Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

petsgifts
Trotse sponsor van het pelletkachelforum
Bedder.nl
Beste Hoog/Laag boxsprings van Nederland

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Slechte Pellets In De Pelletkachel

VorigePagina 6 van 8Volgende

Heeft iemand ervaring met de pellets van De Lange uit Wognum?

Ik bedoel uit Ursem, sorry

graag per vraag een nieuw topic openen om het forum schoon te houden 🙂

waar te koop?

Hornbach, €4 per zak

Wij stoken sinds kort op pellets gemaakt van Jute, brandt top! Een bedrijf uit Urk maakt dit zelf.

Vraagje wij hebben net een pelletkachel gekocht wat zijn eigenlijk de beste korrels hier voor dan

Wij draaien op zeer schone pellets en hebben speciaal een duurtest gehouden om te kijken wat er gebeurd.

De pelletkachel heeft elke dag gebrand in onze testruimte en is na 3 weken niet reinigen in storing gevallen omdat het as zo hoog was opgestapeld dat het in de branderbak viel en het vuur doofde.
Het mooie was wel dat er puur witte as in lag en geen koek in de branderbak.

Dezelfde test uitgevoerd met een pellet van mindere kwaliteit en deze test was in 8 dagen afgelopen de koek was zo dik dat de lucht niet meer door de branderbak kwam.

Wij komen uiteraard ook wel eens de slechtere pellets tegen en zijn geschrokken van de samenstelling en wat we tegenkwamen, hier een klein lijstje van wat we wel eens tegenkomen

Zand

Glas

Plastic

metaalsplinters

kippenmest

papier

vd draad

kurk

er zal ongetwijfeld meer zijn maar dit zijn we tot nu toe tegengekomen.

Een echte pellet heeft een keuring op de zak staan met een nummer, dit nummer is gewoon na te trekken, maar vaak geven bedrijven aan dat de pellet via een en+a1 of din norm zijn gemaakt.
Dit moet dus zijn dat ze het de deze keuring heeft en niet alleen de norm.

Mvg Euron kachels

Ik begrijp dat de vermelding van de norm ook niet zo veel zegt. Ik heb pellets gekocht van Hot Devil (CBE / Compact Bio Energy): de naaldhout/beukenmix. Deze zijn volgens dit bedrijf en de verpakking DIN-gekeurd. Op de zakken staat een nummer. De pellets bevatten veel stof en mijn kachel kreeg een storing en moest door een monteur worden schoongemaakt. Toen ik Hot Devil om het keuringsrapport vroeg, ontving ik een certificaat. Weliswaar vermeldt het certificaat hetzelfde nummer als het nummer op de verpakking, maar het certificaat is ongedateerd, ongetekend en op naam gesteld van een Pools bedrijf. Op de zakken blijkt niet van een Poolse (of andere dan Belgische) oorsprong. Een keuringsrapport heb ik ondanks herhaald verzoek niet mogen ontvangen. Inmiddels werd ik ook geattendeerd op het feit dat Hot Devil / CBE op de zwarte lijst van EN-plus staat. Mijn vertrouwen in deze kwaliteitskeurmerken is hierdoor behoorlijk gedaald. Als er niet fors tegen misbruik wordt opgetreden, kun je niet afgaan op de vermelding van de fabrikant en ben je verplicht diepgaand onderzoek te doen en dat is naar mijn mening onderzoek dat bijna niet te doen is.

Hot devil pellets branden geweldig, weinig afval en een schhon ruitje.
Echter doordat ze van hardhout zijn gemaakt wordt de kachel te heet.
Dat kostte ons al een nieuw potje !!

Hot Devil heeft mij geadviseerd om pellets van eiken te gebruiken in mijn Ravelli / Nordic Fire pelletkachel. Volgens de voorwaarden van Ravelli / Nordic Fire is het echter verboden om pellets van hardhout te stoken op straffe van het vervallen van de garantie. Zou dus niet zonder meer hardhouten pellets branden, maar goed kijken of deze geschikt zijn voor uw kachel. Wil adviseren niet zonder meer af te gaan op het advies van Hot Devil. Misschien ook fijn om te weten dat Hot Devil / CBE staat op de zwarte lijst van ENplus wegens fraude met certificaten. Zie: http://www.enplus-pellets.eu/fraud/blacklist/  Ieder moet zijn eigen keuze maken, maar voor mij geen pellets meer van Hot Devil / CBE.

Het keurmerk moet altijd 2 letters en drie cijfers bevatten vb BE001 In belgie bij 001 ( is de producent) gemaakt

Voor polen kan dat zijn PL002 etc

Het keurmerk moet altijd 2 letters en drie cijfers bevatten vb BE001 In belgie bij 001 ( is de producent) gemaakt

Voor polen kan dat zijn PL002 etc

Waar kan ik dat keurmerk vinden? Op mijn zakken pelletmix naaldhout/beuken van Hot Devil / CBE zie ik uitsluitend 7A225 staan. Niets met twee letters en drie cijfers. 

tot 299 is eigen fabrikant boven de 300 is inporteur.  bijvoorbeeld LT001 is Litouwen 001 eigen fabrikant.  zou het zijn LT301 dan is het een importeur die het verkoopt.

De keuringen zeggen ook niet altijd alles maar wil je zeker zijn van een goede pellet dan is de Din+ keuring het beste van alles.

VorigePagina 6 van 8Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.