Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Mag Ik De Min. Vijzelsnelheid Verlagen?
Citaat van Corné op 11 januari 2023, 16:07Dag Corne, klik op mijn naam in de grijze balk en je komt op een pagina waar je rechts (in het midden) de knop vindt met [Stuur mij een bericht]. Als je kan zoveel mogelijk parameters. Of in elk geval die van de pellettoevoeren en de rookgassnelheden.
Dank je GermWentink voor jouw aanbod. Ik kom erop terug.
Corné
Dag Corne, klik op mijn naam in de grijze balk en je komt op een pagina waar je rechts (in het midden) de knop vindt met [Stuur mij een bericht]. Als je kan zoveel mogelijk parameters. Of in elk geval die van de pellettoevoeren en de rookgassnelheden.
Dank je GermWentink voor jouw aanbod. Ik kom erop terug.
Corné
Citaat van GermWentink op 12 januari 2023, 13:49Corne, De Nara2 UP heeft een “Leonardo” systeem die de verhouding pellets en lucht regelt. Dit vertelde Gast-Gast ook al,
Je hebt binnen dit syteem de minimale pellettoevoer. Dit is de onderwaarde tot hoe ver het Leonardo systeem de pellettoevoer omlaag kan regelen.Daarbij heb je ook de minimale rookgastemperatuur. Leonardo verhoogt het pelletverbruik automatisch indien de rookgastemperatuur onder de minimale waarde komt.De Leonardo regelt je rookgasventilator zo dat de gewenste waarde bereikt wordt. Het berijkt dan de ADIM waarde. In P1is er een voortdurende samenstelling tussen rookgastemperatuur en pelletoevoer. Te weinig rookgastemperatuur zorgt er voor dat de Leonardo meer pellets geeft, Met P2 regelt de Leonardo in de auto stand de pellettoevoer dusdanig dat de rookgastemperatuur constant blijft.Mijn conclusie is dat je niets aan de parameters hoeft te doen, dat doet immers de Leonardo voor je. Mocht je het persé toch willen dan zou ik me beperken tot de parameters met ADIM waardes. Een voorbeeld van de Edelkamin Slide met Leonardo vind je hier https://drive.google.com/file/d/17_Nlz4Wqc8eYntcquNlX7400bO-gwm90/view
Wees voorzichtig en schrijf eerst alles op voordat je iets verandert. Alles is eigen risico!
Corne, De Nara2 UP heeft een “Leonardo” systeem die de verhouding pellets en lucht regelt. Dit vertelde Gast-Gast ook al,
Wees voorzichtig en schrijf eerst alles op voordat je iets verandert. Alles is eigen risico!
Citaat van Corné op 12 januari 2023, 14:21
Corne, De Nara2 UP heeft een “Leonardo” systeem die de verhouding pellets en lucht regelt. Dit vertelde Gast-Gast ook al,
Je hebt binnen dit syteem de minimale pellettoevoer. Dit is de onderwaarde tot hoe ver het Leonardo systeem de pellettoevoer omlaag kan regelen.Daarbij heb je ook de minimale rookgastemperatuur. Leonardo verhoogt het pelletverbruik automatisch indien de rookgastemperatuur onder de minimale waarde komt.De Leonardo regelt je rookgasventilator zo dat de gewenste waarde bereikt wordt. Het berijkt dan de ADIM waarde. In P1is er een voortdurende samenstelling tussen rookgastemperatuur en pelletoevoer. Te weinig rookgastemperatuur zorgt er voor dat de Leonardo meer pellets geeft, Met P2 regelt de Leonardo in de auto stand de pellettoevoer dusdanig dat de rookgastemperatuur constant blijft.Mijn conclusie is dat je niets aan de parameters hoeft te doen, dat doet immers de Leonardo voor je. Mocht je het persé toch willen dan zou ik me beperken tot de parameters met ADIM waardes. Een voorbeeld van de Edelkamin Slide met Leonardo vind je hier https://drive.google.com/file/d/17_Nlz4Wqc8eYntcquNlX7400bO-gwm90/view
Dank je GermWentink voor jouw uitvoerige uitleg. Ik denk dat ik veel hiervan al begrepen had. Het is juist uit voorzichtigheid dat ik op dit forum vragen stel. Maar eerlijk gezegd blijft mijn vraag nog overeind: Mag ik de min. vijzelsnelheid verlagen? Ik begrijp van jou dat ik dit beter niet kan doen omdat dat misschien buiten het bereik van Leonardo ligt. Maar het probleem blijft dat deze kachel bij P1 te veel warmte geeft.
Eigenlijk heb ik twee problemen met deze kachel:
– Als het 18 graden in de woonkamer is en ik zet de kachel aan, auto, op 20 graden, dan duurt het uren voor de 20 graden is bereikt.
– Als de 20 graden eenmaal is bereikt gaat de kachel niet door met het stabiel houden van deze temperatuur, maar hij blijft verwarmen tot bijna 22 graden. Dat is nu met een vijzelmotor toerental van 700 rpm (origineel 1000). Voor deze aanpassing liep de temperatuur nog veel verder op.
Kun je me misschien iets meer vertellen over ADIM, wat dat is?
Dank je GermWentink voor jouw uitvoerige uitleg. Ik denk dat ik veel hiervan al begrepen had. Het is juist uit voorzichtigheid dat ik op dit forum vragen stel. Maar eerlijk gezegd blijft mijn vraag nog overeind: Mag ik de min. vijzelsnelheid verlagen? Ik begrijp van jou dat ik dit beter niet kan doen omdat dat misschien buiten het bereik van Leonardo ligt. Maar het probleem blijft dat deze kachel bij P1 te veel warmte geeft.
Eigenlijk heb ik twee problemen met deze kachel:
– Als het 18 graden in de woonkamer is en ik zet de kachel aan, auto, op 20 graden, dan duurt het uren voor de 20 graden is bereikt.
– Als de 20 graden eenmaal is bereikt gaat de kachel niet door met het stabiel houden van deze temperatuur, maar hij blijft verwarmen tot bijna 22 graden. Dat is nu met een vijzelmotor toerental van 700 rpm (origineel 1000). Voor deze aanpassing liep de temperatuur nog veel verder op.
Kun je me misschien iets meer vertellen over ADIM, wat dat is?
Citaat van GermWentink op 12 januari 2023, 14:47Adim is een waarde die het leonardo systeem gebruikt. Geef eens aan in het hoofdmenu bij [Info 8.] wat de rookgas temperatuur is bij de meest minimale stand. Kijk ook eens de parameters uit het linkje eens na en vergelijk dat met die van jou. Wellicht is er ergens een instelling voor het bereiken van de kamertemperatuur niet juist. [4. Kamer input:] Zelf heb ik geen ervaring met deze kachel. maar het parameterlijstje zou je wel de verschillen kunnen bekijken en beredeneren of dit van invloed is op jouw problemen.
Adim is een waarde die het leonardo systeem gebruikt. Geef eens aan in het hoofdmenu bij [Info 8.] wat de rookgas temperatuur is bij de meest minimale stand. Kijk ook eens de parameters uit het linkje eens na en vergelijk dat met die van jou. Wellicht is er ergens een instelling voor het bereiken van de kamertemperatuur niet juist. [4. Kamer input:] Zelf heb ik geen ervaring met deze kachel. maar het parameterlijstje zou je wel de verschillen kunnen bekijken en beredeneren of dit van invloed is op jouw problemen.
Citaat van Corné op 12 januari 2023, 15:33Adim is een waarde die het leonardo systeem gebruikt. Geef eens aan in het hoofdmenu bij [Info 8.] wat de rookgas temperatuur is bij de meest minimale stand. Kijk ook eens de parameters uit het linkje eens na en vergelijk dat met die van jou. Wellicht is er ergens een instelling voor het bereiken van de kamertemperatuur niet juist. [4. Kamer input:] Zelf heb ik geen ervaring met deze kachel. maar het parameterlijstje zou je wel de verschillen kunnen bekijken en beredeneren of dit van invloed is op jouw problemen.
Ik zal straks eens kijken naar de rookgastemperatuur bij de minimale stand (hij is nu nog aan het opwarmen op stand P2, is al 3 uur bezig!).
4 Kamer input probe/thermostaat – staat nu op probe, maar ik weet niet wat het betekent.
Ik vind de volgende parameters, zou ik daar eens aan sleutelen?
leonardo p max 120 adim
leonardo p min 113 adimOverigens zijn er zeer veel overeenkomsten met het lijstje vwb de parameters. De waarden moet ik nog nalopen.
Adim is een waarde die het leonardo systeem gebruikt. Geef eens aan in het hoofdmenu bij [Info 8.] wat de rookgas temperatuur is bij de meest minimale stand. Kijk ook eens de parameters uit het linkje eens na en vergelijk dat met die van jou. Wellicht is er ergens een instelling voor het bereiken van de kamertemperatuur niet juist. [4. Kamer input:] Zelf heb ik geen ervaring met deze kachel. maar het parameterlijstje zou je wel de verschillen kunnen bekijken en beredeneren of dit van invloed is op jouw problemen.
Ik zal straks eens kijken naar de rookgastemperatuur bij de minimale stand (hij is nu nog aan het opwarmen op stand P2, is al 3 uur bezig!).
4 Kamer input probe/thermostaat – staat nu op probe, maar ik weet niet wat het betekent.
leonardo p max 120 adim
leonardo p min 113 adim
Overigens zijn er zeer veel overeenkomsten met het lijstje vwb de parameters. De waarden moet ik nog nalopen.
Citaat van GermWentink op 12 januari 2023, 16:12In het menu kun je “typepellets” instellen, de Standen zijn High-Medium-Low.Normaal staat deze op “Medium” ik neem aan dat je die al op “LOW” hebt gezet? Zit er ook een afstandsbediening bij. Over de Slide 7 van Edilkamin zijn vergelijkbare problemen bekend, Zou de Nara dezelfde software ebn dus problemen kennen?Op een ander forum kwam ik tegen dat je de AUTOREG absoluut niet op OFF mag zetten, Geeft heel vreemd gedrag. Kachel regelt dan niet meer fatsoenlijk op thermostaat en geeft zelfs pellets bij. Dus stel je zet hem op 19.0C, en het is 19.5C gaat hij opeens om onverklaarbare reden pellets bij geven.Als de AUGER wordt veranderd dan stel het Leonardo systeem automatisch de pellettoevoer, max rookgas, en de lucht in.Minimale rookgast temp 130C (standaard 160C)Minimale vijzelsnelheid 600RPM (standaard 1000RPM)ADIM 118, (standaard 113)
.
Citaat van Corné op 12 januari 2023, 18:19Adim is een waarde die het leonardo systeem gebruikt. Geef eens aan in het hoofdmenu bij [Info 8.] wat de rookgas temperatuur is bij de meest minimale stand. Kijk ook eens de parameters uit het linkje eens na en vergelijk dat met die van jou. Wellicht is er ergens een instelling voor het bereiken van de kamertemperatuur niet juist. [4. Kamer input:] Zelf heb ik geen ervaring met deze kachel. maar het parameterlijstje zou je wel de verschillen kunnen bekijken en beredeneren of dit van invloed is op jouw problemen.
leonardo p max 120 adim
leonardo p min 113 adimOverigens zijn er zeer veel overeenkomsten met het lijstje vwb de parameters. De waarden moet ik nog nalopen.
Ik vraag me af of dit bericht al is overgekomen, want ik zie nu vreemde dingen in dit forum gebeuren. Misschien is het per ongeluk niet eerder verzonden.
leonardo p max 120 adim
leonardo p min 113 adim
Overigens zijn er zeer veel overeenkomsten met het lijstje vwb de parameters. De waarden moet ik nog nalopen.
Ik vraag me af of dit bericht al is overgekomen, want ik zie nu vreemde dingen in dit forum gebeuren. Misschien is het per ongeluk niet eerder verzonden.
Citaat van Corné op 12 januari 2023, 18:39
In het menu kun je “typepellets” instellen, de Standen zijn High-Medium-Low.Normaal staat deze op “Medium” ik neem aan dat je die al op “LOW” hebt gezet? Zit er ook een afstandsbediening bij. Over de Slide 7 van Edilkamin zijn vergelijkbare problemen bekend, Zou de Nara dezelfde software ebn dus problemen kennen?Op een ander forum kwam ik tegen dat je de AUTOREG absoluut niet op OFF mag zetten, Geeft heel vreemd gedrag. Kachel regelt dan niet meer fatsoenlijk op thermostaat en geeft zelfs pellets bij. Dus stel je zet hem op 19.0C, en het is 19.5C gaat hij opeens om onverklaarbare reden pellets bij geven.Als de AUGER wordt veranderd dan stel het Leonardo systeem automatisch de pellettoevoer, max rookgas, en de lucht in.Minimale rookgast temp 130C (standaard 160C)Minimale vijzelsnelheid 600RPM (standaard 1000RPM)ADIM 118, (standaard 113)
Type pellets heb ik nog niet gewijzigd, staat op MEDIUM. Ik weet niet wat dit betekent en de leverancier had aangegeven daar niet aan te komen. De Nara2 Up en de Slide lijken technisch heel veel op elkaar. De parameterlijst is praktisch hetzelfde met de zelfde waarden. Ik ken de functie van Autoreg niet. Staat bij mij op ON.
De rookgastemepratuur bij P1 is tussen 125 en 134 graden.
Leonardo P max pwr = 120 adim
Leonardo P min = 113 adim. Zou ik hieraan iets kunnen wijzigen?
In het menu kun je “typepellets” instellen, de Standen zijn High-Medium-Low.Normaal staat deze op “Medium” ik neem aan dat je die al op “LOW” hebt gezet? Zit er ook een afstandsbediening bij. Over de Slide 7 van Edilkamin zijn vergelijkbare problemen bekend, Zou de Nara dezelfde software ebn dus problemen kennen?Op een ander forum kwam ik tegen dat je de AUTOREG absoluut niet op OFF mag zetten, Geeft heel vreemd gedrag. Kachel regelt dan niet meer fatsoenlijk op thermostaat en geeft zelfs pellets bij. Dus stel je zet hem op 19.0C, en het is 19.5C gaat hij opeens om onverklaarbare reden pellets bij geven.Als de AUGER wordt veranderd dan stel het Leonardo systeem automatisch de pellettoevoer, max rookgas, en de lucht in.Minimale rookgast temp 130C (standaard 160C)Minimale vijzelsnelheid 600RPM (standaard 1000RPM)ADIM 118, (standaard 113)
Type pellets heb ik nog niet gewijzigd, staat op MEDIUM. Ik weet niet wat dit betekent en de leverancier had aangegeven daar niet aan te komen. De Nara2 Up en de Slide lijken technisch heel veel op elkaar. De parameterlijst is praktisch hetzelfde met de zelfde waarden. Ik ken de functie van Autoreg niet. Staat bij mij op ON.
De rookgastemepratuur bij P1 is tussen 125 en 134 graden.
Leonardo P max pwr = 120 adim
Leonardo P min = 113 adim. Zou ik hieraan iets kunnen wijzigen?
Citaat van GermWentink op 12 januari 2023, 20:11Type pellets staat in het gebruikersmenu en heeft dus als doel dat het eenvoudig te wijzigen is door de gebruiker, dus zeker op LOW zetten en afwachten wat het vlambeeld is en de rookgastemperatuur. (temp tussen 125 en 134 is overigens prima).
[Leonardo P min 113 ADIM] is al 5 lager dan de fabriekswaarde en werkt op P1. Wellicht deze niet meer lager zetten. De Leonardo compenseert deze toch weer op eigen wijze.
Type pellets staat in het gebruikersmenu en heeft dus als doel dat het eenvoudig te wijzigen is door de gebruiker, dus zeker op LOW zetten en afwachten wat het vlambeeld is en de rookgastemperatuur. (temp tussen 125 en 134 is overigens prima).
[Leonardo P min 113 ADIM] is al 5 lager dan de fabriekswaarde en werkt op P1. Wellicht deze niet meer lager zetten. De Leonardo compenseert deze toch weer op eigen wijze.
Citaat van Gast op 12 januari 2023, 20:38leonardo weinig zelf te regelen. artel veel makkelijker.
leonardo weinig zelf te regelen. artel veel makkelijker.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.