Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Norrlands Power Model Ps-50
Citaat van Woodman op 17 oktober 2018, 15:31hoi
wij zijn van plan om een pellet kachel aan te schaffen nl
Norrlands power model PS-50
wie heeft hier ervaring mee ???
ik heb sinds 2 jaar deze kachel en ben zeer tevreden over het rendement en warmte. schoon maken is een makkie maar je moet wel kwaliteits palets gebruiken.
hoi
wij zijn van plan om een pellet kachel aan te schaffen nl
Norrlands power model PS-50
wie heeft hier ervaring mee ???
ik heb sinds 2 jaar deze kachel en ben zeer tevreden over het rendement en warmte. schoon maken is een makkie maar je moet wel kwaliteits palets gebruiken.
Citaat van Woodman op 17 oktober 2018, 15:31[attachment=75:IMAG3058.jpg]Ik heb sinds enkele jaren deze kachel en ben zeer tevreden over mijn aanschaf.
De stookzuinigheid en de vele instel mogelijkheden zijn goed te noemen en zeer handig.
Ook de bijgeleverde afstandbediening is zeer handig.
Ik gebruik wel kwaliteit pallets daar hier best wel verschil in zit.
Met aanmaken ruik je hem een beetje, maar op temperatuur ruik je niets meer.
Het ziet er degelijk en afgewerkt uit, schoonmaken is in een mum van tijd gebeurt er blijft niet veel over na een dag stoken als een klein bodempje as.
Ongeloofelijk dat er zoveel hitte kan afkomen van hout brokjes.
De aanschafprijs is onder de € 1000,- en met de subsidie zit je rond de € 500,- echt een koopje voor deze kachel met dit grote rendement.
[attachment=75:IMAG3058.jpg]Ik heb sinds enkele jaren deze kachel en ben zeer tevreden over mijn aanschaf.
De stookzuinigheid en de vele instel mogelijkheden zijn goed te noemen en zeer handig.
Ook de bijgeleverde afstandbediening is zeer handig.
Ik gebruik wel kwaliteit pallets daar hier best wel verschil in zit.
Met aanmaken ruik je hem een beetje, maar op temperatuur ruik je niets meer.
Het ziet er degelijk en afgewerkt uit, schoonmaken is in een mum van tijd gebeurt er blijft niet veel over na een dag stoken als een klein bodempje as.
Ongeloofelijk dat er zoveel hitte kan afkomen van hout brokjes.
De aanschafprijs is onder de € 1000,- en met de subsidie zit je rond de € 500,- echt een koopje voor deze kachel met dit grote rendement.
Citaat van PelletkachelNorrland's op 17 oktober 2018, 15:31De werking van een pelletkachel valt en staat met een juiste installatie zoals een volwaardig rookkanaal tot boven de nok.
ook de pellet kwaliteit heeft hier een hoop mee te maken een vervuilde pellet kan ook heel veel problemen geven als er geen hout maar andere rommel in zit.
voor een juiste pellet kijk ook eens in dit stukje forum https://pelletkachelforum.nl/topic/1135-pellets-zwarte-lijst-en-meldpunt-slechte-pellets/
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, wij hebben best wel een aantal klanten met een gevel afvoer en ook hier geen problemen , geen overdreven roet of rook en al zeker geen overlast. Als je maar de juiste pellets gebruikt. En hier zit het grootste verschil in en is het eerder juist om te zeggen dat de pelletkachel staat of valt met het gebruik van een goede korrel. Als de mogelijkheid er voor een gevel afvoer is , waarom niet ? Zolang er maar geen buren zijn die er last van hebben, dat is een punt waar je zelf rekening mee moet houden.
In feite doet de kachel niets anders dan pelletkorrels automatisch doseren in het branderbakje , die worden ontstoken, hier komt extra zuurstof bij , en het brand. De asresten, rook, roet, hoeveelheid warmte, stank , enz. die vrij kunnen komen is het meest afhankelijk van het product wat je er in stookt. Op tijd de kachel schoon maken en je hebt er weinig of geen problemen mee.
Ondertussen al een paar klanten gehad die eerst een duurdere kachel hadden aangeschaft , en hem weg hebben gedaan en nu dus een Norrland’s ps-50 gebruiken. En er zijn vast en zeker mooiere, duurdere, betere , zwaardere kachels op de markt dan deze , maar de vraag is dan hoever klanten hier in mee willen gaan qua prijs. Met de aanschaf van een Norrland’s ps-50 voor € 995,- , aftrek subsidie € 545,- eindprijs € 450,- zul je je zeker niet ernstig aan miskopen als wanneer je er € 1500,- voor betaald hebt.
De werking van een pelletkachel valt en staat met een juiste installatie zoals een volwaardig rookkanaal tot boven de nok.
ook de pellet kwaliteit heeft hier een hoop mee te maken een vervuilde pellet kan ook heel veel problemen geven als er geen hout maar andere rommel in zit.
voor een juiste pellet kijk ook eens in dit stukje forum https://pelletkachelforum.nl/topic/1135-pellets-zwarte-lijst-en-meldpunt-slechte-pellets/
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, wij hebben best wel een aantal klanten met een gevel afvoer en ook hier geen problemen , geen overdreven roet of rook en al zeker geen overlast. Als je maar de juiste pellets gebruikt. En hier zit het grootste verschil in en is het eerder juist om te zeggen dat de pelletkachel staat of valt met het gebruik van een goede korrel. Als de mogelijkheid er voor een gevel afvoer is , waarom niet ? Zolang er maar geen buren zijn die er last van hebben, dat is een punt waar je zelf rekening mee moet houden.
In feite doet de kachel niets anders dan pelletkorrels automatisch doseren in het branderbakje , die worden ontstoken, hier komt extra zuurstof bij , en het brand. De asresten, rook, roet, hoeveelheid warmte, stank , enz. die vrij kunnen komen is het meest afhankelijk van het product wat je er in stookt. Op tijd de kachel schoon maken en je hebt er weinig of geen problemen mee.
Ondertussen al een paar klanten gehad die eerst een duurdere kachel hadden aangeschaft , en hem weg hebben gedaan en nu dus een Norrland’s ps-50 gebruiken. En er zijn vast en zeker mooiere, duurdere, betere , zwaardere kachels op de markt dan deze , maar de vraag is dan hoever klanten hier in mee willen gaan qua prijs. Met de aanschaf van een Norrland’s ps-50 voor € 995,- , aftrek subsidie € 545,- eindprijs € 450,- zul je je zeker niet ernstig aan miskopen als wanneer je er € 1500,- voor betaald hebt.
Citaat van Adeo op 17 oktober 2018, 15:31Jammer, PelletkachelNorrland’s, dat je het niet eens bent met de stelling “volwaardig rookkanaal tot boven de nok” , het zal je maar overkomen dat je “gevel rookgasafvoer” op bijvoorbeeld de windzijde van je gevel zit waardoor natuurlijke trek afwezig is.
Heb ergens gelezen dat bij zo’n gevelafvoer door de druk van de wind buiten en het onvermogen van de pelletkachel rookgas afvoer ventilator de hitte in de voorraadbak van de pelletkachel zo hoog was geworden dat deze uit zich zelf tot ontbranding kwam.
Daarnaast denk ik ook dat de buren geen last van de rook zullen hebben zodra de brandende kachel door een stroomstoring wordt getroffen 😀
Jammer, PelletkachelNorrland’s, dat je het niet eens bent met de stelling “volwaardig rookkanaal tot boven de nok” , het zal je maar overkomen dat je “gevel rookgasafvoer” op bijvoorbeeld de windzijde van je gevel zit waardoor natuurlijke trek afwezig is.
Heb ergens gelezen dat bij zo’n gevelafvoer door de druk van de wind buiten en het onvermogen van de pelletkachel rookgas afvoer ventilator de hitte in de voorraadbak van de pelletkachel zo hoog was geworden dat deze uit zich zelf tot ontbranding kwam.
Daarnaast denk ik ook dat de buren geen last van de rook zullen hebben zodra de brandende kachel door een stroomstoring wordt getroffen 😀
Citaat van Marinus49 op 17 oktober 2018, 15:31Heb bij mijn overburen gezien wat het effect is van een geveldoorvoer. In de nazomer een stuk pijp van rond de twee meter bovenop het eerste gedeelte geplaatst. Geheel staat nu ongeveer anderhalve meter vanaf het platte dak. Je kunt begrijpen dat er voordat dit gedeelte geplaatst was, nagenoeg geen trek aanwezig was. Nu komt het volgende probleem, waar het kapje, chinees hoedje zit, is de muur aan het zwart kleuren en heeft men als nood hier een plankje aan de muur bevestigd. Deze is inmiddels nog steeds zwart en wordt alleen zwarter. Daarnaast zie ik dat het gehele pijpenwerk buiten vanaf de geveldoorvoer enkelwandig is en slechts halverwege de buitenmuur rijkt. Geef dan iets meer uit en zorg dat het conform de daartoe bestemde bouwbesluiten wordt geplaatst. Zelf ben ik blij dat het door een vakman geplaatst is bij mij thuis, en jawel, boven de nok uitstekend.
Heb bij mijn overburen gezien wat het effect is van een geveldoorvoer. In de nazomer een stuk pijp van rond de twee meter bovenop het eerste gedeelte geplaatst. Geheel staat nu ongeveer anderhalve meter vanaf het platte dak. Je kunt begrijpen dat er voordat dit gedeelte geplaatst was, nagenoeg geen trek aanwezig was. Nu komt het volgende probleem, waar het kapje, chinees hoedje zit, is de muur aan het zwart kleuren en heeft men als nood hier een plankje aan de muur bevestigd. Deze is inmiddels nog steeds zwart en wordt alleen zwarter. Daarnaast zie ik dat het gehele pijpenwerk buiten vanaf de geveldoorvoer enkelwandig is en slechts halverwege de buitenmuur rijkt. Geef dan iets meer uit en zorg dat het conform de daartoe bestemde bouwbesluiten wordt geplaatst. Zelf ben ik blij dat het door een vakman geplaatst is bij mij thuis, en jawel, boven de nok uitstekend.
Citaat van PelletkachelNorrland's op 17 oktober 2018, 15:31Jammer, PelletkachelNorrland’s, dat je het niet eens bent met de stelling “volwaardig rookkanaal tot boven de nok” , het zal je maar overkomen dat je “gevel rookgasafvoer” op bijvoorbeeld de windzijde van je gevel zit waardoor natuurlijke trek afwezig is.
Ik zal niet zeggen dat ik het niet eens ben met een rookkanaal tot boven de nok, als die mogelijkheid er is vind ik dat prima. Maar niet overal is die mogelijkheid . En waar de mogelijkheid er is voor een goedwerkende geveldoorvoer , waarom niet. Als er niemand overlast van heeft en als het goed werkt , zie ik het probleem niet.
Jammer, PelletkachelNorrland’s, dat je het niet eens bent met de stelling “volwaardig rookkanaal tot boven de nok” , het zal je maar overkomen dat je “gevel rookgasafvoer” op bijvoorbeeld de windzijde van je gevel zit waardoor natuurlijke trek afwezig is.
Ik zal niet zeggen dat ik het niet eens ben met een rookkanaal tot boven de nok, als die mogelijkheid er is vind ik dat prima. Maar niet overal is die mogelijkheid . En waar de mogelijkheid er is voor een goedwerkende geveldoorvoer , waarom niet. Als er niemand overlast van heeft en als het goed werkt , zie ik het probleem niet.
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:31een geveldoorvoer werkt niet en is verboden.
ook in het nieuwe bouwbesluit wordt dit extra aangehaald door lid 4 welke aangeeft dat toestellen met een vaste brandstof altijd boven het dakvlak in de vrije zone moeten uitmonden dus boven de nok.
Die geveldoorvoeren zijn levensgevaarlijk! lees dit maar eens https://pelletkachelforum.nl/topic/431-regelgeving-pelletkachel-en-de-afvoer-van-het-rookkanaal/page-7
een geveldoorvoer werkt niet en is verboden.
ook in het nieuwe bouwbesluit wordt dit extra aangehaald door lid 4 welke aangeeft dat toestellen met een vaste brandstof altijd boven het dakvlak in de vrije zone moeten uitmonden dus boven de nok.
Die geveldoorvoeren zijn levensgevaarlijk! lees dit maar eens https://pelletkachelforum.nl/topic/431-regelgeving-pelletkachel-en-de-afvoer-van-het-rookkanaal/page-7
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.