Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Afstellen Artel Julia Next Pellet Kachels
Citaat van tjipos op 31 december 2023, 12:15Goedemiddag iedereen,
Allereerst wil ik Germ Wentink bedanken voor de spreadsheets en het advies voor de kachels, die hebben mij al een mooi stuk op weg geholpen.
Even voorstellen, ik heet Tjipke Postma en ben al geruime tijd bezig om onze Julia next kachels goed af te stellen maar dat wilde maar niet goed lukken.
Bij beide kachels had ik meestal binnen een dag de glazen al bruin.
Ik heb mij bij dit forum aangemeld en met een privé bericht Germ om hulp gevraagd en met Germ zijn E-Tool de parameters bijgesteld.
De kachels branden nu al een stuk beter en de glazen worden niet meer zo bruin, ze hebben nu na 1 dag stoken een grijs en licht bruine aanslag.
Met hulp van het forum hoop ik nog het nodige te kunnen verbeteren aan de kachels.
Beide kachels zijn van het merk Artel en het type is Julia next met continue pellet motor met een vermogen van 8 kW.
Bij 1 kachel heb ik een muur doorvoer op ongeveer 2.3 meter hoogte, onder bij de kachel een 90 graden bocht en boven een 2×45 graden bocht.
Bij deze kachel gebruik ik lichte pellets 1 liter 660 gram Agri select 100% naaldhout.
De andere kachel heeft een platdak doorvoer van plusminus 3,5 meter met onder bij de kachel een 90 graden bocht, bij deze kachel gebruik ik donkere pellets 1 liter 680 gram elite blauw 80% loofhout 20% naaldhout
De lucht bij beide kachels wordt van buiten gehaald doormiddels van een 50mm buisje door de muur. Heeft dit ook invloed op stookgedrag als lucht uit kamer wordt gehaald?
Beide kachels heb ik nu de pellets met 25% verminderd (bij 30% werd de temperatuur bij eco stand te laag) en de lucht met 20% vermeerderd.
Ben nog wel aan het veranderen geweest met met lucht toevoer vermeerderen of verminderen maar dat heeft geen verbetering gegeven wat betreft het vervuilen van get glas.
Als iemand nog enige suggesties heeft hoor ik het graag.
Wens ik een ieder een goed uiteinde van het jaar en een voorspoedig 2024
mvg Tjipke Postma.
Goedemiddag iedereen,
Allereerst wil ik Germ Wentink bedanken voor de spreadsheets en het advies voor de kachels, die hebben mij al een mooi stuk op weg geholpen.
Even voorstellen, ik heet Tjipke Postma en ben al geruime tijd bezig om onze Julia next kachels goed af te stellen maar dat wilde maar niet goed lukken.
Bij beide kachels had ik meestal binnen een dag de glazen al bruin.
Ik heb mij bij dit forum aangemeld en met een privé bericht Germ om hulp gevraagd en met Germ zijn E-Tool de parameters bijgesteld.
De kachels branden nu al een stuk beter en de glazen worden niet meer zo bruin, ze hebben nu na 1 dag stoken een grijs en licht bruine aanslag.
Met hulp van het forum hoop ik nog het nodige te kunnen verbeteren aan de kachels.
Beide kachels zijn van het merk Artel en het type is Julia next met continue pellet motor met een vermogen van 8 kW.
Bij 1 kachel heb ik een muur doorvoer op ongeveer 2.3 meter hoogte, onder bij de kachel een 90 graden bocht en boven een 2×45 graden bocht.
Bij deze kachel gebruik ik lichte pellets 1 liter 660 gram Agri select 100% naaldhout.
De andere kachel heeft een platdak doorvoer van plusminus 3,5 meter met onder bij de kachel een 90 graden bocht, bij deze kachel gebruik ik donkere pellets 1 liter 680 gram elite blauw 80% loofhout 20% naaldhout
De lucht bij beide kachels wordt van buiten gehaald doormiddels van een 50mm buisje door de muur. Heeft dit ook invloed op stookgedrag als lucht uit kamer wordt gehaald?
Beide kachels heb ik nu de pellets met 25% verminderd (bij 30% werd de temperatuur bij eco stand te laag) en de lucht met 20% vermeerderd.
Ben nog wel aan het veranderen geweest met met lucht toevoer vermeerderen of verminderen maar dat heeft geen verbetering gegeven wat betreft het vervuilen van get glas.
Als iemand nog enige suggesties heeft hoor ik het graag.
Wens ik een ieder een goed uiteinde van het jaar en een voorspoedig 2024
mvg Tjipke Postma.
Citaat van Ferrie op 31 december 2023, 13:31Hallo Tjipke
Ik heb hier ook een artel julia next en gebruik ook de agri select. Ik heb een vrij korte afvoer van 3 meter. Ik had ook met de parameters van Germ een betere en zuinigere verbranding maar mijn ruit werd ook zwart. Door meer lucht toe te voegen krijg ik nu een grijze laag op de ruit. Mijn kachel gaat dan wel om 7 uur in de ochtend aan en om 12 uur in de avond uit. Dat mag dus wel. Wanneer de temperaturen wat hoger zijn zoals nu wordt mijn ruit iets vuiler maar nog steeds met een vochtige keukenrol makkelijk te reinigen. Hoe zachter de kachel brand hoe meer ik last zal hebben van grijs en een bruine laag. I kan daar mee leven. De warmte is goed en daar gaat het mij om.
Bij mij staat Pr06 op 440 en PR18 op 2000. Misschien kan je er iets mee?
Succes. Ferry
Hallo Tjipke
Ik heb hier ook een artel julia next en gebruik ook de agri select. Ik heb een vrij korte afvoer van 3 meter. Ik had ook met de parameters van Germ een betere en zuinigere verbranding maar mijn ruit werd ook zwart. Door meer lucht toe te voegen krijg ik nu een grijze laag op de ruit. Mijn kachel gaat dan wel om 7 uur in de ochtend aan en om 12 uur in de avond uit. Dat mag dus wel. Wanneer de temperaturen wat hoger zijn zoals nu wordt mijn ruit iets vuiler maar nog steeds met een vochtige keukenrol makkelijk te reinigen. Hoe zachter de kachel brand hoe meer ik last zal hebben van grijs en een bruine laag. I kan daar mee leven. De warmte is goed en daar gaat het mij om.
Bij mij staat Pr06 op 440 en PR18 op 2000. Misschien kan je er iets mee?
Succes. Ferry
Citaat van Ferrie op 31 december 2023, 13:33PS.
Lucht van buiten heeft zeker invloed op de verbranding. Alleen maar beter. Je trekt anders ook de zuurstof uit je kamer.
PS.
Lucht van buiten heeft zeker invloed op de verbranding. Alleen maar beter. Je trekt anders ook de zuurstof uit je kamer.
Citaat van Ferrie op 31 december 2023, 13:44Nog een PS.
Ik lees dat je onder bij de kachel een bocht heb van 90 graden. Een T-stuk op de kachelafvoer zou beter zijn. As komt dan niet in de bocht te liggen maar op de onderkant van het T-stuk.
[url=https://postimg.cc/tY2ZmRmm]
[/url]
Nog een PS.
Ik lees dat je onder bij de kachel een bocht heb van 90 graden. Een T-stuk op de kachelafvoer zou beter zijn. As komt dan niet in de bocht te liggen maar op de onderkant van het T-stuk.
[url=https://postimg.cc/tY2ZmRmm][/url]
Citaat van tjipos op 31 december 2023, 17:49Ferrie, ik lees dat jij ook Agri select gebruikt. welke soort heb jij en wat was jouw pellet gewicht bij 1 liter?
Ferrie, ik lees dat jij ook Agri select gebruikt. welke soort heb jij en wat was jouw pellet gewicht bij 1 liter?
Citaat van Gast op 31 december 2023, 20:12agriselect heeft verschillende producenten. elke vracht andere pellets
buitenlucht alleen invloed op verbranding goed geisoleerde huizen
agriselect heeft verschillende producenten. elke vracht andere pellets
buitenlucht alleen invloed op verbranding goed geisoleerde huizen
Citaat van Gast op 31 december 2023, 20:27muurdoorvoer verboden onderaan 90 gr bocht kans schoorsteenbrand
forum staat vol berichten hoe het wel hoort kijk maar eens goed rond
muurdoorvoer verboden onderaan 90 gr bocht kans schoorsteenbrand
forum staat vol berichten hoe het wel hoort kijk maar eens goed rond
Citaat van Ferrie op 1 januari 2024, 11:50Ferrie, ik lees dat jij ook Agri select gebruikt. welke soort heb jij en wat was jouw pellet gewicht bij 1 liter?
Ik gebruik ook de lichte pellet. 100% naaldhout. Ik twijfel wel aan de 100% omdat bij mijn laatste pallet een donkere pellet is gemixt. Niet veel maar merk het wel wel aan het as.
Agriselect ENplus A1 Virgin Wood Houtpellets (Naaldhout). Ons Huismerk
Wat betreft gewicht zit je goed. Ik zit ook in die range. Ik heb zelf wel aanpassingen gedaan aan stand 1 zoals je ziet omdat in deze stand de meeste vervuiling plaatsvind.
Ferrie, ik lees dat jij ook Agri select gebruikt. welke soort heb jij en wat was jouw pellet gewicht bij 1 liter?
Ik gebruik ook de lichte pellet. 100% naaldhout. Ik twijfel wel aan de 100% omdat bij mijn laatste pallet een donkere pellet is gemixt. Niet veel maar merk het wel wel aan het as.
Agriselect ENplus A1 Virgin Wood Houtpellets (Naaldhout). Ons Huismerk
Wat betreft gewicht zit je goed. Ik zit ook in die range. Ik heb zelf wel aanpassingen gedaan aan stand 1 zoals je ziet omdat in deze stand de meeste vervuiling plaatsvind.
Citaat van Ferrie op 1 januari 2024, 11:56
buitenlucht alleen invloed op verbranding goed geïsoleerde huizen
Klopt dat de verbranding beter is met buitenlucht. Ook als je huis niet goed geïsoleerd is is het aan te raden om buitenlucht te pakken. Wanneer je de lucht van binnen pakt zal verwarmde lucht je kachel in verdwijnen. Zonde. Ik ben hier niet top geïsoleerd en toch merk ik het wanneer ik niet van buitenaf lucht pakt. De lucht binnen wordt droger en ik krijg hoofdpijn.
Dus lucht van buiten is altijd beter.
buitenlucht alleen invloed op verbranding goed geïsoleerde huizen
Klopt dat de verbranding beter is met buitenlucht. Ook als je huis niet goed geïsoleerd is is het aan te raden om buitenlucht te pakken. Wanneer je de lucht van binnen pakt zal verwarmde lucht je kachel in verdwijnen. Zonde. Ik ben hier niet top geïsoleerd en toch merk ik het wanneer ik niet van buitenaf lucht pakt. De lucht binnen wordt droger en ik krijg hoofdpijn.
Dus lucht van buiten is altijd beter.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.