Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Extraflame Dorina
Citaat van jean paul op 17 oktober 2018, 15:08Mijn kachel blijft steeds weer de storing “all clean check up” geven op het display. Maar soms brandt hij dagenlang goed.
De binnenkant van de brander en de vuurpot zijn brandschoon en de rookgasafvoerpijp is nieuw. Ik word er moedeloos van.
Het enige wat niet is schoongemaakt is de rookgasventilator. Het gietijzeren huis is er inmiddels af en het is een smeerboel daar.
Ga ik uitblazen met perslucht denk ik. Er zit daar echter ook een censor in het uitlaatgedeelte, die is ook vuil.
Hoe moet ik die schoonmaken??
Het gaat om een extraflame dorina met een geveldoorvoer. Binnen 180 cm enkelwandig naar boven, daar dubbelwandig
door de gevel. Ik stook met plospan rode pellets, maar ga nu witte proberen. Die vervuilen minder. Klopt dat?
Mijn kachel blijft steeds weer de storing “all clean check up” geven op het display. Maar soms brandt hij dagenlang goed.
De binnenkant van de brander en de vuurpot zijn brandschoon en de rookgasafvoerpijp is nieuw. Ik word er moedeloos van.
Het enige wat niet is schoongemaakt is de rookgasventilator. Het gietijzeren huis is er inmiddels af en het is een smeerboel daar.
Ga ik uitblazen met perslucht denk ik. Er zit daar echter ook een censor in het uitlaatgedeelte, die is ook vuil.
Hoe moet ik die schoonmaken??
Het gaat om een extraflame dorina met een geveldoorvoer. Binnen 180 cm enkelwandig naar boven, daar dubbelwandig
door de gevel. Ik stook met plospan rode pellets, maar ga nu witte proberen. Die vervuilen minder. Klopt dat?
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 15:08probleem ligt meer aan geveldoorvoer dan pellets
probleem ligt meer aan geveldoorvoer dan pellets
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 15:08probleem ligt meer aan geveldoorvoer dan pellets
Tsja, das een makkelijk antwoord! Voegt veel toe.
Check even de flowsensor in de luchtinlaat. Hier kan nog wel eens stof op zitten waardoor deze niet goed functioneert.
probleem ligt meer aan geveldoorvoer dan pellets
Tsja, das een makkelijk antwoord! Voegt veel toe.
Check even de flowsensor in de luchtinlaat. Hier kan nog wel eens stof op zitten waardoor deze niet goed functioneert.
Citaat van jean paul op 17 oktober 2018, 15:08Ik weet wel dat een geveldoorvoer niet ideaal is maar zo’n kachel moet er toch mee kunnen werken.
Nu is ie schoner als een nieuwe maar gaat toch al na 10 minuten in de storing. De flowsensor is al
een paar keer schoongemaakt en dan was het steeds een paar dagen goed. Nu heb ik de sensor
bij de rookgasventilator schoongemaakt die was bedekt met een dikke laag as. Maar zoals al gezegd;
nu heb ik de storing al na 10 minuten….Eigenlijk moet ik ermee naar de dealer, maar die schiet in de stress
als ik over deze kachel begin want hij heeft nogal wat problemen gehad met de eerste eigenaar….tja wat nu?
Ik weet wel dat een geveldoorvoer niet ideaal is maar zo’n kachel moet er toch mee kunnen werken.
Nu is ie schoner als een nieuwe maar gaat toch al na 10 minuten in de storing. De flowsensor is al
een paar keer schoongemaakt en dan was het steeds een paar dagen goed. Nu heb ik de sensor
bij de rookgasventilator schoongemaakt die was bedekt met een dikke laag as. Maar zoals al gezegd;
nu heb ik de storing al na 10 minuten….Eigenlijk moet ik ermee naar de dealer, maar die schiet in de stress
als ik over deze kachel begin want hij heeft nogal wat problemen gehad met de eerste eigenaar….tja wat nu?
Citaat van Gast op 17 oktober 2018, 15:08breng naar biokachels
breng naar biokachels
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:08Ik denk dat de luchtsensor is verbrand door tegendruk op de gevel, u kunt door de twee minnen of twee plussen in te drukken (ligt aan bouwjaar) de status zien. dmv het drukken op de plus kunt u dan een waarde zien met een F erachter dit is de flow en ik denk dat deze foutief afleest.
Ik denk dat de luchtsensor is verbrand door tegendruk op de gevel, u kunt door de twee minnen of twee plussen in te drukken (ligt aan bouwjaar) de status zien. dmv het drukken op de plus kunt u dan een waarde zien met een F erachter dit is de flow en ik denk dat deze foutief afleest.
Citaat van Wim Vije op 17 oktober 2018, 15:08Hallo Jean Paul, laat ik nu ook sinds 2 weken een Extraflame Dorina hebben. Anderhalf jaar oud.Standaard installatie, 2.20m, 80mm kachelpijp, dubbelwandig gevel doorvoer, eindkap. Luchtaanvoer één op één met 50mm pvc buis door gevel aangesloten.
Al vrij snel All clean check up 1-2 melding. Apparaat had blijkbaar geen grote schoonmaakbeurt gehad. Conform instructies kachelhuis schoongemaakt, rookgasruimte ventilator gereinigd, slangetje druksensor van druksensor verwijderd en doorgeblazen, luchtsensor gedemonteerd stof verwijderd en gemonteerd, rookgassensor gedemonteerd aanslag verwijderd en gemonteerd.
Aantal dagen ging het goed maar helaas nieuwe All clean melding. Een op een aansluiting lucht verwijderd en roostertje geplaats. Tot nu toe geen melding meer!
Het kachelruitje vervuild wel sneller, toevoer pellets nu op -25%.
Ben benieuwd na meer meldingen van deze problematiek. Ik stook pellets Granulta EN+ A1
Hallo Jean Paul, laat ik nu ook sinds 2 weken een Extraflame Dorina hebben. Anderhalf jaar oud.Standaard installatie, 2.20m, 80mm kachelpijp, dubbelwandig gevel doorvoer, eindkap. Luchtaanvoer één op één met 50mm pvc buis door gevel aangesloten.
Al vrij snel All clean check up 1-2 melding. Apparaat had blijkbaar geen grote schoonmaakbeurt gehad. Conform instructies kachelhuis schoongemaakt, rookgasruimte ventilator gereinigd, slangetje druksensor van druksensor verwijderd en doorgeblazen, luchtsensor gedemonteerd stof verwijderd en gemonteerd, rookgassensor gedemonteerd aanslag verwijderd en gemonteerd.
Aantal dagen ging het goed maar helaas nieuwe All clean melding. Een op een aansluiting lucht verwijderd en roostertje geplaats. Tot nu toe geen melding meer!
Het kachelruitje vervuild wel sneller, toevoer pellets nu op -25%.
Ben benieuwd na meer meldingen van deze problematiek. Ik stook pellets Granulta EN+ A1
Citaat van Wim Vije op 17 oktober 2018, 15:08Ik denk dat de luchtsensor is verbrand door tegendruk op de gevel, u kunt door de twee minnen of twee plussen in te drukken (ligt aan bouwjaar) de status zien. dmv het drukken op de plus kunt u dan een waarde zien met een F erachter dit is de flow en ik denk dat deze foutief afleest.
Hallo, beide plussen gelijktijdig krijg ik informatie. Waar kan ik vinden waar deze menu instellingen voor dienen?
Ik denk dat de luchtsensor is verbrand door tegendruk op de gevel, u kunt door de twee minnen of twee plussen in te drukken (ligt aan bouwjaar) de status zien. dmv het drukken op de plus kunt u dan een waarde zien met een F erachter dit is de flow en ik denk dat deze foutief afleest.
Hallo, beide plussen gelijktijdig krijg ik informatie. Waar kan ik vinden waar deze menu instellingen voor dienen?
Citaat van jean paul op 17 oktober 2018, 15:08Hoi Wim bedankt voor jouw reaktie. We hebben dezelfde kachel en op dezelfde manier geinstalleerd. Anders is de aanvoer van lucht,
want die wordt aangevoerd gewoon door een 50 mm buis vanuit de huiskamer. Maar mij valt op dat als ik de flowsensor schoonmaak
met contactspray, de kachel langer aanblijft dan wanneer ik dat een keertje vergeet. Ook bij de toevoer van pellets geldt;
bij een lagere toevoer brand de kachel langer. Ik zit nu op -10%, de kachel brandde ongeveer 1 uur. Dus ik boek voorruitgang……
Verdachte is denk ik de flowsensor. Weet iemand of er onderdelen voor zo’n kachel besteld kunnen worden? Ik zit met een niet zo
enthousiaste dealer dus ik zal het zelf moeten doen. Maar het wisselen van de flowsensor is toch niet zo moeilijk.
Hoi Wim bedankt voor jouw reaktie. We hebben dezelfde kachel en op dezelfde manier geinstalleerd. Anders is de aanvoer van lucht,
want die wordt aangevoerd gewoon door een 50 mm buis vanuit de huiskamer. Maar mij valt op dat als ik de flowsensor schoonmaak
met contactspray, de kachel langer aanblijft dan wanneer ik dat een keertje vergeet. Ook bij de toevoer van pellets geldt;
bij een lagere toevoer brand de kachel langer. Ik zit nu op -10%, de kachel brandde ongeveer 1 uur. Dus ik boek voorruitgang……
Verdachte is denk ik de flowsensor. Weet iemand of er onderdelen voor zo’n kachel besteld kunnen worden? Ik zit met een niet zo
enthousiaste dealer dus ik zal het zelf moeten doen. Maar het wisselen van de flowsensor is toch niet zo moeilijk.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.