Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Kachelventilator Op De Palletkachel

VorigePagina 2 van 2

Ik heb er één gevonden bij bol.com die vanaf 40 graden begint te draaien. Hij verspreid de warmte door de ruimte maar de temperatuur binnen wordt bij mij snel beïnvloed door de buitentemperatuur en de buitentemperaturen schommelen nogal. Ik kan dus niet zeggen of ik minder pellets verbruik vanwege temperatuurschommelingen.
Hij staat bovenop net naast het midden aan de voorkant op de uitsparingen in het blad over het bovenblad te blazen. Ik voel nu veel minder warmte omhoog gaan naar het plafond.

Mijn ruimte is 9 meter lang en 3 meter diep. De kachel staat in het midden in de diepte te blazen. Een bewuste keuze. de ventilator blaast in de lengte naar links of rechts. Daardoor voelt het aan de uiteindes van de ruimte beter aan.

Ik denk er ook aan om te experimenteren met een kleine tafelventilator om deze op zijn laagste stand naar boven te laten blazen om de warmte weer te verplaatsen naar beneden. Dat kan je natuurlijk ook met een plafondventilator als je die hebt hangen. Zorg wel dan dat die naar boven kan blazen. Hij zuigt dan de kou van onder naar boven en de warmte duwt die dan weer over het plafond (of eigenlijk onder het plafond)langs de muren naar beneden. 

Is het een idee om de tafelventilator naar beneden te laten blazen. Je brengt dan gemakkelijk de warme lucht vanuit het midden naar de koude vloer, alwaar het vanzelf weer omhoog komt in de uiteindes. Dit lijkt me in luchtstroom korter dan via het plafond langs de muren naar beneden. Bovendien is het aangenaam om de voeten warm te hebben en het hoofd koel  😀

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn maar ik denk dat door de stroming vanuit de ventilator naar beneden de warme lucht weer afkoelt of bots tegen elementen in je kamer zoals tafels stoelen en kasten. 

In de handleding van een plafonventilator staat ook dat naar beneden blazen is “verkoelen” en naar plafond blazen is warmte spreiden om langs de wanden weer naar beneden te gaan.

Klinkt voor mij ook het meest logisch. 

Google zegt: 

De plafondventilator moet in de zomer tegen de klok in draaien om een ​​neerwaartse luchtstroom te creëren, die een directe, verkoelende bries creëert. De ventilator moet in de winter met de klok mee draaien om een ​​opwaartse luchtstroom te creëren en warme lucht door de kamer te laten circuleren.

Which way should fan spin in summer or winter? – Hunter Fan

VorigePagina 2 van 2

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.