Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Regelgeving Pelletkachel En De Afvoer Van Het Rookkanaal
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:58dubbelwandig en zonder raam van de buren in de buurt voldoende.
dubbelwandig en zonder raam van de buren in de buurt voldoende.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:58Ik wil een pelletkachel in mijn schuur plaatsen.
Om geen ruimte te verliezen zal ie strak tegen de muur moeten.
De rookgasafvoer wil ik dus buiten aan de muur maken.
Dus gelijk met een doorvoer door de muur.
Waarom moet dit met dubbelwandig gebeuren? (buiten)
Wat is een goeie lengte?
Ik heb een hellend dak, plafondhoogte van 2.60M
Kachel komt bijna aan de laagste kant van het dak.
Dit zal het idee zon beetje worden, wat vinden we hiervan?
Ik zal wel een trekkende pijp moeten maken, want het tijdens laswerkzaamheden wil de zekeringautomaat nog wel eens omschakelen (zal een langzamere in moeten)
Hierdoor kan de stroom uitvallen in de schuur
De buren zullen er overigens geen last van hebben aangezien mijn schuur geheel vrij staat, en er staan verder geen gebouwen in de buurt. (voordeel van grote tuinen)
Ik wil een pelletkachel in mijn schuur plaatsen.
Om geen ruimte te verliezen zal ie strak tegen de muur moeten.
De rookgasafvoer wil ik dus buiten aan de muur maken.
Dus gelijk met een doorvoer door de muur.
Waarom moet dit met dubbelwandig gebeuren? (buiten)
Wat is een goeie lengte?
Ik heb een hellend dak, plafondhoogte van 2.60M
Kachel komt bijna aan de laagste kant van het dak.
Dit zal het idee zon beetje worden, wat vinden we hiervan?

Ik zal wel een trekkende pijp moeten maken, want het tijdens laswerkzaamheden wil de zekeringautomaat nog wel eens omschakelen (zal een langzamere in moeten)
Hierdoor kan de stroom uitvallen in de schuur
De buren zullen er overigens geen last van hebben aangezien mijn schuur geheel vrij staat, en er staan verder geen gebouwen in de buurt. (voordeel van grote tuinen)
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:58Hier nog zon pijpje buiten op de gevel. Lijkt me geen dubbelwandig….
Hier nog zon pijpje buiten op de gevel. Lijkt me geen dubbelwandig….
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:58lijkt een telescoop om stiekem de buren te begluren :ph34r:
lijkt een telescoop om stiekem de buren te begluren :ph34r:
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:58Hier nog zon pijpje buiten op de gevel. Lijkt me geen dubbelwandig….
(Enkelwandige) pijp buiten op de manier zoals hierboven op beide foto’s, is vragen om problemen.
Als die pijp zoals op de foto’s ook nog een beetje op de noord-oost kant staan is de kans op ellende groot, binnen (rookgas kan niet weg bij harde wind) en buiten zal je zien dat je muur langzaam aan zwart wordt.
Daarnaast bij enkelwandig zal de trek minimaal zijn en condens problemen zullen optreden.
Buiten altijd dubbelwandig en minimaal boven de goot en met een kap erop.
Hier nog zon pijpje buiten op de gevel. Lijkt me geen dubbelwandig….
(Enkelwandige) pijp buiten op de manier zoals hierboven op beide foto’s, is vragen om problemen.
Als die pijp zoals op de foto’s ook nog een beetje op de noord-oost kant staan is de kans op ellende groot, binnen (rookgas kan niet weg bij harde wind) en buiten zal je zien dat je muur langzaam aan zwart wordt.
Daarnaast bij enkelwandig zal de trek minimaal zijn en condens problemen zullen optreden.
Buiten altijd dubbelwandig en minimaal boven de goot en met een kap erop.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:58Dus ik moet boven de dakpannen uit komen zoiezo.
Dat zal een meter of 4 maximaal aan pijp zijn.
Wat voor muurdoorvoer moet ik dan hebben?
Buiten komt dan het t-stuk met dop….
En wat te doen met de luchttoevoer? ook door de muur heen?
Dus ik moet boven de dakpannen uit komen zoiezo.
Dat zal een meter of 4 maximaal aan pijp zijn.
Wat voor muurdoorvoer moet ik dan hebben?
Buiten komt dan het t-stuk met dop….
En wat te doen met de luchttoevoer? ook door de muur heen?
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:58je afvoer moet inderdaad naar boven en het liefst buiten enige rare wervelwinden om het huis heen! dus als je kunt uitmonden in een vrij gebied waar geen valwinden zijn of vortex stromen dan is er niks aan de hand… naar de nok dus 🙂
In sommige situatie’s is tot aan de dakgoot voldoende maar dan moet je echt zeker weten dat je hier dus geen vreemde standen van de wind kan krijgen zoals bijvoorbeeld bij wind uit een compleet andere hoek.el cheapo oplossing is een lange pvc buis te pakken met een stuk wc papier en hangt deze zo:
|——<wc papier 😛
|
|
|
dan zit je goed hangt deze naar beneden of boven heb je vortex B)
je afvoer moet inderdaad naar boven en het liefst buiten enige rare wervelwinden om het huis heen! dus als je kunt uitmonden in een vrij gebied waar geen valwinden zijn of vortex stromen dan is er niks aan de hand… naar de nok dus 🙂
In sommige situatie’s is tot aan de dakgoot voldoende maar dan moet je echt zeker weten dat je hier dus geen vreemde standen van de wind kan krijgen zoals bijvoorbeeld bij wind uit een compleet andere hoek.
el cheapo oplossing is een lange pvc buis te pakken met een stuk wc papier en hangt deze zo:
|——<wc papier 😛
|
|
|
dan zit je goed hangt deze naar beneden of boven heb je vortex B)
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:58De verkoper van de kachels beweert dat een muurdoorvoer met speciaal kapje voldoende is.
Dit zal ik eerst doen…..Want dat krijg ik er allemaal bij.
Voor die paar keer dat de kachel zal branden in de schuur maakt me dat niet zoveel uit.
ik ga later verder langs de muur buiten met dubbelwandige 80/130 pijpen en t-stuk.
Moet goed komen.
Zo kan ik gelijk zien wat dat nog veranderd qua branden.
De verkoper van de kachels beweert dat een muurdoorvoer met speciaal kapje voldoende is.
Dit zal ik eerst doen…..Want dat krijg ik er allemaal bij.
Voor die paar keer dat de kachel zal branden in de schuur maakt me dat niet zoveel uit.
ik ga later verder langs de muur buiten met dubbelwandige 80/130 pijpen en t-stuk.
Moet goed komen.
Zo kan ik gelijk zien wat dat nog veranderd qua branden.
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 12:58co melder is dan geen overbodige luxe
co melder is dan geen overbodige luxe
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 12:58@ de Rasta, leuke uitvoering om de wind draairichting te bekijken B)
@ de Rasta, leuke uitvoering om de wind draairichting te bekijken B)
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.
Wie al langer actief is op het pelletkachelforum weet dat warmte en sfeer vaak samen gaan. Een pelletkachel zorgt voor een efficiënte en comfortabele verwarming van je woning, maar er zijn ook momenten waarop je vooral op zoek bent naar gezelligheid zonder extra warmte. Precies daar komt de waterdamphaard in beeld. In dit uitgebreide blog […]
In een tijd waarin consumenten letten op prijs, beschikbaarheid en gemak, is het aanbieden van producten in grote aantallen een bewezen succesformule. Bedrijven die dit goed aanpakken, combineren een breed assortiment met slimme inkoop en praktische productbundels. Een sterk voorbeeld hiervan is Outlethal.nl. Waar veel webshops zich focussen op één niche, kiest Outlethal.nl juist voor […]
Binnen het pelletkachelforum zien we het al jaren terug: elke keer wanneer benzine, diesel of gas duurder wordt, ontstaat dezelfde vraag — gaan pellets nu ook stijgen? Het korte antwoord: niet op dezelfde manier. En dat is precies waarom steeds meer mensen zich verdiepen in een pelletkachel als alternatief voor gas. Waarom brandstoffen zoals benzine […]