Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Verbrandingslucht
Citaat van Vic op 17 oktober 2018, 15:56hallo,
ik heb een Logo edilkamin 9kw. Tijdens stookseizoen heb ik af en toe het probleem dat er een verbrandingslucht te ruiken is.
Dit gebeurt alleen als de kachel uitstaat. De schoorsteen komt 1.5 meter boven plat dak uit. Op schoorsteen een eenvoudig chinees hoedje.
Hoe komt dit en hoe is dit te voorkomen.
groetjes, Vic
hallo,
ik heb een Logo edilkamin 9kw. Tijdens stookseizoen heb ik af en toe het probleem dat er een verbrandingslucht te ruiken is.
Dit gebeurt alleen als de kachel uitstaat. De schoorsteen komt 1.5 meter boven plat dak uit. Op schoorsteen een eenvoudig chinees hoedje.
Hoe komt dit en hoe is dit te voorkomen.
groetjes, Vic
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 17 oktober 2018, 15:56Dit is niet te voorkomen.
Je ruikt de kachel als deze na het branden een aantal dagen uit staat.
Verbrande pellets ruik je dan, daar de kachel niet geheel lucht dicht is.
Goed schoonmaken van binnen is het enige wat helpt.
Dit is niet te voorkomen.
Citaat van Vic op 17 oktober 2018, 15:56Dit is niet te voorkomen.
Bedankt voor snelle reactie.
De verbrandingslucht komt uit de openingen voor de warme lucht.
Soms weken niet en dan weer dagen achtereen.
groetjes, Vic
Dit is niet te voorkomen.
Bedankt voor snelle reactie.
De verbrandingslucht komt uit de openingen voor de warme lucht.
Soms weken niet en dan weer dagen achtereen.
groetjes, Vic
Citaat van Vic op 17 oktober 2018, 15:56Ik wil toch nog eens terugkomen op die verbrandingslucht. Heb dit probleem al vanaf ik hem kocht, Installateur heeft aftapnippel al dicht gekit en koppelingen dicht getaped maar dit heeft niets geholpen. Ik ruik af en toe een verbrandingslucht achter de kachel bij rookgasafvoer hier zit ook de aanzuig van de lucht. Nu ruik ik de verbrandingslucht via de inblaas warme lucht. Volgens mij moet er dan een lek zijn in het rookgaskanaal.
Vraag me af of dit probleem vaker voor komt en wat de oplossing hiervoor is.
Kan de kachel 2 keer per dag schoonmaken, dit helpt niet
Ik hoop dat iemand een goede tip heeft.
groetjes,
Vic
Ik wil toch nog eens terugkomen op die verbrandingslucht. Heb dit probleem al vanaf ik hem kocht, Installateur heeft aftapnippel al dicht gekit en koppelingen dicht getaped maar dit heeft niets geholpen. Ik ruik af en toe een verbrandingslucht achter de kachel bij rookgasafvoer hier zit ook de aanzuig van de lucht. Nu ruik ik de verbrandingslucht via de inblaas warme lucht. Volgens mij moet er dan een lek zijn in het rookgaskanaal.
Vraag me af of dit probleem vaker voor komt en wat de oplossing hiervoor is.
Kan de kachel 2 keer per dag schoonmaken, dit helpt niet
Ik hoop dat iemand een goede tip heeft.
groetjes,
Vic
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 17 oktober 2018, 15:56Maak de aanzuig van de lucht eens dicht?
Ruik je het de hele dag?
Of af en toe.
Is de rookgas afvoer dubbelwandig?
Is er voldoende aanvoer van verse lucht in de woning?
Ruik je het bij een in werking zijnde afzuigkap.
Anders maar aanvaarden dat het zo is
Maak de aanzuig van de lucht eens dicht?
Ruik je het de hele dag?
Of af en toe.
Is de rookgas afvoer dubbelwandig?
Is er voldoende aanvoer van verse lucht in de woning?
Ruik je het bij een in werking zijnde afzuigkap.
Anders maar aanvaarden dat het zo is
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:56Kijk eens naar de valwind, je rookkanaal komt niet boven de nok van de woning uit waardoor de wind op je rookkanaal kan slaan en tegendruk geeft.
Je kunt dit ook zien door als de kachel uit staat er een plastic zakje voor te houden deze moet naar binnen gezogen worden… als hij ervanaf wordt gedrukt is het foute bingo
Kijk eens naar de valwind, je rookkanaal komt niet boven de nok van de woning uit waardoor de wind op je rookkanaal kan slaan en tegendruk geeft.
Je kunt dit ook zien door als de kachel uit staat er een plastic zakje voor te houden deze moet naar binnen gezogen worden… als hij ervanaf wordt gedrukt is het foute bingo
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 17 oktober 2018, 15:56De negatieve druk in het rookgaskanaal is toch alleen aanwezig bij een kachel in werking.
De voorgeschreven 10 – 12 pa
De negatieve druk in het rookgaskanaal is toch alleen aanwezig bij een kachel in werking.
De voorgeschreven 10 – 12 pa
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:56Als je valwind hebt in uitstand of werkstand blaas je via de luchttoevoer en langs het glas simpelweg de rooklucht de kamer in.
Heb je bijvoorbeeld een chalet dan is het gebouw niet hoger dan 3 meter plus de buis erop zit je misschien net op 4 maar het grote voordeel is dat je in de vrije zone zit en dus geen terugslag krijgt.
Doe je dit zelfde op een uitbouw zelfde hoogte afmeting en staat de hoge woning ernaast krijg je valwind en druk je je kamer vol rook of ga je hem ruiken.
Als je valwind hebt in uitstand of werkstand blaas je via de luchttoevoer en langs het glas simpelweg de rooklucht de kamer in.
Heb je bijvoorbeeld een chalet dan is het gebouw niet hoger dan 3 meter plus de buis erop zit je misschien net op 4 maar het grote voordeel is dat je in de vrije zone zit en dus geen terugslag krijgt.
Doe je dit zelfde op een uitbouw zelfde hoogte afmeting en staat de hoge woning ernaast krijg je valwind en druk je je kamer vol rook of ga je hem ruiken.
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 17 oktober 2018, 15:56Theoretisch klopt het verhaal van de valwind.
Je ziet vaak dat de ene kachel er meer last van heeft dan de andere.
Dit kan te maken hebben met de sterkte van de rookgasventilator, waarbij de duurdere kachels (lees beter rookgasventilator) er minder problemen mee hebben.
Neemt niet weg dat als er problemen zijn dit in de oorzaak valwind moet worden gezocht.
Er zijn diverse antivalwind kappen in de handel bij de gerenommeerde leveranciers van rookgaskanalen.
Theoretisch klopt het verhaal van de valwind.
Je ziet vaak dat de ene kachel er meer last van heeft dan de andere.
Dit kan te maken hebben met de sterkte van de rookgasventilator, waarbij de duurdere kachels (lees beter rookgasventilator) er minder problemen mee hebben.
Neemt niet weg dat als er problemen zijn dit in de oorzaak valwind moet worden gezocht.
Er zijn diverse antivalwind kappen in de handel bij de gerenommeerde leveranciers van rookgaskanalen.
Citaat van Vic op 17 oktober 2018, 15:56Ruik verbrandingslucht uit pijpje aanzuig lucht. Windstil (kachel uit)
Heb sinds een maand een aspiromatic schoorsteenkap.( zou betere trek geven en anti valwind zijn.)
Heb van kachel tot plafond enkelwandige pijp, daarboven dubbelwandig.
Lengte schoorsteen tot en met kapje ca. 4 meter.
Is het beter binnen ook dubbelwandige pijp ?
Kan de aanzuig lucht ook naar buiten aangesloten worden.
Ruik verbrandingslucht uit pijpje aanzuig lucht. Windstil (kachel uit)
Heb sinds een maand een aspiromatic schoorsteenkap.( zou betere trek geven en anti valwind zijn.)
Heb van kachel tot plafond enkelwandige pijp, daarboven dubbelwandig.
Lengte schoorsteen tot en met kapje ca. 4 meter.
Is het beter binnen ook dubbelwandige pijp ?
Kan de aanzuig lucht ook naar buiten aangesloten worden.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.
Wie al langer actief is op het pelletkachelforum weet dat warmte en sfeer vaak samen gaan. Een pelletkachel zorgt voor een efficiënte en comfortabele verwarming van je woning, maar er zijn ook momenten waarop je vooral op zoek bent naar gezelligheid zonder extra warmte. Precies daar komt de waterdamphaard in beeld. In dit uitgebreide blog […]
In een tijd waarin consumenten letten op prijs, beschikbaarheid en gemak, is het aanbieden van producten in grote aantallen een bewezen succesformule. Bedrijven die dit goed aanpakken, combineren een breed assortiment met slimme inkoop en praktische productbundels. Een sterk voorbeeld hiervan is Outlethal.nl. Waar veel webshops zich focussen op één niche, kiest Outlethal.nl juist voor […]
Binnen het pelletkachelforum zien we het al jaren terug: elke keer wanneer benzine, diesel of gas duurder wordt, ontstaat dezelfde vraag — gaan pellets nu ook stijgen? Het korte antwoord: niet op dezelfde manier. En dat is precies waarom steeds meer mensen zich verdiepen in een pelletkachel als alternatief voor gas. Waarom brandstoffen zoals benzine […]