Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Slakvorming Mcz Deco
Citaat van Xilion op 29 november 2022, 08:36Wij hebben sinds 2021 gekozen voor een MCZ Deco, welke als hoofdverwarming dient voor onze onderverdieping van ongeveer 150m3.
Momenteel gebruik ik de kachel ’s nachts nauwelijks zodat ik deze in de ochtend (afgekoeld) kan reinigen, waarna deze vervolgens van ongeveer 07.00 tot 22.00u gebruikt wordt.
Dit reinigen is iets wat ik momenteel dagelijks moet doen door de slakvorming in de branderbak, waarbij de ventilatiegaten hiervan grotendeels verstopt zitten (zie foto’s).
Voor het rookkanaal maak ik gebruik van een bestaande gemetselde schoorsteen aan de buitenkant van de woning, welke ongeveer 9 meter lang is. Hier zit een enkelwandige flexpijp in van ongeveer 5 meter (dus niet het volledige rookkanaal). Verder is de flexpijp niet geisoleerd met perliet korrels.
Op dit moment gebruik ik Elite groen pellets, maar heb dezelfde problemen ervaren bij andere merken pellets.
Ik heb zelf al een poging gedaan dit op te lossen door wat instellingen aan te passen qua receptuur:
- Minder pellets
- Meer zuurstof
- Minder pellets + meer zuurstof
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
- Zijn de problemen die ik ervaar volledig toe te spelen aan het niet ideale rookkanaal (overgang van flex naar bestaande rookkanaal en niet geisoleerd)?
- Graag zou ik het probleem beter willen begrijpen en dan specifiek; wat veroorzaakt precies deze slakvorming?
Wij hebben sinds 2021 gekozen voor een MCZ Deco, welke als hoofdverwarming dient voor onze onderverdieping van ongeveer 150m3.
Momenteel gebruik ik de kachel ’s nachts nauwelijks zodat ik deze in de ochtend (afgekoeld) kan reinigen, waarna deze vervolgens van ongeveer 07.00 tot 22.00u gebruikt wordt.
Dit reinigen is iets wat ik momenteel dagelijks moet doen door de slakvorming in de branderbak, waarbij de ventilatiegaten hiervan grotendeels verstopt zitten (zie foto’s).
Voor het rookkanaal maak ik gebruik van een bestaande gemetselde schoorsteen aan de buitenkant van de woning, welke ongeveer 9 meter lang is. Hier zit een enkelwandige flexpijp in van ongeveer 5 meter (dus niet het volledige rookkanaal). Verder is de flexpijp niet geisoleerd met perliet korrels.
Op dit moment gebruik ik Elite groen pellets, maar heb dezelfde problemen ervaren bij andere merken pellets.
Ik heb zelf al een poging gedaan dit op te lossen door wat instellingen aan te passen qua receptuur:
- Minder pellets
- Meer zuurstof
- Minder pellets + meer zuurstof
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
- Zijn de problemen die ik ervaar volledig toe te spelen aan het niet ideale rookkanaal (overgang van flex naar bestaande rookkanaal en niet geisoleerd)?
- Graag zou ik het probleem beter willen begrijpen en dan specifiek; wat veroorzaakt precies deze slakvorming?
Citaat van Gast op 29 november 2022, 08:54kachel of flexpijp verstopt tijd voor grondig onderhoud
kachel of flexpijp verstopt tijd voor grondig onderhoud
Citaat van Xilion op 29 november 2022, 09:26kachel of flexpijp verstopt tijd voor grondig onderhoud
Kachel heb ik schoongemaakt zoals voorgeschreven in de handleiding. Hierbij viel me wel op dat geen enkele ventilator gereinigd hoeft te worden.
De flexpijp is recent volledig gereinigd, dus een verstopte flexpijp verwacht ik niet dat het issue gaat zijn.
kachel of flexpijp verstopt tijd voor grondig onderhoud
Kachel heb ik schoongemaakt zoals voorgeschreven in de handleiding. Hierbij viel me wel op dat geen enkele ventilator gereinigd hoeft te worden.
De flexpijp is recent volledig gereinigd, dus een verstopte flexpijp verwacht ik niet dat het issue gaat zijn.
Citaat van Gast op 29 november 2022, 09:33grondig onderhoud meer dan kachel poetsen. kamer rookgasventilator ook asse
grondig onderhoud meer dan kachel poetsen. kamer rookgasventilator ook asse
Citaat van Xilion op 29 november 2022, 11:07Rookgasventilator reinigen en de warmelucht ventilator ontdoen van stof.
Is hier meer info over beschikbaar dan in de documentatie vermeld staat?
Zoals eerder aangegeven staat in de documentatie alleen hoe je bepaalde delen bereikbaar kan maken om in te kunnen werken, maar helaas niets over ventilators. Deze heb ik simpelweg ook niet gezien tijdens het doorlopen van de documentatie-stappen.Onderdelen die wel gereinigd zijn:
– Lower compartment– Upper compartment
– Smoke duct
– Smoke box
Dit was echter niet meer dan uitzuigen met de stofzuiger, waarna alles weer in elkaar gezet is geworden.
Rookgasventilator reinigen en de warmelucht ventilator ontdoen van stof.
Is hier meer info over beschikbaar dan in de documentatie vermeld staat?
Zoals eerder aangegeven staat in de documentatie alleen hoe je bepaalde delen bereikbaar kan maken om in te kunnen werken, maar helaas niets over ventilators. Deze heb ik simpelweg ook niet gezien tijdens het doorlopen van de documentatie-stappen.
Onderdelen die wel gereinigd zijn:
– Lower compartment
– Upper compartment
– Smoke duct
– Smoke box
Dit was echter niet meer dan uitzuigen met de stofzuiger, waarna alles weer in elkaar gezet is geworden.
Citaat van Gast op 29 november 2022, 12:34stofzuigen geen onderhoud buiten uitblazen compressor
stofzuigen geen onderhoud buiten uitblazen compressor
Citaat van Adeo op 29 november 2022, 12:38Harlo heeft het over de onderdelen welke in het volgende filmpje te zien zijn.
Schoonmaken van deze onderdelen is wel te doen maar ga voorzichtig te werk en maak foto’s voor aanvang van de klus.
Harlo heeft het over de onderdelen welke in het volgende filmpje te zien zijn.
Schoonmaken van deze onderdelen is wel te doen maar ga voorzichtig te werk en maak foto’s voor aanvang van de klus.
Citaat van Xilion op 29 november 2022, 14:24Harlo heeft het over de onderdelen welke in het volgende filmpje te zien zijn.
Thanks voor de video!
De rookgasventilator is nu iets wat ik inderdaad niet heb meegenomen.
Als de warmelucht ventilator het gedeelte is waar hij ‘plafond’ van de kachel schoonmaakt met borstel/zuiger, dan heb ik dat stuk in ieder geval wel gedaan.
Verder werd er in de handleiding middels “P” verwezen naar twee ‘kapjes’ aan de binnezijdes van de branderruimte, maar wordt hier in de tekst niet over gesproken wat er dient te gebeuren. Iemand die hier meer informatie over heeft?
Harlo heeft het over de onderdelen welke in het volgende filmpje te zien zijn.
Thanks voor de video!
De rookgasventilator is nu iets wat ik inderdaad niet heb meegenomen.
Als de warmelucht ventilator het gedeelte is waar hij ‘plafond’ van de kachel schoonmaakt met borstel/zuiger, dan heb ik dat stuk in ieder geval wel gedaan.
Verder werd er in de handleiding middels “P” verwezen naar twee ‘kapjes’ aan de binnezijdes van de branderruimte, maar wordt hier in de tekst niet over gesproken wat er dient te gebeuren. Iemand die hier meer informatie over heeft?

Citaat van Gast op 30 november 2022, 12:33Verder werd er in de handleiding middels “P” verwezen naar twee ‘kapjes’ aan de binnezijdes van de branderruimte, maar wordt hier in de tekst niet over gesproken wat er dient te gebeuren. Iemand die hier meer informatie over heeft?
uw verkoper misschien ?
uw verkoper misschien ?
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.