Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

petsgifts
Trotse sponsor van het pelletkachelforum
Bedder.nl
Beste Hoog/Laag boxsprings van Nederland

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Vieze Kachelruit

VorigePagina 2 van 4Volgende

Ik heb een ander type kachel. Bij hielp het om het ruitje los te draaien en hem iets te laten zakken zodat er airwashing kan ontstaan. Kachel zuigt dan aan bovenkant van het raam lucht aan zodat roet niet tegen kachelruit aankomt. Kan 2 a 3 dagen branden voordat vlam niet meer zichtbaar is. Roet gaat er ook veel makkelijker af met keukenpapiertje

Even naar je vlambeeld gekeken ziet er goed uit.
Een slecht vlambeeld heeft oranje kleurige vlammen die walmen. Hoe heter de vlam hoe lichter en als je dan naar nog heter gaat dan wordt hij groen blauw. Maar dat laatste is alleen met opstarten

Ik zou overigens altijd kiezen voor meer zuurstof dan dat je hem gaat afknijpen. Dit kost je misschien wel iets meer pellets maar je schoorsteen blijft schoner, en je kachel ook. En dat is veiliger en ook voor het onderhoud beter.
Voor mij is dat belangrijker dan een paar euro’s besparen met het risico van schoorsteenbrand of een kapotte kachel

Bij mijn kachel zie ik niet direct hoe ik het ruitje kan losdraaien. 😔

Het vlambeeld van mijn filmpje was op stand 3.

Gebruik nu naar volle tevredenheid de Badger pellets met volgende instellingen:

Stand 1 of eco-stand: pellettoevoer 1,0 en ventilatorstand op 10

Stand 2: pellettoevoer 1,3 en ventilatorstand op 15

Stand 3: pellettoevoer 1,7 en ventilatorstand op 20

Stand 4: pellettoevoer 2,2 en ventilatorstand op 25

Stand 5: pellettoevoer 2,7 en ventilatorstand op 32

Stand 4 en 5 zijn instellingen voor als ik het snel warm wil hebben.

Dag Nikki,

Bij mijn Artel-CV is de pellettoevoer ook behoorlijk terug geschroeft ik heb daarbij het toerental van de rookgas verhoogd zodat er minder roet is. Let wel dat de rookgas temperatuur op stand 1 netjes boven de 80 graden komt anders is veel roet afzetting in het rookkanaal. Toen ik de toevoer op 1,0 had kwam de temperatuur niet boven de 80 graden vandaar dat ik nu Ecostand 1,2 heb. (de uitlaatgasventilator standen in het lijstje zijn bij mij in RPM) per saldo 40% minder pellets en 40% meer toeren op de ventialator. Het opstarten heb ik niet aangepast!

Voor mijn MCZ-deco heb ik dezelfde verhouding en maak ik na c.a. 3 dagen stoken pas het ruitje schoon. Er is dan lichte aanslag. Ik merk ook dat de ruit relatief viezer wordt van het starten en stoppen dan dat je kachel continu laat branden.  

Parameters Omschrijving Setting Origineel Ingesteld Afwijking

PR06 Pellet toevoer in de power 1 stand = Eco 2,0 1,2 -40% PR07 Pellet toevoer in de power 2 stand 2,6 1,6 -40% PR08 Pellet toevoer in de power 3 stand 3,3 2,0 -40% PR09 Pellet toevoer in de power 4 stand 4,0 2,4 -40% PR010 Pellet toevoer in de power 5 stand 4,7 2,8 -40%

PR018 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 1 stand = Eco 1400 1960 40% PR019 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 2 stand 1600 2240 40% PR020 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 3 stand 1800 2520 40% PR021 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 4 stand 2000 2800 40% PR022 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 5 stand 2200 2794 27%

in het vorige bericht had ik een tabelletje geplakt maar die gaat na het verzenden verloren. Daarom deze textuele versie:

PR06   Pellet toevoer in de power 1 stand = Eco 2,0-> 1,2 (-40%)
PR07   Pellet toevoer in de power 2 stand 2,6-> 1,6 (-40%)
PR08   Pellet toevoer in de power 3 stand 3,3-> 2,0 (-40%)
PR09   Pellet toevoer in de power 4 stand  4,0-> 2,4 (-40%)
PR010 Pellet toevoer in de power 5 stand   4,7-> 2,8 (-40%)

PR018 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 1 stand = Eco 1400-> 1960 (+40%)
PR019 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 2 stand 1600-> 2240 (+40%)
PR020 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 3 stand 1800-> 2520 (+40%)
PR021 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 4 stand 2000-> 2800 (+40%)
PR022 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 5 stand 2200-> 2794 (+27%)

in het vorige bericht had ik een tabelletje geplakt maar die gaat na het verzenden verloren. Daarom deze textuele versie:

PR06 Pellet toevoer in de power 1 stand = Eco 2,0-> 1,2 (-40%)
PR07 Pellet toevoer in de power 2 stand 2,6-> 1,6 (-40%)
PR08 Pellet toevoer in de power 3 stand 3,3-> 2,0 (-40%)
PR09 Pellet toevoer in de power 4 stand 4,0-> 2,4 (-40%)
PR010 Pellet toevoer in de power 5 stand 4,7-> 2,8 (-40%)

PR018 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 1 stand = Eco 1400-> 1960 (+40%)
PR019 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 2 stand 1600-> 2240 (+40%)
PR020 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 3 stand 1800-> 2520 (+40%)
PR021 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 4 stand 2000-> 2800 (+40%)
PR022 Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 5 stand 2200-> 2794 (+27%)

Ik heb een bestaande schoorsteen met veel natuurlijke trek, dus ik moest hem wel een beetje dichtknijpen anders had ik bijna nooit een vlam. Dus bij mij zijn de instellingen van de rookgasventilator als volgt:

Power 1 >>> 800 toeren met pellettoevoer 1,0 en Fan op 10 = rookgastemperatuur van 105-110°c

Power 2 >>> 900 toeren met pellettoevoer 1,4 en Fan op 15 = rookgastemperatuur van 125-130°c

Power 3 >>> 1000 toeren met pellettoevoer 1,7 en Fan op 20 = rookgastemperatuur 145-150°c

Power 4 >>> 1150 toeren met pellettoevoer 2,1 en Fan op 25 = rookgastemperatuur 165-170°c

Power 5 >>> 1300 toeren met pellettoevoer 2,6 en Fan op 32 = rookgastemperatuur 185-190°c

Met deze instellingen ben ik heel tevreden, ik heb een hele mooie vlam, alleen jammer dat mijn kachelruit toch nog vuil wordt, maar ik denk dat dit komy omdat ik met deze buitentemperaturen redelijk veel op de eco-stand stook.

vuile ruit normaal. rookgasventilator draait te stil
flexibel in schoorsteen tot boven is beter

vuile ruit normaal. rookgasventilator draait te stil
flexibel in schoorsteen tot boven is beter

Ik ben akkoord dat dit beter zal zijn, maar nu de rookgasventilator stiller draait heb ik een mooie contstantere gejaagde vlam.

Ben ook met de vorige spreker eens dat de rookgasventilator erg weinig toeren heeft. Probeer voor jezelf eens een hogere stand zodra de pellet korrels “dansen” zit je net tegen de juiste grens. Of accepteer vieze ruiten, en een mooie vlam. 

Ben ook met de vorige spreker eens dat de rookgasventilator erg weinig toeren heeft. Probeer voor jezelf eens een hogere stand zodra de pellet korrels “dansen” zit je net tegen de juiste grens. Of accepteer vieze ruiten, en een mooie vlam.

Dat is nu net mijn punt, nu dansen de korrels. Als ik de rookgasventilator hoger durf te zetten is het net een vulkaantje. Misschien in de toekomst toch maar opteren voor een flexibel door de de schoorsteen.

dop over inlaatbuis met kleinere opening

VorigePagina 2 van 4Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.

Waterdamphaarden: sfeer zonder vuur, perfect naast je pelletkachel

Groot inkopen, slim verkopen: de kracht van aanbod in grote aantallen

Brandstofprijzen blijven stijgen, maar pellets volgen een ander pad