Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Mondena Pellet Kachel
Citaat van Hilde op 23 maart 2021, 18:30Dag leden
Ik heb een italia mondena 12 kw cube. We krijgen de foutmelding AF en soms SF. Ook soms teveel pallets In de krof. Weet er iemand raad. Iemand parameters
Mvg Wim
Dag leden
Ik heb een italia mondena 12 kw cube. We krijgen de foutmelding AF en soms SF. Ook soms teveel pallets In de krof. Weet er iemand raad. Iemand parameters
Mvg Wim
Citaat van Gast op 23 maart 2021, 19:06hilde of wim vraag john
hilde of wim vraag john
Citaat van Gast op 23 maart 2021, 19:08tijd voor deftig onderhoud
tijd voor deftig onderhoud
Citaat van Gast op 24 maart 2021, 10:03mondena verkocht en gas
mondena verkocht en gas
Citaat van Magda op 11 april 2021, 09:40Hallo iedereen,
Ik heb een vraag betreffende onze pelletkachel, Mondena Darma 10 Kw. Waar kan ik een nieuw pellet branderpotje bestellen? Na 5 jaar gebruik is deze doorgebrand. Hierdoor brandt de kachel niet meer naar behoren. Weet iemand een adres in België waar dit branderpotje te koop is?
Dank bij voorbaat.
Hallo iedereen,
Ik heb een vraag betreffende onze pelletkachel, Mondena Darma 10 Kw. Waar kan ik een nieuw pellet branderpotje bestellen? Na 5 jaar gebruik is deze doorgebrand. Hierdoor brandt de kachel niet meer naar behoren. Weet iemand een adres in België waar dit branderpotje te koop is?
Dank bij voorbaat.
Citaat van Gast op 18 mei 2021, 14:59Hallo, heeft er iemand de parameters voor de Mondena italia 12kw
Hallo, heeft er iemand de parameters voor de Mondena italia 12kw
Citaat van Gast op 27 oktober 2021, 10:43Voor wie zijn Mondena kachel niet goed werkt. Dit kan zijn bij de opstartfase, AF code, of later wanneer je bijvoorbeeld een SF code krijgt.
Zelf ook gehad pas na maanden proberen heb ik de italiaanse gebruiksaanwijzing van de pcmodule vertaald en daar staan de standaard instellingen.
Om toegang tot instellingen te krijgen:
druk SET toets voor 2 sec.
toegang tot menu druk + tot PA zichtbaar is
bevestig met SET toets en druk dan op + tot er 13 staat en bevestig met SET toets
u bevind zich nu in het menu en met de SET toets scroll je door het menu en met de + /- toets wijzig je instellingen de ESC toets is voor bevestigen en uit het menu te gaan.Als eerste zet je kachel terug naar de fabrieksinstellingen:
Door code 11 in te voeren en te bevestigen met de SET-knop wordt de fabriekskalibratie opnieuw geladen (alleen in stand-by)
Let op dit duurt even.
Vervolgens scroll je door het menu totdat je komt bij de parameters voor de eerste opstartfase:
PA
15
Pellets 1e fase ontsteking
%
Pr
20
Pellets 2e fase ontsteking
%
PH
20
Pellets in de verwarmingsfase
%
Wanneer je problemen hebt met opstarten verhoog dan de waarden steeds met 5% totdat de kachel goed doorstart. Je kunt ook eerst zien in welke fase de kachel in storing gaat en vervolgens die waarde steeds met 5% verhogen.
Bij mijn kachel ging deze steeds na verloop van tijd in SF mode. Wanneer dat gebeurt dien je de TS waarde aan te passen (rookgastemperatuur moet bij standaard instelling altijd 80C bereiken)
Standaard staat hij op:
TS
80
Downtime temperatuur door gebrek aan vlammen
°C
Ik heb hem verlaagd naar TS 50C. Nu werkt hij perfect. Je kunt ook eerst 60 aanhouden.
Verder werken bij mij de standaardinstellingen voor de manuele stand prima:
P1
20
Pellet laden in P1
%
P2
30
Pellet laden in P2
%
P3
40
Pellet laden in P3
%
Instellingen voor Automatische stand:
L1
18
Minimale zelfreregelende pellets in P1
%
L2
26
Minimale zelfreregelende pellets in P2
%
L3
34
Minimale zelfreregelende pellets in P3
%
H1
22
Maximale zelfreregelende pellets in P1
%
H2
34
Maximale zelfreregelende pellets in P2
%
H3
46
Maximale zelfreregelende pellets in P3
%
Let op de nieuwste kachels van Mondena worden geleverd met een 5 standen instellingen ipv 3. Je ziet dan ook instellingen van P1 toten met P5. Deze waarden heb ik aangehouden van de fabrieksinstellingen en vervolgens verlaagd totdat ik het goede vlambeeld had en de kachel niet in error mode ging. Het duurt vaak best lang om tot de juiste instellingen te komen. Is belangrijk anders verbruik je veel te veel pellets.
Voor wie zijn Mondena kachel niet goed werkt. Dit kan zijn bij de opstartfase, AF code, of later wanneer je bijvoorbeeld een SF code krijgt.
Zelf ook gehad pas na maanden proberen heb ik de italiaanse gebruiksaanwijzing van de pcmodule vertaald en daar staan de standaard instellingen.
Om toegang tot instellingen te krijgen:
druk SET toets voor 2 sec.
toegang tot menu druk + tot PA zichtbaar is
bevestig met SET toets en druk dan op + tot er 13 staat en bevestig met SET toets
u bevind zich nu in het menu en met de SET toets scroll je door het menu en met de + /- toets wijzig je instellingen de ESC toets is voor bevestigen en uit het menu te gaan.
Als eerste zet je kachel terug naar de fabrieksinstellingen:
Door code 11 in te voeren en te bevestigen met de SET-knop wordt de fabriekskalibratie opnieuw geladen (alleen in stand-by)
Let op dit duurt even.
Vervolgens scroll je door het menu totdat je komt bij de parameters voor de eerste opstartfase:
PA
15
Pellets 1e fase ontsteking
%
Pr
20
Pellets 2e fase ontsteking
%
PH
20
Pellets in de verwarmingsfase
%
Wanneer je problemen hebt met opstarten verhoog dan de waarden steeds met 5% totdat de kachel goed doorstart. Je kunt ook eerst zien in welke fase de kachel in storing gaat en vervolgens die waarde steeds met 5% verhogen.
Bij mijn kachel ging deze steeds na verloop van tijd in SF mode. Wanneer dat gebeurt dien je de TS waarde aan te passen (rookgastemperatuur moet bij standaard instelling altijd 80C bereiken)
Standaard staat hij op:
TS
80
Downtime temperatuur door gebrek aan vlammen
°C
Ik heb hem verlaagd naar TS 50C. Nu werkt hij perfect. Je kunt ook eerst 60 aanhouden.
Verder werken bij mij de standaardinstellingen voor de manuele stand prima:
P1
20
Pellet laden in P1
%
P2
30
Pellet laden in P2
%
P3
40
Pellet laden in P3
%
Instellingen voor Automatische stand:
L1
18
Minimale zelfreregelende pellets in P1
%
L2
26
Minimale zelfreregelende pellets in P2
%
L3
34
Minimale zelfreregelende pellets in P3
%
H1
22
Maximale zelfreregelende pellets in P1
%
H2
34
Maximale zelfreregelende pellets in P2
%
H3
46
Maximale zelfreregelende pellets in P3
%
Let op de nieuwste kachels van Mondena worden geleverd met een 5 standen instellingen ipv 3. Je ziet dan ook instellingen van P1 toten met P5. Deze waarden heb ik aangehouden van de fabrieksinstellingen en vervolgens verlaagd totdat ik het goede vlambeeld had en de kachel niet in error mode ging. Het duurt vaak best lang om tot de juiste instellingen te komen. Is belangrijk anders verbruik je veel te veel pellets.
Citaat van Gast op 27 oktober 2021, 10:50Was nog vergeten : Als eerste zet je kachel terug naar de fabrieksinstellingen:
Door code 11 in te voeren en te bevestigen met de SET-knop wordt de fabriekskalibratie opnieuw geladen (alleen in stand-by) Dit doe je In de eerste paramater Rp. Paramater Rp, druk op SET todat er 0 komt te staan. Vervolgens scroll naar 11 en druk op SET. Je ziet nu automatisch de parameters voorbij komen. Wacht even een tijdje. Ik doe dan de kachel van stroom af en doe hem weer aan en vervolgens verander de parameters zoals hierboven.
Was nog vergeten : Als eerste zet je kachel terug naar de fabrieksinstellingen:
Door code 11 in te voeren en te bevestigen met de SET-knop wordt de fabriekskalibratie opnieuw geladen (alleen in stand-by) Dit doe je In de eerste paramater Rp. Paramater Rp, druk op SET todat er 0 komt te staan. Vervolgens scroll naar 11 en druk op SET. Je ziet nu automatisch de parameters voorbij komen. Wacht even een tijdje. Ik doe dan de kachel van stroom af en doe hem weer aan en vervolgens verander de parameters zoals hierboven.
Citaat van Harlo op 27 oktober 2021, 11:42Het kan wel TS verlagen Ik zou eerder kiezen voor verhogen van de pellettoevoer waardoor TS ruim 80 gr is.
Het kan wel TS verlagen Ik zou eerder kiezen voor verhogen van de pellettoevoer waardoor TS ruim 80 gr is.
Citaat van Harlo op 27 oktober 2021, 11:45Als ik het zo doorlees, is het dan duidelijk wat er verandert wordt, met het aanpassen van instellingen.
Te denken valt aan pellet toevoer rookgas ventilator toerental en warmelucht ventilator toerental.
Als ik het zo doorlees, is het dan duidelijk wat er verandert wordt, met het aanpassen van instellingen.
Te denken valt aan pellet toevoer rookgas ventilator toerental en warmelucht ventilator toerental.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.