Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Julia Next Eco Stand Afstellen
Citaat van Ferrie op 20 december 2023, 18:35Hoi,
wij hebben nu een paar jaar een Julia Next en die is door de installateur afgesteld op Plospan bruin. Nu hebben we een pallet HS Timber wit gekocht voor deze winter, maar zoals verwacht brand dat heel anders. Na het lezen van dit draadje hebben we e.e.a. aan instellingen geprobeerd, maar krijgen het nog niet echt lekker. Vooral veel as en zwarte aanslag op ruit. Heeft iemand tips? Of kan ik Germ een pb sturen?
Dank alvast, NathalieHi Nathalie
Germ een bericht sturen kan je zeker doen. Doe dat dan wel met alle informatie. Wat zijn de waardes bij PR06 en PR18. Wat weegt een liter pellets. Wat is de lengte van de afvoer. En dan natuurlijk even de specs van de pellets die op de zak staan.
Succes
Hoi,
wij hebben nu een paar jaar een Julia Next en die is door de installateur afgesteld op Plospan bruin. Nu hebben we een pallet HS Timber wit gekocht voor deze winter, maar zoals verwacht brand dat heel anders. Na het lezen van dit draadje hebben we e.e.a. aan instellingen geprobeerd, maar krijgen het nog niet echt lekker. Vooral veel as en zwarte aanslag op ruit. Heeft iemand tips? Of kan ik Germ een pb sturen?
Dank alvast, Nathalie
Hi Nathalie
Germ een bericht sturen kan je zeker doen. Doe dat dan wel met alle informatie. Wat zijn de waardes bij PR06 en PR18. Wat weegt een liter pellets. Wat is de lengte van de afvoer. En dan natuurlijk even de specs van de pellets die op de zak staan.
Succes
Citaat van Gast op 27 december 2023, 15:20Hi Jos,
Heb jij de Nextgen9? Wat zijn dan jouw ervaringen? Ik lees dat bij deze de warmte naar boven gaat ipv vooruit.
Sorry voor het laat reageren… Ja ik heb een Nextgen9, afgeregeld met de instructies van @Gem en de warmte-uitgang is inderdaad naar boven
Hi Jos,
Heb jij de Nextgen9? Wat zijn dan jouw ervaringen? Ik lees dat bij deze de warmte naar boven gaat ipv vooruit.
Sorry voor het laat reageren… Ja ik heb een Nextgen9, afgeregeld met de instructies van @Gem en de warmte-uitgang is inderdaad naar boven
Citaat van Jan willem op 28 december 2023, 18:23Hallo.Kunnen jullie mij misschien hulp bieden?
Ik heb een artel Italnext.
Als afvoer ga ik vanaf de kachel recht omhoog met op de zolder 2 bochtjes van 45 graden en dan door het dak.
Dit alles is enkel en dubbelwandig.7 a 8 meter ong totaal.
Ik gebruik nu de witte agriselect pellets.
1 liter is 642 gram.
Heb de kachel nu 3 maand in gebruik.(alleen in het weekend)
Hoop lawaai van de kamerventilator,onregelmatige vlam en na 6 uur branden is het raampje wazig tot grijs.
Moet allemaal beter kunnen als ik het zo allemaal lees maar ik durf er zelf eigenlijk niet mee lopen te klooien.
Hallo.Kunnen jullie mij misschien hulp bieden?
Ik heb een artel Italnext.
Als afvoer ga ik vanaf de kachel recht omhoog met op de zolder 2 bochtjes van 45 graden en dan door het dak.
Dit alles is enkel en dubbelwandig.7 a 8 meter ong totaal.
Ik gebruik nu de witte agriselect pellets.
1 liter is 642 gram.
Heb de kachel nu 3 maand in gebruik.(alleen in het weekend)
Hoop lawaai van de kamerventilator,onregelmatige vlam en na 6 uur branden is het raampje wazig tot grijs.
Moet allemaal beter kunnen als ik het zo allemaal lees maar ik durf er zelf eigenlijk niet mee lopen te klooien.
Citaat van GermWentink op 28 december 2023, 23:47Dag Jan Willem,
welkom op dit forum, ik kan je helpen met mijn E-tool. Stuur mij een PB met de waarden van PR06 en PR18 zodat ik weet welke software je hebt.
Dag Jan Willem,
welkom op dit forum, ik kan je helpen met mijn E-tool. Stuur mij een PB met de waarden van PR06 en PR18 zodat ik weet welke software je hebt.
Citaat van Jan willem op 29 december 2023, 06:02Goedemorgen
Heb je pb gestuurd.Gr Jan Willem
Goedemorgen
Heb je pb gestuurd.
Gr Jan Willem
Citaat van GermWentink op 3 januari 2024, 19:31Je hebt een PB terug met de link naar het E-tool
succes!
Je hebt een PB terug met de link naar het E-tool
succes!
Citaat van Gast op 5 januari 2024, 08:53Qua verbrandingswarmte zit er verschil tussen de diverse soorten pellets, Hardhout, Naaldhout, mets of zonder bast, witte , bruine etc. Omdat het soortelijk gewicht van een liter pellets verschillend is heb ik een spreadsheet gemaakt die voor de Artel en Ritium de basis instellingen voor lucht en pellettoevoer genereerd. Dit gebruiken diverse stokers al een aantal jaar. Je zou de verhoudingen ook voor de JuliaNext kunnen gebruiken.
[url=https://ibb.co/c2DFt1V][img]https://i.ibb.co/h2DWHyw/Screenshot-2021-11-15-16-41-08.png[/img[/url][url=https://nl.imgbb.com/]upload movie online[/url]
Qua verbrandingswarmte zit er verschil tussen de diverse soorten pellets, Hardhout, Naaldhout, mets of zonder bast, witte , bruine etc. Omdat het soortelijk gewicht van een liter pellets verschillend is heb ik een spreadsheet gemaakt die voor de Artel en Ritium de basis instellingen voor lucht en pellettoevoer genereerd. Dit gebruiken diverse stokers al een aantal jaar. Je zou de verhoudingen ook voor de JuliaNext kunnen gebruiken.
[url=https://ibb.co/c2DFt1V][img]https://i.ibb.co/h2DWHyw/Screenshot-2021-11-15-16-41-08.png[/img[/url][url=https://nl.imgbb.com/]upload movie online[/url]
Citaat van Gast op 10 januari 2024, 13:39Hoi Allen,
probeerde mij te registreren maar dat lukte helaas niet, krijg een error,maar zou graag eens gebruik willen maken van de tool. krijg mijn julia next niet lekker brandend.
zo’n zwarte ruit dat de vlam amper te zien is. brander bak zo vol na 8 tot 10u branden dat die 50 tot 60% vol zit met vast geplakte as.
heb al aardig wat tips gelezen hier op het forum. en hoop nog meer rips te krijgen 🙂
Groet,
Mike
Hoi Allen,
probeerde mij te registreren maar dat lukte helaas niet, krijg een error,
maar zou graag eens gebruik willen maken van de tool. krijg mijn julia next niet lekker brandend.
zo’n zwarte ruit dat de vlam amper te zien is. brander bak zo vol na 8 tot 10u branden dat die 50 tot 60% vol zit met vast geplakte as.
heb al aardig wat tips gelezen hier op het forum. en hoop nog meer rips te krijgen 🙂
Groet,
Mike
Citaat van GermWentink op 10 januari 2024, 19:59Stuur mij een PB met de waarden van PR06 en PR18 en hoeveel kwh de kachel is, weeg intussen ook 1ltr pellets heel precies af. Beschrijf je rookgaskanaal. Als ik de info binnen heb kan ik voor jou de tool klaarzetten en je een link sturen. Maar dat alles in een PB
Stuur mij een PB met de waarden van PR06 en PR18 en hoeveel kwh de kachel is, weeg intussen ook 1ltr pellets heel precies af. Beschrijf je rookgaskanaal. Als ik de info binnen heb kan ik voor jou de tool klaarzetten en je een link sturen. Maar dat alles in een PB
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.