Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Julia Next Eco Stand Afstellen

VorigePagina 13 van 21Volgende

Wij hebben sinds kort een artel nextgen volgens mij redelijk vergelijkbaar met de menext. Deze staat in dezelfde handleiding. Wij krijgen alleen de kachel niet juist ingesteld. De kachel resoneerde eerst heel erg, dit hebben we inmiddels op kunnen lossen met een buisje bij de luchttoevoer. Alleen komt er nu wat rook naar buiten en wordt het raam en de brandkamer zwart. We hebben inmiddels na veel bellen met de leverancier wel wat bij kunnen stellen (pellettoevoer op -3 en lucht op normaal) maar is nog steeds niet fantastisch. We hebben een geveldoorvoer (deze was er al vanwege onze eerde pelletkachel). Graag zouden wij het bestand ook willen ontvangen kijken of dat helpt.

Alvast bedankt fred@zandstraenvandermeer.nl

@Gerrit ,

Weekje aan het testen brand inmiddels veel schoner hele dag met bijna geen aanslag. Zit alleen nog laagje as in branderbak na een dag draaien (12 uur) halve centimeter. Is daar nog iets aan te doen? Pellettoevoer nog iets verlagen?

Mvg Karsten

Dag @Kamei,

Ik zou dit al heel goed vinden. Een beetje aanslag moet mogen toch?

Dan heb je het over stand 1 toch? Hoeveel pellets geef je dan en wat is het toerental van de uitlaat?

Heb je de tool van @Germ nog gebruikt?

@Gerrit

Om te leren heb ik deze gebruikt. Mijn beginwaarde waren heel anders. Hij draait nu op 1.0 en 1130rpm in eco/stand 1.
Hogere rpm wordt vlam gejaagd. Alleen met 1.0 duurt het soms iets langer voor dat hij pellets pakt en begint de kachel te tikken nog maar even mee spelen.
Vraagje is het erg als er iets as in ligt mbt uitdoen en meerdere uren weg gaan en dan weer starten?

Mvg Karsten

Vraagje is het erg als er iets as in ligt mbt uitdoen en meerdere uren weg gaan en dan weer starten?

Mvg Karsten

risico van flashover en huis vol rook

Dat risico is wel heel erg klein, kachel zetten we hier regelmatig op een dag uit en later weer aan, geen enkel probleem.

Maar maximaal wel elke dag 1 keer nakijken en eventueel asbak leeggooien als tie vol zit.

Wij hebben sinds kort een artel nextgen volgens mij redelijk vergelijkbaar met de menext. Deze staat in dezelfde handleiding. Wij krijgen alleen de kachel niet juist ingesteld. De kachel resoneerde eerst heel erg, dit hebben we inmiddels op kunnen lossen met een buisje bij de luchttoevoer. Alleen komt er nu wat rook naar buiten en wordt het raam en de brandkamer zwart. We hebben inmiddels na veel bellen met de leverancier wel wat bij kunnen stellen (pellettoevoer op -3 en lucht op normaal) maar is nog steeds niet fantastisch. We hebben een geveldoorvoer (deze was er al vanwege onze eerde pelletkachel). Graag zouden wij het bestand ook willen ontvangen kijken of dat helpt.

Alvast bedankt fred@zandstraenvandermeer.nl

Hoe bedoelt u er komt rook naar buiten? In de kamer waar de kachel staat?

Wat heeft u staan bij PR06? en bij PR18?

@Karsten: “Vraagje is het erg als er iets as in ligt mbt uitdoen en meerdere uren weg gaan en dan weer starten?”

Als er iets as ligt (restant van verbrande pellets) kan dat geen kwaad. De Kachel heeft namelijk een gesloten systeem vanaf de verbrandingsruimte tot aan de schoorsteen. zgn flashes komen alleen voor als er een grote hoeveelheid pellets in het bakje begint te roken en de rook dan ineens vlam vat. Elke kachel heeft dat tijdens de opstart fase alleen dan in mindere mate. Heb het vroeger weleens gehad bij de houtkachel schrok me te basten, de ringen vlogen van de kachel  😮  😮  Maar dit heb ik bij mijn 3 pelletkachels nog nooit gehad.

@Germ,

Heb de ecostand nu op 0,9 en 1200rpm kijken wat er dan aan as over blijft. Misschien kan de rpm nog iets hoger de pellets dansen nog niet?

Mvg Karsten

Btw Germ het tooltje heeft me goed geholpen hem beter af te stellen en te leren hoe het werkt. Zoals ik al zei mijn begin waardes waren heel anders maar het werkt wel als je weet hoe een en ander werkt.

Mvg Karsten

VorigePagina 13 van 21Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.