Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Vieze Kachelruit
Citaat van Niki1991 op 13 juni 2021, 08:24Hallo,
ik heb sinds een jaar een Artel Alessia pelletkachel en heb deze onlangs zelf gaan finetunen omdat ik niet tevreden was met de standaard instellingen. De rookgasventilator heb ik een heel stuk moeten terug schroeven en de de eco stand heb ik ook gefinetuned omdat de kachel op deze stand te warm ging branden. Van stand 1 tot 5 heb ik een rookgastemperatuur tussen 105°C en 190°c. De kachel snort lekker met een mooi vlambeeld, maar toch zit ik na 12u branden met een vieze kachelruit, enkel voor de branderbak is de ruit nog proper. Ik vraag me af of dit normaal is voor deze kacheltjes? Iemand die dezelfde heeft?
Hallo,
ik heb sinds een jaar een Artel Alessia pelletkachel en heb deze onlangs zelf gaan finetunen omdat ik niet tevreden was met de standaard instellingen. De rookgasventilator heb ik een heel stuk moeten terug schroeven en de de eco stand heb ik ook gefinetuned omdat de kachel op deze stand te warm ging branden. Van stand 1 tot 5 heb ik een rookgastemperatuur tussen 105°C en 190°c. De kachel snort lekker met een mooi vlambeeld, maar toch zit ik na 12u branden met een vieze kachelruit, enkel voor de branderbak is de ruit nog proper. Ik vraag me af of dit normaal is voor deze kacheltjes? Iemand die dezelfde heeft?
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 13 juni 2021, 08:24Het probleem is dat je veel teveel in laag vermogen draait waardoor eigenlijk alles te koud blijft.
Als de ruit warmer is als 160 graden blijft roet niet zitten maar verbrand, stook eens hogere vermogens en kijk hoe die zicht houdt.
Je ziet dit ook in het toestel zelf dat het binnenwerk bruinig is.
Het probleem is dat je veel teveel in laag vermogen draait waardoor eigenlijk alles te koud blijft.
Als de ruit warmer is als 160 graden blijft roet niet zitten maar verbrand, stook eens hogere vermogens en kijk hoe die zicht houdt.
Citaat van Niki1991 op 13 juni 2021, 08:24Het probleem is dat je veel teveel in laag vermogen draait waardoor eigenlijk alles te koud blijft.
Je ziet dit ook in het toestel zelf dat het binnenwerk bruinig is.Maar op vlambeeld en rookgastemperatuur is volgens jou ok?
Het probleem is dat je veel teveel in laag vermogen draait waardoor eigenlijk alles te koud blijft.
Maar op vlambeeld en rookgastemperatuur is volgens jou ok?
Citaat van Gast op 13 juni 2021, 08:24hoeveel graden op de nok
als het vriest loopt teer uit de buis
hoeveel graden op de nok
als het vriest loopt teer uit de buis
Citaat van Stoker op 13 juni 2021, 08:24Ik heb een ander type kachel. Bij hielp het om het ruitje los te draaien en hem iets te laten zakken zodat er airwashing kan ontstaan. Kachel zuigt dan aan bovenkant van het raam lucht aan zodat roet niet tegen kachelruit aankomt. Kan 2 a 3 dagen branden voordat vlam niet meer zichtbaar is. Roet gaat er ook veel makkelijker af met keukenpapiertje
Even naar je vlambeeld gekeken ziet er goed uit.
Een slecht vlambeeld heeft oranje kleurige vlammen die walmen. Hoe heter de vlam hoe lichter en als je dan naar nog heter gaat dan wordt hij groen blauw. Maar dat laatste is alleen met opstartenIk zou overigens altijd kiezen voor meer zuurstof dan dat je hem gaat afknijpen. Dit kost je misschien wel iets meer pellets maar je schoorsteen blijft schoner, en je kachel ook. En dat is veiliger en ook voor het onderhoud beter.
Voor mij is dat belangrijker dan een paar euro’s besparen met het risico van schoorsteenbrand of een kapotte kachel
Ik heb een ander type kachel. Bij hielp het om het ruitje los te draaien en hem iets te laten zakken zodat er airwashing kan ontstaan. Kachel zuigt dan aan bovenkant van het raam lucht aan zodat roet niet tegen kachelruit aankomt. Kan 2 a 3 dagen branden voordat vlam niet meer zichtbaar is. Roet gaat er ook veel makkelijker af met keukenpapiertje
Even naar je vlambeeld gekeken ziet er goed uit.
Een slecht vlambeeld heeft oranje kleurige vlammen die walmen. Hoe heter de vlam hoe lichter en als je dan naar nog heter gaat dan wordt hij groen blauw. Maar dat laatste is alleen met opstarten
Ik zou overigens altijd kiezen voor meer zuurstof dan dat je hem gaat afknijpen. Dit kost je misschien wel iets meer pellets maar je schoorsteen blijft schoner, en je kachel ook. En dat is veiliger en ook voor het onderhoud beter.
Voor mij is dat belangrijker dan een paar euro’s besparen met het risico van schoorsteenbrand of een kapotte kachel
Citaat van GermWentink op 13 juni 2021, 08:24Hallo,
Dag Niki,
zelf heb ik zowel een pellet kachel als een pellet CV installatie. Het vlambeeld ziet er zo op het oog wel mooi uit. maar als dit de eco stand is dan lijkt het nog steeds heel fors, kun je de instellingen doorgeven dan kan ik wat beter beoordelen. zelf heb ik de power standen 1-5 bijn 60% teruggesteld omdat ik bijna het hele jaar op stand 1 draaide.
Hallo,
Dag Niki,
zelf heb ik zowel een pellet kachel als een pellet CV installatie. Het vlambeeld ziet er zo op het oog wel mooi uit. maar als dit de eco stand is dan lijkt het nog steeds heel fors, kun je de instellingen doorgeven dan kan ik wat beter beoordelen. zelf heb ik de power standen 1-5 bijn 60% teruggesteld omdat ik bijna het hele jaar op stand 1 draaide.
Citaat van Niki1991 op 13 juni 2021, 08:24Dag Niki,
Gebruik nu naar volle tevredenheid de Badger pellets met volgende instellingen:
Stand 1 of eco-stand: pellettoevoer 1,0 en ventilatorstand op 10
Stand 2: pellettoevoer 1,3 en ventilatorstand op 15
Stand 3: pellettoevoer 1,7 en ventilatorstand op 20
Stand 4: pellettoevoer 2,2 en ventilatorstand op 25
Stand 5: pellettoevoer 2,7 en ventilatorstand op 32
Stand 4 en 5 zijn instellingen voor als ik het snel warm wil hebben.
Dag Niki,
Gebruik nu naar volle tevredenheid de Badger pellets met volgende instellingen:
Stand 1 of eco-stand: pellettoevoer 1,0 en ventilatorstand op 10
Stand 2: pellettoevoer 1,3 en ventilatorstand op 15
Stand 3: pellettoevoer 1,7 en ventilatorstand op 20
Stand 4: pellettoevoer 2,2 en ventilatorstand op 25
Stand 5: pellettoevoer 2,7 en ventilatorstand op 32
Stand 4 en 5 zijn instellingen voor als ik het snel warm wil hebben.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.
Wie al langer actief is op het pelletkachelforum weet dat warmte en sfeer vaak samen gaan. Een pelletkachel zorgt voor een efficiënte en comfortabele verwarming van je woning, maar er zijn ook momenten waarop je vooral op zoek bent naar gezelligheid zonder extra warmte. Precies daar komt de waterdamphaard in beeld. In dit uitgebreide blog […]
In een tijd waarin consumenten letten op prijs, beschikbaarheid en gemak, is het aanbieden van producten in grote aantallen een bewezen succesformule. Bedrijven die dit goed aanpakken, combineren een breed assortiment met slimme inkoop en praktische productbundels. Een sterk voorbeeld hiervan is Outlethal.nl. Waar veel webshops zich focussen op één niche, kiest Outlethal.nl juist voor […]
Binnen het pelletkachelforum zien we het al jaren terug: elke keer wanneer benzine, diesel of gas duurder wordt, ontstaat dezelfde vraag — gaan pellets nu ook stijgen? Het korte antwoord: niet op dezelfde manier. En dat is precies waarom steeds meer mensen zich verdiepen in een pelletkachel als alternatief voor gas. Waarom brandstoffen zoals benzine […]