Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Regelgeving Pelletkachel En De Afvoer Van Het Rookkanaal
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 17 oktober 2018, 13:25Stippel
Duidelijk verhaal
Stippel
Duidelijk verhaal
Citaat van Stippel op 17 oktober 2018, 13:25Dank voor uw reactie. U bent zelf een eigenaar van een bedrijf met pelletkachels zie ik in uw profiel. U schrijft daar onder meer dat er ventilatie plaats vindt d.m.v. een rookgasventilator, waardoor een redelijk eenvoudige rookgasafvoer voldoende is. Mag ik vragen wat u daarmee bedoelt? Hoe regelt u de afvoer van het rookkanaal als ik vragen mag? Waar komt de ‘uitlaat’ bij u? Bijvoorbeeld in een woning met een bovenverdieping, daarop een vliering en een schuin dak?
Dank voor uw reactie. U bent zelf een eigenaar van een bedrijf met pelletkachels zie ik in uw profiel. U schrijft daar onder meer dat er ventilatie plaats vindt d.m.v. een rookgasventilator, waardoor een redelijk eenvoudige rookgasafvoer voldoende is. Mag ik vragen wat u daarmee bedoelt? Hoe regelt u de afvoer van het rookkanaal als ik vragen mag? Waar komt de ‘uitlaat’ bij u? Bijvoorbeeld in een woning met een bovenverdieping, daarop een vliering en een schuin dak?
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 17 oktober 2018, 13:25Stippel
Jullie kunnen anders alsnog de rookgasafvoer op orde maken
Stippel
Jullie kunnen anders alsnog de rookgasafvoer op orde maken
Citaat van Stippel op 17 oktober 2018, 13:25Klopt, dat kunnen we zeker doen, maar het probleem is dat de kachel verplaatst moet worden omdat de afvoer op de bovenverdieping dan pal voor de balkondeuren uitkomt
En daarbij zouden we dan zelf voor alle kosten op moeten draaien terwijl er toch sprake is van een foutieve installatie via de gevel
Dus moeten we ons verdiepen in de kosten van het op orde maken van de afvoer en het gat in de muur moet gedicht worden
Als de installateur daaraan zou willen meebetalen, tja…
Klopt, dat kunnen we zeker doen, maar het probleem is dat de kachel verplaatst moet worden omdat de afvoer op de bovenverdieping dan pal voor de balkondeuren uitkomt
En daarbij zouden we dan zelf voor alle kosten op moeten draaien terwijl er toch sprake is van een foutieve installatie via de gevel
Dus moeten we ons verdiepen in de kosten van het op orde maken van de afvoer en het gat in de muur moet gedicht worden
Als de installateur daaraan zou willen meebetalen, tja…
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 17 oktober 2018, 13:25Bij het plaatsen van een kachel moet gekeken worden af de rookgasafvoer op doie plaats is te realiseren.
Veelal wordt er gekeken waar de kachel in het interieur past en daarna wordt de rookgasafvoer gerealiseerd.
Als de installateur een deugdelijke rookgasafvoer had gemaakt had u deze ook moeten betalen.
Kunt u niet via het bestaande gat via de gevel boven het dak uitkomen. Dit is relatief eenvoudig.
Bij het plaatsen van een kachel moet gekeken worden af de rookgasafvoer op doie plaats is te realiseren.
Veelal wordt er gekeken waar de kachel in het interieur past en daarna wordt de rookgasafvoer gerealiseerd.
Als de installateur een deugdelijke rookgasafvoer had gemaakt had u deze ook moeten betalen.
Kunt u niet via het bestaande gat via de gevel boven het dak uitkomen. Dit is relatief eenvoudig.
Citaat van Stippel op 17 oktober 2018, 13:25Uiteraard had ik de deugdelijke rookgasafvoer zelf moeten betalen, als de installateur zich aan de regels had gehouden. Echter nu brengt het onvoorziene kosten met zich mee, omdat wij als leek hier niets van wisten. De installateur is dus in gebreke gebleven hierin.
Het probleem met de plaatsing van een afvoer aan de buitenkant is dat het aanzien van het huis hierdoor geschaad wordt, de waardedaling daalt meteen. En het probleem van het balkon blijft ook dan, want dan moet de afvoer door het balkon. Er is nooit overleg geweest over een deugdelijke afvoer en de plaats in het interieur.
Uiteraard had ik de deugdelijke rookgasafvoer zelf moeten betalen, als de installateur zich aan de regels had gehouden. Echter nu brengt het onvoorziene kosten met zich mee, omdat wij als leek hier niets van wisten. De installateur is dus in gebreke gebleven hierin.
Het probleem met de plaatsing van een afvoer aan de buitenkant is dat het aanzien van het huis hierdoor geschaad wordt, de waardedaling daalt meteen. En het probleem van het balkon blijft ook dan, want dan moet de afvoer door het balkon. Er is nooit overleg geweest over een deugdelijke afvoer en de plaats in het interieur.
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 17 oktober 2018, 13:25Stippel,
Als u geweten had dat er voor een goede rookgasafvoer nog een € 1500,- bij zou komen u zou overwegen om geen pelletkachel te kopen.
U kunt vragen of de installateur tegen kostprijs de boel in orde kan maken.
Stippel,
Als u geweten had dat er voor een goede rookgasafvoer nog een € 1500,- bij zou komen u zou overwegen om geen pelletkachel te kopen.
U kunt vragen of de installateur tegen kostprijs de boel in orde kan maken.
Citaat van Stippel op 17 oktober 2018, 13:25Vanmorgen was dan toch vrij snel de ontknoping van deze hele story: Na 2 aangetekende brieven, die nog steeds niet zijn aangekomen met dank aan PostNL, en daarom na een uitvoerige mailwisseling met de installateur, is vanmorgen om half 8 de Funny opgehaald met alle bijbehorende onderdelen.
Dit gebeurde echter pas nadat we naast de optie om de Funny op te halen, ook de mogelijkheid boden om de afvoer te herstellen via een doorvoer naar het dak. En dit – volgens advies van de jurist, die we hadden geraadpleegd – met deugdelijke materialen e.d. èn op kosten van de installateur.
Dat was blijkbaar geen optie (dit bedrijf installeert alleen maar pelletkachels via de gevel, dus lekker makkelijk en goedkopere materialen), vandaar het bericht: om half 8 wordt de Funny opgehaald. Het bedrag is inmiddels op onze rekening terug gestort.
Dus nu… een kale plek in de kamer, maar wel weer rust in huis, want het is weer veilig…
Vanmorgen was dan toch vrij snel de ontknoping van deze hele story: Na 2 aangetekende brieven, die nog steeds niet zijn aangekomen met dank aan PostNL, en daarom na een uitvoerige mailwisseling met de installateur, is vanmorgen om half 8 de Funny opgehaald met alle bijbehorende onderdelen.
Dit gebeurde echter pas nadat we naast de optie om de Funny op te halen, ook de mogelijkheid boden om de afvoer te herstellen via een doorvoer naar het dak. En dit – volgens advies van de jurist, die we hadden geraadpleegd – met deugdelijke materialen e.d. èn op kosten van de installateur.
Dat was blijkbaar geen optie (dit bedrijf installeert alleen maar pelletkachels via de gevel, dus lekker makkelijk en goedkopere materialen), vandaar het bericht: om half 8 wordt de Funny opgehaald. Het bedrag is inmiddels op onze rekening terug gestort.
Dus nu… een kale plek in de kamer, maar wel weer rust in huis, want het is weer veilig…
Citaat van Jeroen op 17 oktober 2018, 13:25Goededag,
wij hebben inmiddels al 5 jaar een Edilkamin Seven, met een hoge muurdoorvoer. (Dus net onder het plafond naar buiten)
De kachel draait gewoon op fabrieksinstellingen. Ik heb geen zwarte buitenmuur, als ik de stekker eruit trek van de kachel krijg ik ook geen rook binnen.
Ook geen last van een versnelde zwarte ruit. Ook geen klagende buren.
Oftewel, de kachel brand gewoon zoals hij hoort te branden. Is eigenlijk ook logisch want de rookgasafvoer is geinstalleerd zoals het volgens edilkamin toendertijd moest.
(heeft me toendertijd wel een discussie gekost met mn leverancier, want die wilde een rechte pijp naar buiten.)
Achteraan de kachel zit nu een t-stuk waar zich wat as verzameld die ik regelmatig verwijder.
Ik zit er aan te denken om mettertijd een andere kachel aan te schaffen maar dan 1 met de rookgasafvoer aan de bovenkant. Zodat de kachel dichter tegen de muur kan.
Nu mijn vraag. Waar blijven dan die assen die normaal gesproken zich verzamelen in het t-stuk? Of vervuilt de kachel zelf dan sneller?
Alvast bedankt!
Goededag,
wij hebben inmiddels al 5 jaar een Edilkamin Seven, met een hoge muurdoorvoer. (Dus net onder het plafond naar buiten)
De kachel draait gewoon op fabrieksinstellingen. Ik heb geen zwarte buitenmuur, als ik de stekker eruit trek van de kachel krijg ik ook geen rook binnen.
Ook geen last van een versnelde zwarte ruit. Ook geen klagende buren.
Oftewel, de kachel brand gewoon zoals hij hoort te branden. Is eigenlijk ook logisch want de rookgasafvoer is geinstalleerd zoals het volgens edilkamin toendertijd moest.
(heeft me toendertijd wel een discussie gekost met mn leverancier, want die wilde een rechte pijp naar buiten.)
Achteraan de kachel zit nu een t-stuk waar zich wat as verzameld die ik regelmatig verwijder.
Ik zit er aan te denken om mettertijd een andere kachel aan te schaffen maar dan 1 met de rookgasafvoer aan de bovenkant. Zodat de kachel dichter tegen de muur kan.
Nu mijn vraag. Waar blijven dan die assen die normaal gesproken zich verzamelen in het t-stuk? Of vervuilt de kachel zelf dan sneller?
Alvast bedankt!
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 17 oktober 2018, 13:25Bij een boven aansluiting komt het t stuk in de kachel.
Wat de rookgasafvoer betreft.
De regelgeving wordt zo ,dat bij een schoorsteenbrand het systeem daar tegen bestand moet zijn.
De rookgasafvoer zo is geinstalleerd dat de kans op brand minimaal is.
Bij uw constructie is er een kans dat door tegendruk van de wind de kachel in storing gaat.
Het vuur gaat uit maar blijft smeulen de kachel blijft pellets laden waardoor er een grote hoeveelheid brandbaar materiaal ontstaat, gevkolg kachel en huis in de brand
Bij een boven aansluiting komt het t stuk in de kachel.
Wat de rookgasafvoer betreft.
De regelgeving wordt zo ,dat bij een schoorsteenbrand het systeem daar tegen bestand moet zijn.
De rookgasafvoer zo is geinstalleerd dat de kans op brand minimaal is.
Bij uw constructie is er een kans dat door tegendruk van de wind de kachel in storing gaat.
Het vuur gaat uit maar blijft smeulen de kachel blijft pellets laden waardoor er een grote hoeveelheid brandbaar materiaal ontstaat, gevkolg kachel en huis in de brand
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.
Wie al langer actief is op het pelletkachelforum weet dat warmte en sfeer vaak samen gaan. Een pelletkachel zorgt voor een efficiënte en comfortabele verwarming van je woning, maar er zijn ook momenten waarop je vooral op zoek bent naar gezelligheid zonder extra warmte. Precies daar komt de waterdamphaard in beeld. In dit uitgebreide blog […]
In een tijd waarin consumenten letten op prijs, beschikbaarheid en gemak, is het aanbieden van producten in grote aantallen een bewezen succesformule. Bedrijven die dit goed aanpakken, combineren een breed assortiment met slimme inkoop en praktische productbundels. Een sterk voorbeeld hiervan is Outlethal.nl. Waar veel webshops zich focussen op één niche, kiest Outlethal.nl juist voor […]
Binnen het pelletkachelforum zien we het al jaren terug: elke keer wanneer benzine, diesel of gas duurder wordt, ontstaat dezelfde vraag — gaan pellets nu ook stijgen? Het korte antwoord: niet op dezelfde manier. En dat is precies waarom steeds meer mensen zich verdiepen in een pelletkachel als alternatief voor gas. Waarom brandstoffen zoals benzine […]