Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Artel Subtel 8C-Agpa Brandt Niet Optimaal / Ruit Zwart

Beste

Ik ben via Google op dit forum terechtgekomen en ben op zoek naar hulp met betrekking tot mijn Artel Subtel 8C-AGPA pelletkachel.

Deze kachel, die ik in 2017 via een faillissement heb aangeschaft, heb ik onlangs laten installeren door een erkende monteur. Hoewel de kachel wel brandt en warmte afgeeft, werkt hij niet optimaal.

Ik merk dat de kachel te veel as produceert, te veel korrels (pellets) verbruikt en het ruitje snel zwart wordt na 3 uurtjes. Ik heb zelf wat parameters gevonden online en uitgeprobeerd, maar helaas zonder goed resultaat. (Met mijn houtkachel had ik nooit een zwarte ruit op dezelfde schouw)

Zou iemand mij kunnen helpen met de juiste instellingen voor deze kachel?

Ik heb echt behoefte aan advies om de kachel efficiënter en schoner te laten branden. Heb ondertussen ook een account aangemaakt “sammiesammie61” wacht nog op een goedkeuring, zal daarmee verder replien als er antwoord komt op deze topic.

Mvg

Ik heb ondertussen de post “Pelletkachel Afstelling En Tuning” van Germ gelezen voor de E-Tool. Ik zal de nodige aanvraag doen via privébericht wanneer mijn account in orde is. Het is fijn dat er een forum als dit bestaat waar mensen hun kennis en ervaring delen en elkaar helpen.

Dag Sammie, welkom bij dit forum. Ik wacht de PB even af. Ik heb een uitgebreide beschrijving nodig van je rookgaskanaal. De waarden van PR06 en PR18 en het gewicht van ltr pellets, heel exact gewogen op een keukenweegschaal. Je krijgr via een PB een link terug naar jouw E-tool.

Dag Germ, bedankt! Ik stuur een PB met de nodige info.

Dag Sammie,

de link naar de E-Tool voo rjouw kachel staat hier: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfE0ogWkyz5mPxq6QalnryneibqMsik1Qk-V3JpdNKE5_HdOQ/viewform

Als ik naar de parameters kijk die jij opgeeft vind ik het vreemd dat de kachel zo’n hoog toerental in de rookgasventilator heeft. Dit past niet helemaal bij een kachel van 8kwh. Kijk even goed of de cAsp en de CPell op 0 staan. Probeer de instellingen zoals ik die heb berekend de meeste kachel draaien daar prima op.

Lees voor dat je begint eerst goed de handleiding door [Optie 4] daarin staat onder  meer uitgelegd waarom en waarvoor de E-tool gebruikt wordt. Je leest daar ook waarom de fabrieksinstellingen meestal niet voldoen. Geen enkele pelletkachel is gelijk en de rookgasafvoeren al helemaal niet. Je zult zelf de juiste balans moeten vinden voor de verhouding Pellet/Lucht. In de basis is de instelling van de tool 30/40 waardoor je 30% minder pellets gebruikt en er ten behoeve van de schonere verbranding 40% meer lucht wordt toegevoegd. De ervaring van c.a. 200 E-tool gebruikers leert dat dit een mooi startpunt is. Bij het veranderen van de percentages, zal er na het insturen binnen enkele minuten een nieuw overzicht met parameters klaar staan die via optie [1] en [2] weer te lezen zijn. Neem altijd ALLE parameters over omdat deze een onderlinge verhouding hebben. Pas bij het zoeken naar de juiste balans altijd eerst het percentage lucht aan, en daarna het percentage pellets. Bij het opstarten van de pelletkachel moeten de pellets minstens tot aan het gat van de gloeibougie zijn gevuld. Op de eco stand zal de vlam nauwelijks boven het bakje uitkomen. In de power stand 5 zal de vlam tot c.a. 2/3 van de ruit moeten komen en mogen de pellets wel dansen in het brander bakje maar er niet uitgeblazen worden. Bij de Eco stand is het normaal dat de temperatuur tussen de 80-100 graden ligt. De instellingen van de P1 t/m P5 worden regressief berekent door het E-Tool. Hierdoor kan de kachel in de lagere standen beter geregeld worden en heb je bij extreme kou toch beschikking over de volle capaciteit van de kachel. Van P1 naar P2 is de kleinte stap Van P2 naar P3 is de stap al iets groter, van P3 naar P4 een normale stap en van P4 naar p5 een grote stap tot vol vermogen. Het wegen van de pellets moet echt heel héél zorgvuldig doen want daar is de hele E-tool op gebaseerd. Mocht je eenmaal de juiste verhouding pellets/lucht voor jouw kachel en rookgasafvoer hebben gevonden dan geldt deze voor alle soorten pellets. Mocht je ander pellets gebruiken dan hoef je alleen nog te wegen en de juiste pellet-categorie te kiezen. De E-tool genereert de bijhorende parameters.

mvg Germ

Dag Germ,

Bedankt voor al de uitleg, uw tijd en effort. Ik ga er direct mee aan de slag. Feedback volgt nog later.

Fijn Weekend

Mvg Sammie

Dag Germ,

Ik wilde even een update geven over mijn pelletkachel.

Hoewel de zwarte ruit nog niet helemaal verdwenen is, is het wel aanzienlijk minder geworden. Bovendien merk ik dat de kachel nu efficiënter werkt: hij geeft meer warmte af en verbruikt minder pellets. De instellingen voor pellettoevoer en lucht afvoer heb ik met 5% verlaagd in de E-tool, zal morgen verder experimenteren.

Mvg, Sammie

Enige aanslag op de ruit is normaal zeker als deze na het bereiken van de gewenste temperatuur in de eco stand gaat draaien.

Mooi dat Germ je heeft kunnen helpen.

Verlaag (pellets) en verhoog (zuurstof) gewoon rustig met stappen en kijk dit dag voor dag even aan. Ik ben uiteindelijk na 2 weken spelen uitgekomen op -60% +50% en heb nu een prima warmte en aanslag die ik met een zachte kwast zo van het raam afveeg, even nadoen met een oude krant en klaar..

Ik heb een next gen die “actief” de ruit schoonhoudt maar dat effect werkt tot 1/3 van de ruit en daarna door het midden neemt het effect af. ik zie vanaf de zijkanten van de ruit de eerste aanslagsporen ontstaan die langzaam toenemen tot het midden. Maar met een zachte kwast is het er zo weer vanaf. Succes met instellen

@germ

Ik zie in de tekst van de handleiding bij Sammie staan:

Als je veranderingen doet, vul je het E-Tool
opnieuw in,

begin dan om eerst het percentage pellet
vermindering aan te passen en als je niet tevreden bent, pas
je de het percentage lucht vermeerdering aan, en dan weer
de pellet vermindering etc.

maar in de tekst hier onder staat:

Pas bij het zoeken naar de juiste balans altijd eerst het percentage lucht aan, en daarna het percentage pellets. 

Een van de twee zal waarschijnlijk niet kloppen 🙂

Kan je aangeven welke de correcte manier is voor als ik tzt met instellingen aan de gang ga.

vriendelijk groet,

Jan

Dag Sammie,

de link naar de E-Tool voo rjouw kachel staat hier: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfE0ogWkyz5mPxq6QalnryneibqMsik1Qk-V3JpdNKE5_HdOQ/viewform

Als ik naar de parameters kijk die jij opgeeft vind ik het vreemd dat de kachel zo’n hoog toerental in de rookgasventilator heeft. Dit past niet helemaal bij een kachel van 8kwh. Kijk even goed of de cAsp en de CPell op 0 staan. Probeer de instellingen zoals ik die heb berekend de meeste kachel draaien daar prima op.

Lees voor dat je begint eerst goed de handleiding door [Optie 4] daarin staat onder  meer uitgelegd waarom en waarvoor de E-tool gebruikt wordt. Je leest daar ook waarom de fabrieksinstellingen meestal niet voldoen. Geen enkele pelletkachel is gelijk en de rookgasafvoeren al helemaal niet. Je zult zelf de juiste balans moeten vinden voor de verhouding Pellet/Lucht. In de basis is de instelling van de tool 30/40 waardoor je 30% minder pellets gebruikt en er ten behoeve van de schonere verbranding 40% meer lucht wordt toegevoegd. De ervaring van c.a. 200 E-tool gebruikers leert dat dit een mooi startpunt is. Bij het veranderen van de percentages, zal er na het insturen binnen enkele minuten een nieuw overzicht met parameters klaar staan die via optie [1] en [2] weer te lezen zijn. Neem altijd ALLE parameters over omdat deze een onderlinge verhouding hebben. Pas bij het zoeken naar de juiste balans altijd eerst het percentage lucht aan, en daarna het percentage pellets. Bij het opstarten van de pelletkachel moeten de pellets minstens tot aan het gat van de gloeibougie zijn gevuld. Op de eco stand zal de vlam nauwelijks boven het bakje uitkomen. In de power stand 5 zal de vlam tot c.a. 2/3 van de ruit moeten komen en mogen de pellets wel dansen in het brander bakje maar er niet uitgeblazen worden. Bij de Eco stand is het normaal dat de temperatuur tussen de 80-100 graden ligt. De instellingen van de P1 t/m P5 worden regressief berekent door het E-Tool. Hierdoor kan de kachel in de lagere standen beter geregeld worden en heb je bij extreme kou toch beschikking over de volle capaciteit van de kachel. Van P1 naar P2 is de kleinte stap Van P2 naar P3 is de stap al iets groter, van P3 naar P4 een normale stap en van P4 naar p5 een grote stap tot vol vermogen. Het wegen van de pellets moet echt heel héél zorgvuldig doen want daar is de hele E-tool op gebaseerd. Mocht je eenmaal de juiste verhouding pellets/lucht voor jouw kachel en rookgasafvoer hebben gevonden dan geldt deze voor alle soorten pellets. Mocht je ander pellets gebruiken dan hoef je alleen nog te wegen en de juiste pellet-categorie te kiezen. De E-tool genereert de bijhorende parameters.

mvg Germ

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.