Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Tegenvallende Resultaten?
Citaat van Jan willem op 13 januari 2024, 15:49Ik ben de hele week van huis en zo zuinig als ik ben zet ik de thermostaat op 10 graden.
Ik kom gisteren bij huis was het nog 11 graden dus hoppaatee de Pelletkachel aan in de veronderstelling dat het binnen de kortste keren wel weer aangenaam warm zou zijn.
Maar niets is minder waar.Om 19.00 uur kachel aan en 21 uur later nog maar 8,5 graad opgewarmd in de kamer en heeft constant op vermogen 5 gestaan.Liggen mijn verwachtingen te hoog van een Pelletkachel of is dit normaal.Heb de kachel in maart gekocht en dit zijn eigenlijk de eerste koude dagen dat hij zijn best moet doen.
Gr Jan Willem
Ik ben de hele week van huis en zo zuinig als ik ben zet ik de thermostaat op 10 graden.
Ik kom gisteren bij huis was het nog 11 graden dus hoppaatee de Pelletkachel aan in de veronderstelling dat het binnen de kortste keren wel weer aangenaam warm zou zijn.
Maar niets is minder waar.Om 19.00 uur kachel aan en 21 uur later nog maar 8,5 graad opgewarmd in de kamer en heeft constant op vermogen 5 gestaan.
Liggen mijn verwachtingen te hoog van een Pelletkachel of is dit normaal.Heb de kachel in maart gekocht en dit zijn eigenlijk de eerste koude dagen dat hij zijn best moet doen.
Gr Jan Willem
Citaat van Gast op 13 januari 2024, 17:16veel verschil in pellets jekro meeste warmte
veel verschil in pellets jekro meeste warmte
Citaat van Jan willem op 13 januari 2024, 17:44Hoi gast gast
Er zal ongetwijfeld verschil in zitten in warmte maar denk niet dat ik de kamer dan in een VEEL kortere tijdsbestek warm zal krijgen.Maar het is het proberen altijd waard natuurlijk.
Hoi gast gast
Er zal ongetwijfeld verschil in zitten in warmte maar denk niet dat ik de kamer dan in een VEEL kortere tijdsbestek warm zal krijgen.Maar het is het proberen altijd waard natuurlijk.
Citaat van Gast op 13 januari 2024, 18:522 graad warmer na 5u op 5 wel lang. hoe groot kamer misschien kachel te licht of slechte isolatie
2 graad warmer na 5u op 5 wel lang. hoe groot kamer misschien kachel te licht of slechte isolatie
Citaat van Jan willem op 13 januari 2024, 19:12Het vertrek is 55 vierkante meter.
Heb spouwmuur isolatie en hr++ glas en vloer isolatie en de kachel is 8 kw.Vandaar mijn vraag of het normaal is.
Maar denk ook niet dat iemand het zo koud laat worden in huis.Ik ook niet meer.Ik zet de thermostaat ook gewoon hoger voordat ik vertrek.
Het vertrek is 55 vierkante meter.
Heb spouwmuur isolatie en hr++ glas en vloer isolatie en de kachel is 8 kw.
Vandaar mijn vraag of het normaal is.
Maar denk ook niet dat iemand het zo koud laat worden in huis.Ik ook niet meer.Ik zet de thermostaat ook gewoon hoger voordat ik vertrek.
Citaat van GermWentink op 13 januari 2024, 19:23Dag Jan Willem,
Het lijkt niet normaal dat je zolang moet stoken om een ruimte van 55m2 (11 x 5) warm te krijgen. Ik stook een goed geisoleerde ruimte van (5 x 4 en 2.2 mtr hoog) in ongeveer 2 uur 10 graden warmer. Controleer de rookgastemperatuur maar eens hoe hoog die is. Als de meeste temperatuur door de schoorsteen naar buiten gaat zijn de vogels in ieder geval blij. Het klinkt raar maar de kachel functioneert beter bij een rookgas temperatuur tussen de 100-130 graden afhankelijk van de vermogenstand.
Dag Jan Willem,
Het lijkt niet normaal dat je zolang moet stoken om een ruimte van 55m2 (11 x 5) warm te krijgen. Ik stook een goed geisoleerde ruimte van (5 x 4 en 2.2 mtr hoog) in ongeveer 2 uur 10 graden warmer. Controleer de rookgastemperatuur maar eens hoe hoog die is. Als de meeste temperatuur door de schoorsteen naar buiten gaat zijn de vogels in ieder geval blij. Het klinkt raar maar de kachel functioneert beter bij een rookgas temperatuur tussen de 100-130 graden afhankelijk van de vermogenstand.
Citaat van Ferrie op 13 januari 2024, 19:42Dit vond ik als rekensom op internet:
Bereken per 25 m3 een 1 kW vermogen. Bij een plafond hoogte van 2,6m kan 1 kW per 10m2 aangehouden worden. Bijvoorbeeld: een ruimte van 120 m3, kan een pelletkachel in van ca 5 kW, wanneer GOED geïsoleerd. Neem altijd minimaal 1 a 2 kW vermogen meer.
Ik heb hier een slecht geïsoleerde ruimte van 27m2. Bij mij zijn de temperaturen lager dan 10 als ik de kachel uit hebt. Ik heb er nooit op gelet maar bij mij duurt niet zo lang. Of heb je een typefout gemaakt want 21 uur is erg lang? Ik heb wel een wifi module zodat ik afstand de kachel kan aanzetten.
Wat je kan doen is je aanmelden op het forum en contact opnemen met Germ. Hij kan voor jou instellingen geven waardoor je kachel beter gaat branden en misschien ook wel sneller verwarmt. Soort en type pellet heeft ook zeker invloed in de warmte.
Dit vond ik als rekensom op internet:
Bereken per 25 m3 een 1 kW vermogen. Bij een plafond hoogte van 2,6m kan 1 kW per 10m2 aangehouden worden. Bijvoorbeeld: een ruimte van 120 m3, kan een pelletkachel in van ca 5 kW, wanneer GOED geïsoleerd. Neem altijd minimaal 1 a 2 kW vermogen meer.
Ik heb hier een slecht geïsoleerde ruimte van 27m2. Bij mij zijn de temperaturen lager dan 10 als ik de kachel uit hebt. Ik heb er nooit op gelet maar bij mij duurt niet zo lang. Of heb je een typefout gemaakt want 21 uur is erg lang? Ik heb wel een wifi module zodat ik afstand de kachel kan aanzetten.
Wat je kan doen is je aanmelden op het forum en contact opnemen met Germ. Hij kan voor jou instellingen geven waardoor je kachel beter gaat branden en misschien ook wel sneller verwarmt. Soort en type pellet heeft ook zeker invloed in de warmte.
Citaat van Jan willem op 13 januari 2024, 19:54Dag Jan Willem,
Dag Jan Willem,
Citaat van Jan willem op 13 januari 2024, 20:04Hoi germ
Mijn rookgastemperatuur schommelt op stand 5 tussen de 145 en 150 graden.
Ik had mijn temperatuur hoger voordat ik jouw linkje kreeg en gaf stiekem al de schuld aan de veranderingen.Rookgastemperatuur op de andere 4 standen zal ik gaan bekijken
Hoi germ
Mijn rookgastemperatuur schommelt op stand 5 tussen de 145 en 150 graden.
Ik had mijn temperatuur hoger voordat ik jouw linkje kreeg en gaf stiekem al de schuld aan de veranderingen.
Rookgastemperatuur op de andere 4 standen zal ik gaan bekijken
Citaat van Jan willem op 13 januari 2024, 20:10Hoi ferrie
Ik had al contact met germ gehad en een beetje aangepast.kacheltje brand mooi.
Maar tot nu toe spijt van deze kachel aankoop.
Hoi ferrie
Ik had al contact met germ gehad en een beetje aangepast.kacheltje brand mooi.
Maar tot nu toe spijt van deze kachel aankoop.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.