen, als je goed kijkt dan zie je dat tie lekt, dus ook hier koord tussen doen.
Om nog terug te komen op de constructie, kachel maakt veel bijgeluiden, kachel rammelt om de haverklap bij verschillende toerentallen van de ventilator.
Achter de buitenplaten zit ruimte tussen 2 platen van de brandkamer, kan eenvoudig siliconenkoord tussen en rammelen dan niet meer.
De buitenplaten aan de zijkanten zitten maar met 2 schroefjes per plaat vast, dat kan beter door er een paar gaatjes bij te boren .
De plaat aan de achterkant ook meteen beter vastzetten door meer zelftappers aan te brengen.
Ook de bovenplaat rust op 4 boutjes, kan je zien aan de kale plekken, afdichtband op die plekken doet wonderen.
Als mijn JuliaNext vervangen moet worden komt er toch een ander model, niet dat deze slecht is maar is te snel van de ontwerptafel gekomen, waardoor je zelf een aantal dingen moet doen om toch tevreden te zijn over de werking.
Zeer tevreden ben ik over het openbaar maken van alle instellingen, je kan werkelijk alles zelf instellen (en anders helpt je wel iemand hier op het forum).
Kachel net even aangehad , hij is er weer klaar voor.
Inmiddels de derde JuliaNext de afgelopen tijd een grote schoonmaakbeurt gegeven.
Ben zover dat ik de JuliaNext strip voor aanvang, zo’n beetje alles eruit en eraf.
Het ding is dan ook makkelijk te tillen richting de werkplaats.
Dat er veel gedemonteerd moet worden kom je achter als je de rookgasventilator moet schoonmaken, die krijg je er niet eerder uit als de kamerventilator is verwijderd.
We hebben nu de JuliaNext een stookseizoen en dan blijkt dat er toch wat fouten aangaande het ontwerp aan het licht komen.
Boven de warmtewisselaar blijft enorm veel vliegas achter die niet met de ingebouwde schraper weg is te krijgen, het blijft liggen aan de zijkanten bovenin naast en tussen de warmtewisselaar op een horizontale plaat.
Bij het grootonderhoud moet je de kachel daarom ook deels op z’n zijkant leggen of helemaal op de kop om dit met perslucht weg te blazen.
Wegblazen is niet één van de beste methodes voor je omgeving maar soms kan je niet anders
De kachel zit vol met van deze verstopte ruimtes, zo zit er aan de voorkant onder de deur ook eentje die bij alle drie, naast schroeven, ook verlijmd waren.
Trek ze open en je ziet een vierkante opening waar je met een bokkenpoot en een stofzuiger (of perslucht) veel kan doen.
Wel naderhand even (plat) glasvezelkoord aanbrengen voor de afdichting.
Opvallend vind ik de rookgasventilator, van de 3 rookgasventilators waren er 2 die een verchroomde fan hadden, bijzonder makkelijk schoon te maken door er Dasty van de Wibra op te spuiten en daarna even onder de kraan te houden (let wel dat er geen water richting de motor loopt).Dasty is sowieso een heel goed middel om roet en andere aanslag op te lossen, denk hierbij aan de buitenste RVS platen van de kachel.
Heb een mooi plaatje van die ventilator bijgevoegd.
Nog een aandachtspuntje is het losse stukje van de uitlaat, zit wel met 4 schroeven vast maar daar zit standaard geen koord tussen, als je goed kijkt dan zie je dat tie lekt, dus ook hier koord tussen doen.
Om nog terug te komen op de constructie, kachel maakt veel bijgeluiden, kachel rammelt om de haverklap bij verschillende toerentallen van de ventilator.
Achter de buitenplaten zit ruimte tussen 2 platen van de brandkamer, kan eenvoudig siliconenkoord tussen en rammelen dan niet meer.
De buitenplaten aan de zijkanten zitten maar met 2 schroefjes per plaat vast, dat kan beter door er een paar gaatjes bij te boren .
De plaat aan de achterkant ook meteen beter vastzetten door meer zelftappers aan te brengen.
Ook de bovenplaat rust op 4 boutjes, kan je zien aan de kale plekken, afdichtband op die plekken doet wonderen.
Als mijn JuliaNext vervangen moet worden komt er toch een ander model, niet dat deze slecht is maar is te snel van de ontwerptafel gekomen, waardoor je zelf een aantal dingen moet doen om toch tevreden te zijn over de werking.
Zeer tevreden ben ik over het openbaar maken van alle instellingen, je kan werkelijk alles zelf instellen (en anders helpt je wel iemand hier op het forum).
Kachel net even aangehad , hij is er weer klaar voor.
Citaat van Gerrit Habermehl op 1 augustus 2023, 08:40Mooie uitleg, bedankt! Samen komen we er wel uit zo…
Mooie uitleg, bedankt! Samen komen we er wel uit zo…
Citaat van Gast op 30 september 2023, 15:22Hallo allemaal. Volgens mij wacht ik ook nog op goedkeuring, kan niet alles inzien. Hier ook een probleem met de julia next, net een jaar oud. Begin september jaarlijks onderhoud gehad. Vanmiddag kreeg ik, na een klein uurtje de kachel aan, de alarmmelding CoCL. Na afkoelen de thermische beveiliging ingedrukt, en verder kom ik eigenlijk niet. Lees wel iets over de drukschakelaar, maar geen idee waar ik die moet zoeken. Kan ook niks op internet vinden en heb niet veel zin om op de gok de hele kachel uit elkaar te halen. Na het afkoelen opnieuw aangezet, kachel geeft wel pellets dus het is het wormwiel niet lijkt mij. Maar zoals ik begrijp, kan het ook aan de instelling van de parameters liggen. Ze staan nog net zo als de installateur ze gezet heeft. Iemand een tip? Sorry voor het lange verhaal…
Hallo allemaal. Volgens mij wacht ik ook nog op goedkeuring, kan niet alles inzien. Hier ook een probleem met de julia next, net een jaar oud. Begin september jaarlijks onderhoud gehad. Vanmiddag kreeg ik, na een klein uurtje de kachel aan, de alarmmelding CoCL. Na afkoelen de thermische beveiliging ingedrukt, en verder kom ik eigenlijk niet. Lees wel iets over de drukschakelaar, maar geen idee waar ik die moet zoeken. Kan ook niks op internet vinden en heb niet veel zin om op de gok de hele kachel uit elkaar te halen. Na het afkoelen opnieuw aangezet, kachel geeft wel pellets dus het is het wormwiel niet lijkt mij. Maar zoals ik begrijp, kan het ook aan de instelling van de parameters liggen. Ze staan nog net zo als de installateur ze gezet heeft. Iemand een tip? Sorry voor het lange verhaal…
Citaat van Gast op 30 september 2023, 23:10stappenplan https://www.bluesolid.nl/cocl-fail-alarm.html
probleem niet opgelost na doorlopen stappenplan contact nemen met installateur owv garantie
stappenplan https://www.bluesolid.nl/cocl-fail-alarm.html
probleem niet opgelost na doorlopen stappenplan contact nemen met installateur owv garantie
Citaat van Gast op 1 oktober 2023, 08:42drukschakelaar dan start kachel niet. na uurtje = kachel te heet
niets te maken met parameters
drukschakelaar dan start kachel niet. na uurtje = kachel te heet
niets te maken met parameters
Citaat van Ferrie op 2 oktober 2023, 16:00Een rondje google gaf mij dit resultaat:
bluesolid.nl/amfile/file/download/file/307/product/187/
Misschien staat hier iets? Of had je dit al gezien?
Een rondje google gaf mij dit resultaat:
bluesolid.nl/amfile/file/download/file/307/product/187/
Misschien staat hier iets? Of had je dit al gezien?
Citaat van Adeo op 2 oktober 2023, 17:18Toevallig de kachel schoongemaakt met perslucht?
Dan kan het zijn dat je je drukschakelaar hebt opgeblazen of er zit vuil in het slangetje
Toevallig de kachel schoongemaakt met perslucht?
Dan kan het zijn dat je je drukschakelaar hebt opgeblazen of er zit vuil in het slangetje
Citaat van Gast op 6 oktober 2023, 17:07Germ Wentink,
Ik wacht nog op volledige toegang daarom reageer ik maar zo. Wij hebben een Seay qubic 8 wat ik zo op inet heb gevonden is de besturing van deze kachel gelijk aan de artel. De kachel heeft een beurt gehad service niet gereset zelf via 55 gereset. Ons probleem is dat er veel as in de branderbak zit als deze uit gezet is. En dat onze kachelraam zwart wordt tijdens het uitzetten. We hebben een bestaande schoorsteen met dubbelwandige pijp 100mm hoogte circa 8,5 meter. Pr06 is 1,4 pr18 1050. Gewicht pellets 1 liter 730gram zou u ons kunnen helpen?
Mvg Karsten
Germ Wentink,
Ik wacht nog op volledige toegang daarom reageer ik maar zo. Wij hebben een Seay qubic 8 wat ik zo op inet heb gevonden is de besturing van deze kachel gelijk aan de artel. De kachel heeft een beurt gehad service niet gereset zelf via 55 gereset. Ons probleem is dat er veel as in de branderbak zit als deze uit gezet is. En dat onze kachelraam zwart wordt tijdens het uitzetten. We hebben een bestaande schoorsteen met dubbelwandige pijp 100mm hoogte circa 8,5 meter. Pr06 is 1,4 pr18 1050. Gewicht pellets 1 liter 730gram zou u ons kunnen helpen?
Mvg Karsten
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.