Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Pelletkachel Artel Next Alessia 6Kw Blijft Verwarmen
Citaat van Gast op 16 december 2024, 20:04Goedeavond allemaal.
Ook ik heb graag jullie hulp bij de volgende casus:
Ik heb sinds enkele maanden een Artel Alessia 6KW next model (nieuwe model). In principe staan alle instellingen nog ‘gewoon’ op de door de fabriek ingestelde waardes. De enige uitzondering die ik hem gemaakt is de bekende PR28 setting. Deze staat nu op 1 graad in plaats van OFF.
Het probleem is echter dat de kachel geregeld (inderdaad, niet altijd..) door blijft verwarmen tot ver voorbij de ingestelde temperatuur. In sommige (minder vaak voorkomende) gevallen gaat de kachel netjes naar ECO STOP bij het bereiken van de ingestelde temperatuur, maar nog vaker verwarmd die vrolijk door tot soms wel 3 of 4 graden boven de ingestelde waarde. Op deze manier kan ik de kachel niet ‘even’ aan laten staan of in de nacht aan laten, omdat hij maar blijft doorgaan.
Wie kan mij verlossen?!
Goedeavond allemaal.
Ook ik heb graag jullie hulp bij de volgende casus:
Ik heb sinds enkele maanden een Artel Alessia 6KW next model (nieuwe model). In principe staan alle instellingen nog ‘gewoon’ op de door de fabriek ingestelde waardes. De enige uitzondering die ik hem gemaakt is de bekende PR28 setting. Deze staat nu op 1 graad in plaats van OFF.
Het probleem is echter dat de kachel geregeld (inderdaad, niet altijd..) door blijft verwarmen tot ver voorbij de ingestelde temperatuur. In sommige (minder vaak voorkomende) gevallen gaat de kachel netjes naar ECO STOP bij het bereiken van de ingestelde temperatuur, maar nog vaker verwarmd die vrolijk door tot soms wel 3 of 4 graden boven de ingestelde waarde. Op deze manier kan ik de kachel niet ‘even’ aan laten staan of in de nacht aan laten, omdat hij maar blijft doorgaan.
Wie kan mij verlossen?!
Citaat van GermWentink op 16 december 2024, 20:11De vraag is of de sensorvoor de kamertemperatuur achter de kachel zit. Vaak zit deze bij nieuwe kachels opgebonden tegen de achterplaat. Daar is de kachel het koudst. Verplaats de sensor naar c.a, 1,5 mtr hoog of zover mogelijk van de kachel vandaan. Check met het +knopje ook eens de kamertemperatuur zoals de sensor die aangeeft en bergelijk die met de werkelijke kamertemperatuur.
De vraag is of de sensorvoor de kamertemperatuur achter de kachel zit. Vaak zit deze bij nieuwe kachels opgebonden tegen de achterplaat. Daar is de kachel het koudst. Verplaats de sensor naar c.a, 1,5 mtr hoog of zover mogelijk van de kachel vandaan. Check met het +knopje ook eens de kamertemperatuur zoals de sensor die aangeeft en bergelijk die met de werkelijke kamertemperatuur.
Citaat van Gast op 16 december 2024, 20:20Dag Germ,
Allereerst bedankt voor de reactie. De temperatuur zelf (+ knopje) geeft zelf een temeperatuur aan van 27/28 graden. Behoorlijk hoog dus. Destemeer reden om uit te gaan, zou je zeggen?
Dag Germ,
Allereerst bedankt voor de reactie. De temperatuur zelf (+ knopje) geeft zelf een temeperatuur aan van 27/28 graden. Behoorlijk hoog dus. Destemeer reden om uit te gaan, zou je zeggen?
Citaat van Gast op 16 december 2024, 22:30,nieuwe stuurprint valt onder garantie
,nieuwe stuurprint valt onder garantie
Citaat van Algert op 17 december 2024, 10:36Zelfde hier. dit weekend ga ik de sensor 1) doormeten om vast te stellen of het een PT100 / PT1000 of een NTC is. en daarna verlengen met een stuk signaalkabel 2 meter verderop om te kijken of de Kachel dan beter reageert op de P28 instellingen
Zelfde hier. dit weekend ga ik de sensor 1) doormeten om vast te stellen of het een PT100 / PT1000 of een NTC is. en daarna verlengen met een stuk signaalkabel 2 meter verderop om te kijken of de Kachel dan beter reageert op de P28 instellingen
Citaat van Algert op 17 december 2024, 10:40Nog even dit. als het goed is.. (althans bij mij) dan heb je met de pijltjestoets naar beneden de kachel ingesteld op zeg eens 21graden en bevestigd met de aan/uit knop. de sensor achter de kachel meet dan 22 graden en gaat dan uit (je PR28 instelling is immers 1 = 21+1 graad) en gaat weer aan bij 20 graden 21-1. Als je sensor achterop snel warm wordt dan gaat ie 10 minuten na inschakelen alweer uit. blijft ie doorbranden tot 26/27 graden, check dan even of je PR28 nog wel op 1 staat of per ongeluk niet teruggeschoten is naar off.
Nog even dit. als het goed is.. (althans bij mij) dan heb je met de pijltjestoets naar beneden de kachel ingesteld op zeg eens 21graden en bevestigd met de aan/uit knop. de sensor achter de kachel meet dan 22 graden en gaat dan uit (je PR28 instelling is immers 1 = 21+1 graad) en gaat weer aan bij 20 graden 21-1. Als je sensor achterop snel warm wordt dan gaat ie 10 minuten na inschakelen alweer uit. blijft ie doorbranden tot 26/27 graden, check dan even of je PR28 nog wel op 1 staat of per ongeluk niet teruggeschoten is naar off.
Citaat van Gast op 17 december 2024, 10:50Bedankt allemaal voor de reacties.
De sensor werkt goed. Als ik deze immers vasthoudt zie ik direct de temperatuur oplopen naar +- 35 graden. De temperatuur op de kachel loopt netjes gelijk op met de temperatuur van een andere thermostaat in de woonkamer. Die lijkt dus te werken. Echter het uitschakelen niet. Bij een instelling van 20 graden zou hij na 21 graden uit moeten gaan, en in moeten schakelen bij 19. Dit werkt niet. Maar het vreemde is zoals beschreven in de OP dat het in de meeste gevallen niet werkt. Een enkele keer schakelt die wel gewoon naar ECO STOP. Ik heb nog een keer PR28 gecheckt, en die staat gewoon netjes op 1.
Bedankt allemaal voor de reacties.
De sensor werkt goed. Als ik deze immers vasthoudt zie ik direct de temperatuur oplopen naar +- 35 graden. De temperatuur op de kachel loopt netjes gelijk op met de temperatuur van een andere thermostaat in de woonkamer. Die lijkt dus te werken. Echter het uitschakelen niet. Bij een instelling van 20 graden zou hij na 21 graden uit moeten gaan, en in moeten schakelen bij 19. Dit werkt niet. Maar het vreemde is zoals beschreven in de OP dat het in de meeste gevallen niet werkt. Een enkele keer schakelt die wel gewoon naar ECO STOP. Ik heb nog een keer PR28 gecheckt, en die staat gewoon netjes op 1.
Citaat van Gast op 17 december 2024, 13:36Ik ben iets verder met mijn analyse. Bij het bereik van de juiste temperatuur gaat het lampje branden van ’temperatuur bereikt’ hierna gaat hij gewoon door in ‘eco’ modus in plaats van uit. Terwijl P28 toch écht op 1 (of 2) staat.
Ik ben iets verder met mijn analyse. Bij het bereik van de juiste temperatuur gaat het lampje branden van ’temperatuur bereikt’ hierna gaat hij gewoon door in ‘eco’ modus in plaats van uit. Terwijl P28 toch écht op 1 (of 2) staat.
Citaat van Gast op 17 december 2024, 19:44Stand-by mode:
De stand-by functie kan aangezet worden door parameter PR 28 anders dan “OFF” in te stellen.
Bijvoorbeeld: PR28 is ingesteld op 01. Temperatuur instelling van de pelletkachel staat op 20°C.
Zodra de pelletkachel de tempratuur boven 21°C meet, zal de pelletkachel uitschakelen en zal er in het display
ECO-STOP staan. Wanneer de gemeten temperatuur op de pelletkachel onder 19°C komt, zal de pelletkachel
weer inschakelen.
Stand-by mode:
De stand-by functie kan aangezet worden door parameter PR 28 anders dan “OFF” in te stellen.
Bijvoorbeeld: PR28 is ingesteld op 01. Temperatuur instelling van de pelletkachel staat op 20°C.
Zodra de pelletkachel de tempratuur boven 21°C meet, zal de pelletkachel uitschakelen en zal er in het display
ECO-STOP staan. Wanneer de gemeten temperatuur op de pelletkachel onder 19°C komt, zal de pelletkachel
weer inschakelen.
Citaat van Algert op 18 december 2024, 10:55Lijkt me een gevalletje garantie. Op de NextGen is de voeler een NTC. Zit achter de zijplaat met een ty-wrap opgebonden (doorknippen en je hebt een halve meter kabel ong) met een stekkerverbinding op de stuurunit. Maar wellicht deugt jouw stuurunit niet helemaal.
Lijkt me een gevalletje garantie. Op de NextGen is de voeler een NTC. Zit achter de zijplaat met een ty-wrap opgebonden (doorknippen en je hebt een halve meter kabel ong) met een stekkerverbinding op de stuurunit. Maar wellicht deugt jouw stuurunit niet helemaal.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.