Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
- - - - -

Julia Next Eco Stand Afstellen


182 replies to this topic

#121 Gast_Fred Pietersma_*

Gast_Fred Pietersma_*
  • Guests

Geplaatst op: 20 October 2023 - 08:03 PM

Wij hebben sinds kort een artel nextgen volgens mij redelijk vergelijkbaar met de menext. Deze staat in dezelfde handleiding. Wij krijgen alleen de kachel niet juist ingesteld. De kachel resoneerde eerst heel erg, dit hebben we inmiddels op kunnen lossen met een buisje bij de luchttoevoer. Alleen komt er nu wat rook naar buiten en wordt het raam en de brandkamer zwart. We hebben inmiddels na veel bellen met de leverancier wel wat bij kunnen stellen (pellettoevoer op -3 en lucht op normaal) maar is nog steeds niet fantastisch. We hebben een geveldoorvoer (deze was er al vanwege onze eerde pelletkachel). Graag zouden wij het bestand ook willen ontvangen kijken of dat helpt.

Alvast bedankt [email protected]

#122 Kamei

Kamei

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 21 October 2023 - 10:32 AM

@Gerrit ,

Weekje aan het testen brand inmiddels veel schoner hele dag met bijna geen aanslag. Zit alleen nog laagje as in branderbak na een dag draaien (12 uur) halve centimeter. Is daar nog iets aan te doen? Pellettoevoer nog iets verlagen?

Mvg Karsten

#123 Gerrit Habermehl

Gerrit Habermehl

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 70 Posts:

Geplaatst op: 25 October 2023 - 03:32 PM

Dag @Kamei,

 

Ik zou dit al heel goed vinden. Een beetje aanslag moet mogen toch?

 

Dan heb je het over stand 1 toch? Hoeveel pellets geef je dan en wat is het toerental van de uitlaat?

 

Heb je de tool van @Germ nog gebruikt?


Ons pelletkacheltje is een MeNext van Artel bouwjaar 2022-10


#124 Kamei

Kamei

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 25 October 2023 - 05:34 PM

@Gerrit

Om te leren heb ik deze gebruikt. Mijn beginwaarde waren heel anders. Hij draait nu op 1.0 en 1130rpm in eco/stand 1.
Hogere rpm wordt vlam gejaagd. Alleen met 1.0 duurt het soms iets langer voor dat hij pellets pakt en begint de kachel te tikken nog maar even mee spelen.
Vraagje is het erg als er iets as in ligt mbt uitdoen en meerdere uren weg gaan en dan weer starten?

Mvg Karsten

#125 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 26 October 2023 - 08:18 AM

Vraagje is het erg als er iets as in ligt mbt uitdoen en meerdere uren weg gaan en dan weer starten?

Mvg Karsten

 

risico van flashover en huis vol rook



#126 Adeo

Adeo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 105 Posts:

Geplaatst op: 26 October 2023 - 08:50 AM

Dat risico is wel heel erg klein, kachel zetten we hier regelmatig op een dag uit en later weer aan, geen enkel probleem.

Maar maximaal wel elke dag 1 keer nakijken en eventueel asbak leeggooien als tie vol zit.



#127 Gerrit Habermehl

Gerrit Habermehl

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 70 Posts:

Geplaatst op: 26 October 2023 - 12:46 PM

Wij hebben sinds kort een artel nextgen volgens mij redelijk vergelijkbaar met de menext. Deze staat in dezelfde handleiding. Wij krijgen alleen de kachel niet juist ingesteld. De kachel resoneerde eerst heel erg, dit hebben we inmiddels op kunnen lossen met een buisje bij de luchttoevoer. Alleen komt er nu wat rook naar buiten en wordt het raam en de brandkamer zwart. We hebben inmiddels na veel bellen met de leverancier wel wat bij kunnen stellen (pellettoevoer op -3 en lucht op normaal) maar is nog steeds niet fantastisch. We hebben een geveldoorvoer (deze was er al vanwege onze eerde pelletkachel). Graag zouden wij het bestand ook willen ontvangen kijken of dat helpt.

Alvast bedankt [email protected]

 

Hoe bedoelt u er komt rook naar buiten? In de kamer waar de kachel staat?

 

Wat heeft u staan bij PR06? en bij PR18?
 


Ons pelletkacheltje is een MeNext van Artel bouwjaar 2022-10


#128 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 27 October 2023 - 12:55 PM

@Karsten: "Vraagje is het erg als er iets as in ligt mbt uitdoen en meerdere uren weg gaan en dan weer starten?"

 

Als er iets as ligt (restant van verbrande pellets) kan dat geen kwaad. De Kachel heeft namelijk een gesloten systeem vanaf de verbrandingsruimte tot aan de schoorsteen. zgn flashes komen alleen voor als er een grote hoeveelheid pellets in het bakje begint te roken en de rook dan ineens vlam vat. Elke kachel heeft dat tijdens de opstart fase alleen dan in mindere mate. Heb het vroeger weleens gehad bij de houtkachel schrok me te basten, de ringen vlogen van de kachel  :o  :o  Maar dit heb ik bij mijn 3 pelletkachels nog nooit gehad.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#129 Kamei

Kamei

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 27 October 2023 - 05:24 PM

@Germ,

Heb de ecostand nu op 0,9 en 1200rpm kijken wat er dan aan as over blijft. Misschien kan de rpm nog iets hoger de pellets dansen nog niet?

Mvg Karsten

#130 Kamei

Kamei

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 9 Posts:

Geplaatst op: 27 October 2023 - 05:27 PM

Btw Germ het tooltje heeft me goed geholpen hem beter af te stellen en te leren hoe het werkt. Zoals ik al zei mijn begin waardes waren heel anders maar het werkt wel als je weet hoe een en ander werkt.

Mvg Karsten

#131 Fred Pietersma

Fred Pietersma

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 01 November 2023 - 08:16 AM

Via @ GermWentink hebben wij de tool ontvangen om onze nieuwe Artel NextGen af te stellen.
Wat in het begin onmogelijk leek was met de tool mogelijk.
De kachel brand nu na wat fijn afstellingen sinds gister goed. Raampje is nog zwart, besparing pellets en vooral lekker warm “daar doen we het uiteindelijk voor. Nogmaals enorm bedankt voor je geduld en hulp! Nu nog even een paar dagen op deze afstelling laten branden maar zijn dik tevreden nu!

Mvg Fred

#132 Gerrit Habermehl

Gerrit Habermehl

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 70 Posts:

Geplaatst op: 02 November 2023 - 09:08 AM

Via @ GermWentink hebben wij de tool ontvangen om onze nieuwe Artel NextGen af te stellen.
Wat in het begin onmogelijk leek was met de tool mogelijk.
De kachel brand nu na wat fijn afstellingen sinds gister goed. Raampje is nog zwart, besparing pellets en vooral lekker warm “daar doen we het uiteindelijk voor. Nogmaals enorm bedankt voor je geduld en hulp! Nu nog even een paar dagen op deze afstelling laten branden maar zijn dik tevreden nu!

Mvg Fred

Beste Pieter,

 

Ik heb dezelfde kachel als jouw met ook een afvoer door de muur. Bij mij staat de rookgasafvoer op 1750 toeren en geen zwart maar lichtgrijs ruitje na avond stoken.


Ons pelletkacheltje is een MeNext van Artel bouwjaar 2022-10


#133 Fred Pietersma

Fred Pietersma

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 02 November 2023 - 09:43 AM

Beste Pieter,

Ik heb dezelfde kachel als jouw met ook een afvoer door de muur. Bij mij staat de rookgasafvoer op 1750 toeren en geen zwart maar lichtgrijs ruitje na avond stoken.



Zie dat er inderdaad zwart staat maar is grijs, zal door de ecostand nu komen, is niet koud natuurlijk.

#134 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 02 November 2023 - 11:19 AM

na 2 uur nog vlam zichtbaar dan is normaal. rookgasafvoer niet optimaal stroom weg huis vol rook



#135 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 02 November 2023 - 01:38 PM

Dat het rookgas het huis vol rook zet, komt ook voor bij pelletkachels zonder vacuüm systeem. Wellicht is er een afdichting rondom het deurtje niet perfect kijk daar maar eens naar. De meeste onderdruk systemen gaan vrij snel op storing bij onvoldoende onderdruk. Zolang er nog geen storing gegeven wordt zal het wel meevallen. 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#136 Gast_Cor_*

Gast_Cor_*
  • Guests

Geplaatst op: 07 November 2023 - 10:55 AM

Goedemiddag Allen,
 

Ik ben nieuw hier en heb sinds kort ook een Artel Julia zonder continue vijzel in huis staan. Lekker gezellig en brand op zich prima alleen is na een uur of 2 a 3 mijn hele branderbakje vol as. Het ruitje blijft wel schoon.

Graag zou ik gebruik willen maken van jou tooltje @Germ om mijn kachel optimaal af te stellen.

Alvast bedankt voor je hulp!

 

Groet,

 

Cor



#137 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 07 November 2023 - 01:16 PM

Dag Cor,

 

Welkom op dit leuke forum. Om de parameter E-Tool goed in te stellen op jouw kachel en rookgaskanaal heb ik wat info van je nodig.  Beschrijf zo goed mogelijk je rookgaskanaal, Weeg heel nauwkeurig een liter pellets. Vermeld ook even het merk en de kw waarde op de zak van de pellets, en geef de waarden door van PR06 en PR18. Dit mag ook via een PB. 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#138 TimH92

TimH92

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 08 November 2023 - 06:20 PM

Zojuist weer bericht van Germ gekregen met verdere uitleg van de tool. Hiermee aan de slag gegaan en ik kan nu mooi zelf gaan uitzoeken hoe ik de beste instelling ga vinden.

 

Daarnaast vraagje, zit te kijken naar een vervanger voor de Julia Next (deze staat nu al 5 jaar te draaien, waarvan 3 als hoofdverwarming) en kwam op de NextGen 9KW uit en heb er goede recensies over gelezen. Ziet er uit als een mooie opvolger, iemand met ervaring? 



#139 Cor1

Cor1

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 09 November 2023 - 11:11 AM

Ha Germ,

 

Bedankt voor je reactie. Ik ga even een pb voor je opstellen.

Alvast bedankt voor je hulp!

 

Vriendelijke groet,

 

cor



#140 Jos

Jos

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:
  • LocationAlmere-Buiten

Geplaatst op: 10 November 2023 - 09:04 AM

Zojuist weer bericht van Germ gekregen met verdere uitleg van de tool. Hiermee aan de slag gegaan en ik kan nu mooi zelf gaan uitzoeken hoe ik de beste instelling ga vinden.

 

Daarnaast vraagje, zit te kijken naar een vervanger voor de Julia Next (deze staat nu al 5 jaar te draaien, waarvan 3 als hoofdverwarming) en kwam op de NextGen 9KW uit en heb er goede recensies over gelezen. Ziet er uit als een mooie opvolger, iemand met ervaring? 

Prima pellet kachel die Nextgen9  Wel na aanschaf de instellingen van @Germ volgen. 



#141 Cor1

Cor1

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 13 November 2023 - 10:09 AM

Germ heeft me uitstekend geholpen en door het tooltje krijg je meer inzicht in de werking van de kachel. Op stand 5 gaat het bij mijn kachel veel te gek met de instellingen van Germ  (sprong ook in hitte beveiliging),ik denk dat dat te maken heeft met dat mijn kachel uit 2017 komt dus wat een ouder type.  Dus ik ga daar nog wat mee tweaken. 

Op eco stand brand ie heel netjes dankzij Germ!

 

Nogmaals bedankt Germ voor je hulp en geduld!



#142 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 13 November 2023 - 01:02 PM

Prima pellet kachel die Nextgen9  Wel na aanschaf de instellingen van @Germ volgen. 

Hi Jos,

Heb jij de Nextgen9? Wat zijn dan jouw ervaringen? Ik lees dat bij deze de warmte naar boven gaat ipv vooruit. 



#143 Gast_Whatsek_*

Gast_Whatsek_*
  • Guests

Geplaatst op: 29 November 2023 - 09:41 PM

Beste Germ, ik probeer mij te registreren op het forum om ook van je mooie tool gebruik te mogen maken. Helaas ontvang ik geen activatie link en krijg ik de mail die ik naar [email protected] stuur ook terug. Zou je mijn account kunnen activeren (op email adres [email protected]) dan kan ik contact met je opnemen via een PB over mijn kachel. Dank!



#144 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 29 November 2023 - 10:47 PM

geduld beheerder activeren



#145 BdH

BdH

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 03 December 2023 - 01:27 PM

Hallo allemaal,

 

Ook ik ben uitstekend op weg geholpen door GermWentink als nieuwe deelnemer aan dit forum. Fantastisch dat er mensen zijn die hun kennis en ervaring ter beschikking willen stellen. Scheelt een heleboel wielen uitvinden.

Dikke pluim voor Germ.

 

Bert



#146 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 05 December 2023 - 01:13 PM

Kijk daar doe ik het voor! :P


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#147 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 06 December 2023 - 10:45 PM

Kijk daar doe ik het voor! :P

 


Beste Germ, zou je mijn account willen activeren, zodat ik contact met je kan opnemen? Zie post #143 Dank! (Ik heb al een paar weken geduld  ;)  )



#148 Fred Pietersma

Fred Pietersma

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 07 December 2023 - 06:09 PM

[quote name="Gerrit Habermehl" post="8336" timestamp="1698916100"]

Beste Pieter,

Ik heb dezelfde kachel als jouw met ook een afvoer door de muur. Bij mij staat de rookgasafvoer op 1750 toeren en geen zwart maar lichtgrijs ruitje na avond stoken.

#149 Gast_Geart hiemstra_*

Gast_Geart hiemstra_*
  • Guests

Geplaatst op: 12 December 2023 - 12:27 PM

in de bijlage een screenshot



#150 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 12 December 2023 - 12:30 PM

Ik heb een curve next en wil graag deze goed instellen qua parameters, iemand suggesties?



Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding