Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Menext Problemen
Citaat van Wilfri75 op 5 oktober 2024, 09:54hallo, we hadden eerst een houtkachel waarmee we veel problemen hadden dat de rook binnen kwam.
we hebben een rookkanaal van 10 meter van asbestcement (denk ik) en 15cm doorsnee
vorig jaar hebben we een Menext pelletkachel gekocht en nadat we de juiste software hadden geladen heeft die enkele maanden prima gebrand.
nu heb ik enkele problemen:
bij de opstart wil hij meestal niet ontbranden. als ik de dop van de onder van de kachelpijp een beetje open maak ontbrand hij dan meestal wel
moet ik iets veranderen aan de uitlaatgasventilator parameters?
als hij brandt krijg ik na een aantal minuten NO ACC. de uitlaatgastemperatuursensor geeft dan 63 graden aan.
Kun je de temperatuursensor doormeten? hij lijkt niet helemaal stuk maar geeft misschien wel verkeerde waardes aan?
kan dit aan het rookkanaal liggen? (wordt netjes elk jaar geveegd)
andere mensen die problemen hebben met de Menext?
zijn er bedrijven of mensen hier die voor een schappelijk bedrag aan huis komen om eea te controleren?
ik ben een beetje ten einde raad wat te doen en heb eigenlijk geen zin om nu weer honderden euro’s uit te geven want dan is het nut van de pelletkachel om wat gas te besparen ook wel weg.
alvast bedankt
hallo, we hadden eerst een houtkachel waarmee we veel problemen hadden dat de rook binnen kwam.
we hebben een rookkanaal van 10 meter van asbestcement (denk ik) en 15cm doorsnee
vorig jaar hebben we een Menext pelletkachel gekocht en nadat we de juiste software hadden geladen heeft die enkele maanden prima gebrand.
nu heb ik enkele problemen:
bij de opstart wil hij meestal niet ontbranden. als ik de dop van de onder van de kachelpijp een beetje open maak ontbrand hij dan meestal wel
moet ik iets veranderen aan de uitlaatgasventilator parameters?
als hij brandt krijg ik na een aantal minuten NO ACC. de uitlaatgastemperatuursensor geeft dan 63 graden aan.
Kun je de temperatuursensor doormeten? hij lijkt niet helemaal stuk maar geeft misschien wel verkeerde waardes aan?
kan dit aan het rookkanaal liggen? (wordt netjes elk jaar geveegd)
andere mensen die problemen hebben met de Menext?
zijn er bedrijven of mensen hier die voor een schappelijk bedrag aan huis komen om eea te controleren?
ik ben een beetje ten einde raad wat te doen en heb eigenlijk geen zin om nu weer honderden euro’s uit te geven want dan is het nut van de pelletkachel om wat gas te besparen ook wel weg.
alvast bedankt
Citaat van Gast op 5 oktober 2024, 10:18waarde P013 50°C
rook binnen bij houtkachel onvoldoende trek
waarde P013 50°C
rook binnen bij houtkachel onvoldoende trek
Citaat van GermWentink op 5 oktober 2024, 11:33Hartelijk welkom bij dit forum. Je schrijft dat je een menext hebt aangesloten op een ” 10 meter van asbestcement (denk ik) en 15cm doorsnee ” deze is NIET geschikt voor een pelletkachel. Je krijgt de kachel zo nooit goed branden! Trek een flex RVS buis door de 150mm tot aan de bovenkant van de schoorsteen en vul de restruitmte tussen de nieuwe pijp en de oude pijp met perliet korrels. Gebruik mijn E-tool voor het afstellen van de kachel parameters maar eerst het rookgaskanaal in orde maken…..
Hartelijk welkom bij dit forum. Je schrijft dat je een menext hebt aangesloten op een ” 10 meter van asbestcement (denk ik) en 15cm doorsnee ” deze is NIET geschikt voor een pelletkachel. Je krijgt de kachel zo nooit goed branden! Trek een flex RVS buis door de 150mm tot aan de bovenkant van de schoorsteen en vul de restruitmte tussen de nieuwe pijp en de oude pijp met perliet korrels. Gebruik mijn E-tool voor het afstellen van de kachel parameters maar eerst het rookgaskanaal in orde maken…..
Citaat van Wilfri75 op 6 oktober 2024, 07:23hoi, bedankt voor je reactie. de eerste paar maanden werkt de kachel wel goed. hoe zou dat dan komen?
volgens bluesolid zou je tegenwoordig wel een muurdoorvoer mogen plaatsen? wat is jouw visie hierop?
hoi, bedankt voor je reactie. de eerste paar maanden werkt de kachel wel goed. hoe zou dat dan komen?
volgens bluesolid zou je tegenwoordig wel een muurdoorvoer mogen plaatsen? wat is jouw visie hierop?
Citaat van Gast op 6 oktober 2024, 09:02gesloten kachel concentrische afvoer met roetfilter
https://www.bluesolid.nl/blog/bouwbesluit-en-geveldoorvoer-kan-een-pelletkachel-door-de-gevel
gesloten kachel concentrische afvoer met roetfilter
https://www.bluesolid.nl/blog/bouwbesluit-en-geveldoorvoer-kan-een-pelletkachel-door-de-gevel
Citaat van Gast op 6 oktober 2024, 09:34roetfilter €500 concentrisch afvoer €600 koop je veel meters flexibel voor
https://www.bluesolid.nl/nextgen-concentrische-achterafvoer-gevel-pellet-abc.html
roetfilter €500 concentrisch afvoer €600 koop je veel meters flexibel voor
https://www.bluesolid.nl/nextgen-concentrische-achterafvoer-gevel-pellet-abc.html
Citaat van GermWentink op 6 oktober 2024, 09:46En….. ook al investeer je het geld voor een filter. Zodra er wind is zal of de geveldoorvoer dichtslaan of als e wind van de andere kant van de woning komt krijg je een soort vacuum. Door deze factoren is de trek onstabiel en zal de kachel nooit mooi branden. Investeer in een goed rookgaskanaal to 50cm boven de nok, en je zult daar geen spijt van krijgen.
En….. ook al investeer je het geld voor een filter. Zodra er wind is zal of de geveldoorvoer dichtslaan of als e wind van de andere kant van de woning komt krijg je een soort vacuum. Door deze factoren is de trek onstabiel en zal de kachel nooit mooi branden. Investeer in een goed rookgaskanaal to 50cm boven de nok, en je zult daar geen spijt van krijgen.
Citaat van Gast op 7 oktober 2024, 19:47vanaf 6 meter flexbuis 100 dubbelwandig
https://thermall.nl/14-flexibel-rvs-dubbelwandig-rookkanaal
vanaf 6 meter flexbuis 100 dubbelwandig
https://thermall.nl/14-flexibel-rvs-dubbelwandig-rookkanaal
Citaat van GermWentink op 8 oktober 2024, 10:43Eerste stuk mag dus 80mm. Meestal tot aan het plafond en daarna een verloop naar 100.
Eerste stuk mag dus 80mm. Meestal tot aan het plafond en daarna een verloop naar 100.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.
Wie al langer actief is op het pelletkachelforum weet dat warmte en sfeer vaak samen gaan. Een pelletkachel zorgt voor een efficiënte en comfortabele verwarming van je woning, maar er zijn ook momenten waarop je vooral op zoek bent naar gezelligheid zonder extra warmte. Precies daar komt de waterdamphaard in beeld. In dit uitgebreide blog […]
In een tijd waarin consumenten letten op prijs, beschikbaarheid en gemak, is het aanbieden van producten in grote aantallen een bewezen succesformule. Bedrijven die dit goed aanpakken, combineren een breed assortiment met slimme inkoop en praktische productbundels. Een sterk voorbeeld hiervan is Outlethal.nl. Waar veel webshops zich focussen op één niche, kiest Outlethal.nl juist voor […]
Binnen het pelletkachelforum zien we het al jaren terug: elke keer wanneer benzine, diesel of gas duurder wordt, ontstaat dezelfde vraag — gaan pellets nu ook stijgen? Het korte antwoord: niet op dezelfde manier. En dat is precies waarom steeds meer mensen zich verdiepen in een pelletkachel als alternatief voor gas. Waarom brandstoffen zoals benzine […]