Ga naar inhoud



This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
72 replies to this topic

#1 Gast_henri Prehn_*

Gast_henri Prehn_*
  • Guests

Geplaatst op: 03 December 2013 - 01:30 PM

Goedendag! Ik heb sinds een week eenpaar zakken pelletkorrels met een heel donkere kleur.
Op zichzelf brand de pelletkachel goed maar ik krijg bijna de overgebleven as er niet uit is helemaal verkoekt!

Nu kwam ik aan het kijken en zag ik in de korrels allemaal plastic en lijkt wel krijgt zitten dat kan toch niet goed zijn?

De verkoper zij mij dat het gekeurde pellets zijn en ik ben nu radeloos want de kachel stinkt ook een uur in de wind echt niet te harden dat ding.



#2 Gast_Matthijs_*

Gast_Matthijs_*
  • Guests

Geplaatst op: 04 December 2013 - 10:08 PM

Beste,

 

Zoals we allemaal weten is het verbranden van plastic niet aan te raden en als dit gebeurd in grote maten, is het ook nog eens schadelijk. Het lijkt mij dus niet goed dat er plastic in zit, vaak zijn producten met een DIN certificaat(ga ik vanuit dat het dit certificaat heeft) gemaakt zonder bindmiddelen.

 

Heb je het merk van de houtpellets?

Wat voor certificaat heeft hij gekregen voor de keuring en waarvoor is het (goed)gekeurd?



#3 Pelletkachelforum beheer

Pelletkachelforum beheer

    Administrator

  • Administrators
  • 743 Posts:

Geplaatst op: 12 December 2013 - 09:10 AM

stop direct met het stoken van deze pellets, als er plastic en andere troep in zit verniel je jou pelletkachel.

koop pellets met een keuring.

wil je een lijst met gerenomeerde bedrijven kijk dan even op http://pelletkachel.startpagina.nl



#4 Gast_de oudere pelletstoker_*

Gast_de oudere pelletstoker_*
  • Guests

Geplaatst op: 10 January 2014 - 09:49 AM

Hallo,

 

pellets welke slecht branden of vastkoeken (dit heet slak) bestaan niet uit alleen maar hout want zuivere pellets geven doorgaans een witte minimale as hoeveelheid.

Er zullen verontreinigingen inzitten welke er volgens de regels niet in horen, het is duidelijk dat donkere pellets 

beter geschikt zijn om te versnijden dan lichtkleurige, je ziet de verontreinigingen niet zo duidelijk maar vaak zie dan ook dat dit pellets zijn die doorgaans korter zijn en tevens veel stof bevatten. Aan de breukvlakken zie vaak ander kleurige afscheidingen.

In het verbranding proces zullen ze vaak langere vlammen vertonen en ook veelal meer warmte omdat de caloriesche waarden van de verontreinigingen vaak groter zijn dan hout.

Bovenstaande doet dan ook vermoeden dat in deze tak de (maffia) oneerlijke concurrentie heeft toegeslagen want verkeerd afvalhout zoals MDF, Multiplex en andere verlijmde hout afval bevat lijmstoffen die als ze vermalen worden er voor kunnen zorgen dat de kostprijs van deze pellets lager liggen dan de "eerlijke" pellets.  Misschien moeten er voor pellets een ook "fair trade" keurmerk komen.

Maar bovenal is hier ook sprake van een andere verschijnsel, nl luchtveronreiniging met giftige stoffen zodat ook de overheid hier dient in te grijpen cq minstens controleren.

Ben eenmaal het slachtoffer geworden van zo'n louche handelaar, want dat zijn het, je koopt tenslotte iets anders dan waar je voor betaald, kun je voor je zelf je voorraad versnijden cq opwaarderen door deze te mixen met "nette' pellets nadat je ze gezeefd hebt met een zeef welke gaten heeft van 5 mm zodat je het stof en de kleine verontreinigingen eruit haalt.

En daarna nooit weer bij deze handelaar te kopen en zegt het voort hij heeft niet beter verdiend, vaak leveren deze handelaren in Big Baggs aan grotere industriële afnemers daar valt het niet zo op dat de pellets vervuild zijn.

Dus goedkoop is hier wel degelijk duurkoop, maar als je koopt ga wel prijsbewust te werk want pellets kopen voor een prijs van meer dan  €  0,30/kg  heeft geen zin  want 1 kuub gas is plm 1,7 kg pellets  en 1,7 x €  0,30 = €  0,51 blijft ongeveer € 0,10  over om de investering en je werk wat je toch meer hebt rendabel te maken.

Reken zelf je voordeel in jaren uit, is dit langer dan 8 jaar kun je beter overwegen door te gaan met gas.

En zie je maar weer "er bestaat geen afval" alles is te verkopen.

 

.



#5 Gast_jan_*

Gast_jan_*
  • Guests

Geplaatst op: 04 May 2014 - 05:14 PM

Wie is deze handelaar als ik vragen mag ?

#6 Euron kachels

Euron kachels

    expert

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 92 Posts:

Geplaatst op: 13 May 2014 - 06:30 AM

Wij draaien op zeer schone pellets en hebben speciaal een duurtest gehouden om te kijken wat er gebeurd.

De pelletkachel heeft elke dag gebrand in onze testruimte en is na 3 weken niet reinigen in storing gevallen omdat het as zo hoog was opgestapeld dat het in de branderbak viel en het vuur doofde.
Het mooie was wel dat er puur witte as in lag en geen koek in de branderbak.

Dezelfde test uitgevoerd met een pellet van mindere kwaliteit en deze test was in 8 dagen afgelopen de koek was zo dik dat de lucht niet meer door de branderbak kwam.

Wij komen uiteraard ook wel eens de slechtere pellets tegen en zijn geschrokken van de samenstelling en wat we tegenkwamen, hier een klein lijstje van wat we wel eens tegenkomen

 

Zand

Glas

Plastic

metaalsplinters

kippenmest

papier

vd draad

kurk

 

er zal ongetwijfeld meer zijn maar dit zijn we tot nu toe tegengekomen.

Een echte pellet heeft een keuring op de zak staan met een nummer, dit nummer is gewoon na te trekken, maar vaak geven bedrijven aan dat de pellet via een en+a1 of din norm zijn gemaakt.
Dit moet dus zijn dat ze het de deze keuring heeft en niet alleen de norm.

 

Mvg Euron kachels



#7 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 05 January 2015 - 08:11 AM

En hoe test je de samenstelling van een pellet dan wel? 

VD draad in een pellet? 

Lijkt me erg vreemd en sowieso niet eens op te sporen. 

Rare opsomming. 

 

(VD betekend overigens Vinyl Draad dus je hoeft er niet nog eens -draad- achter te schrijven maar dit terzijde)

 



#8 Gast_Pelletkachelhome.nl_*

Gast_Pelletkachelhome.nl_*
  • Guests

Geplaatst op: 05 January 2015 - 12:59 PM

Hallo,

Koop enkel A1 of din + gekeurde pellets.

De pellets dienen licht van kleur te zijn dan zijn ze veelal gemaakt van naald houtzaagsel.

Hiermee hebben wij de beste ervaringen.

Als je van pellets wilt veranderen is het verstandig om eerst een paar zakken te proberen.

Ga je op deze manier verschillende merken proberen dan merk je de verschillen zo op.

Je merkt al snel  de verschillen in het schoon blijven van de branderbak en het inwendige van de kachel.

Let ook op of de kachel wel goed moduleerd.

Wij verkopen de comfort pellets hiermee hebben wij zeer goede ervaringen.

vr. gr.  Pelletkachelhome.nl

 

 



#9 Gast_pelletkachel beilen_*

Gast_pelletkachel beilen_*
  • Guests

Geplaatst op: 05 January 2015 - 08:06 PM

VD draad is koperdraad wat gebruikt word voor de electrische installaties in woningen, dus geen vinyl draad.

 

Hoe vind je deze verontreinigingen? simpel, los maar eens een zak slechte pellets op in water.

 

Het is waar, je komt de gekste dingen tegen.

 

Dus nogmaals, koop goede pellets met keurmerk.

 

Wij gebruiken en verkopen pellets van plospan, zeer goede pellets.



#10 Gast_John_*

Gast_John_*
  • Guests

Geplaatst op: 13 October 2015 - 09:54 PM

Ik gebruik biodela brand zeer schoon wie komt er nog meer uit het midden van het land zodat we meerdere pallets kunnen kopen zodat het goedkoper wordt mail mijn als u interesse heeft [email protected]

#11 Gast_Richard_*

Gast_Richard_*
  • Guests

Geplaatst op: 17 November 2015 - 12:33 PM

Goedemiddag, Zelf heb ik sinds kort een pelletkachel gekocht en ben ook aan het onderzoeken welke het beste brand en voor de kachel is.

Nu heb ik een zak pellets van het merk TARTAR Olcyk en plus a1 en 14961-2 gekocht, de pellets zijn bruin van kleur en de as die overblijft ook. Deze koekt niet en laat zich gemakkelijk verwijderen.

 

Nu heb ik bij www.haardhout.com een pallet bruine pellets gekocht 100 zak a 10 kg in een transparante zak, deze korrel zijn bruin van kleur maar er zit een glas aan de korrel. Heeft iemand hier ervaring mee? en wat doet die glas op de korrel?



#12 Gast_Bert korenberg_*

Gast_Bert korenberg_*
  • Guests

Geplaatst op: 27 November 2015 - 02:49 PM

Sinds een week nu edwood pellets in gebruik,prima pellets ,weinig as,en schoner raam van de kachel,besteld in België ,geleverd aan huis voor nog geen 300 euro ,64 zak a 15 kilo,worden gemaakt in Polen

#13 Gast_rob m_*

Gast_rob m_*
  • Guests

Geplaatst op: 19 December 2015 - 06:21 PM

gebruik al sinds we de winterofen

.105 hebben plospan pellets super pellet  voor goede :) prijs 

 

.14 kilo

voor 4 euro



#14 Gast_Tom_*

Gast_Tom_*
  • Guests

Geplaatst op: 19 January 2016 - 10:27 AM

PurePower pellets zijn super nooit geen problemen weer gehad.



#15 Henri

Henri

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 19 January 2016 - 08:11 PM

Iemand ervaring met Agri Select a1 pellets? En kan iemand mij vertellen hoe lang je gemiddeld op 15kg kan branden? Voor ons de 1e pelletkachel kunnen dus alle info gebruiken.

#16 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 19 January 2016 - 11:53 PM

een zakje erin gieten en kijken hoelang het brand



#17 Ellen

Ellen

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 25 January 2016 - 12:04 PM

Wij gebruiken Plo Span Din + EN + A1, en wij moeten ook elke paar dagen het branderpotje schoonschrapen vanwege aankoeken! Kachel brand ook niet zo lekker, veel as en veel hoge oranje vlammen! Wat gaat hier niet goed? Hebben hele donkergrijze as!

#18 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 25 January 2016 - 11:54 PM

oranje vlammen dan vraagt de kachel een grondige poetsbeurt.



#19 Gast_werner_*

Gast_werner_*
  • Guests

Geplaatst op: 26 January 2016 - 09:04 PM

wij gebruiken pure power en hiervoor qlimp ik blijf bij de pure powers blijft hij een stuk schoner



#20 Gast_helga_*

Gast_helga_*
  • Guests

Geplaatst op: 14 February 2016 - 01:14 PM

gebruik al sinds we de winterofen

.105 hebben plospan pellets super pellet  voor goede :) prijs 

 

.14 kilo

voor 4 euro

waar te koop?



#21 Gast_henry b_*

Gast_henry b_*
  • Guests

Geplaatst op: 21 February 2016 - 08:35 AM

Ik lees allemaal problemen over de pellets ? Heeft iemand van jullie al eens geprobeerd om de instellingen van de kachel te veranderen ?

#22 Gast_Mark_*

Gast_Mark_*
  • Guests

Geplaatst op: 01 March 2016 - 07:41 PM

Gebruik nu comfort pellets, voorheen greenmax dacht ik. Echt prima geen verstopping weinig as. Goedkoop is niet altijd handig.



#23 Gast_Rogier_*

Gast_Rogier_*
  • Guests

Geplaatst op: 11 March 2016 - 10:28 AM

Gebruik sinds begin dit jaar vuren pellets van het merk mecklenburger energie pellets van Bustotaal met Din + EN + A1 uit het dorp, schijnt uit Duitsland te komen en bevalt prima weinig asresten en de prijs is ook prima  30 zakken van 15kg voor 139 euro zelf ophalen.

 



#24 Gast_kdeboer_*

Gast_kdeboer_*
  • Guests

Geplaatst op: 22 March 2016 - 09:51 PM

Heb sinds kort een pelletketel van Defro en had al wat pellets gekocht om te proberen, deze zijn bruin van kleur en branden op zich prima maar niet naar alle tevredenheid, nu heb ik de verkoper van de Defro unit gevraagd of hij een goed adres wist en deze gaat binnen nu en een maand zijn eigen pellets leveren. Heb inmiddels een aantal testzakken besteld, kleur is veel witter de pellets die ik hiervoor had... 

Heb hem ook gevraagd of er al prijzen bekend zijn en die wist me nu alleen de (voorlopige)prijs voor 1 ton te geven in 65 zakken a 15kg.

 

1 ton € 295,-

en vanaf 3 ton gratis geleverd.

 

Verdere info heb ik nog niet ontvangen, maar gezien deze persoon het zelf verkoopt lijkt mij het toch een goed/vetrouwd adres want voor hem is slechte pellets ook meer onderhoud/service?

Aangezien bij onderhoud hijzelf weer langs moet komen om te kijken... 



#25 Gast_jakob_*

Gast_jakob_*
  • Guests

Geplaatst op: 17 April 2016 - 01:21 PM

wij gebruiken pure power en hiervoor qlimp ik blijf bij de pure powers blijft hij een stuk schoner

welke gebruiken jullie de wit of de donkere pellets

en geven ze ook veel warmte af

wij hebben de witte pellets geprobeerd maar het glas is wel wat aanslag

ik gebruik nu eerst   bosplan . wij hebben nog maar net een peletkachel



#26 Gast_Peter_*

Gast_Peter_*
  • Guests

Geplaatst op: 27 April 2016 - 09:07 AM

oranje vlammen dan vraagt de kachel een grondige poetsbeurt.

Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe pelletkachel en stook met German pellets en heb ook oranje vlammen.

Lijkt me stug dat ik , volgens jou mening, de kachel al een fikse poetsbeurt moet geven.



#27 Gast_g.streuper_*

Gast_g.streuper_*
  • Guests

Geplaatst op: 28 April 2016 - 10:01 AM

Gebruik nu comfort pellets, voorheen greenmax dacht ik. Echt prima geen verstopping weinig as. Goedkoop is niet altijd handig.

Ben over gestapt op comfort pellets ben niet tevreden ,Roet aansiag,Veel as.Gerrit 28-4-2016.



#28 Gast_Evert Idema_*

Gast_Evert Idema_*
  • Guests

Geplaatst op: 20 May 2016 - 04:21 PM

Bij mij geen Pure Power pellets meer in de kachels. Tijdens het ontbranden knalde de kachel bijna uit elkaar en in het plaatsje Amen is het glas uit de kachel geknald tijdens het stoken met Pure Power



#29 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 21 May 2016 - 11:14 PM

knallen komt niet door de pellets.

slecht onderhoud of slechte afstelling.

 

 



#30 Gast_J Wenneker_*

Gast_J Wenneker_*
  • Guests

Geplaatst op: 02 July 2016 - 06:49 PM

Welke pellets geven meer warmte ,eiken of beuken.




Hosting en Seo door
scheiding