Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

petsgifts
Trotse sponsor van het pelletkachelforum
Bedder.nl
Beste Hoog/Laag boxsprings van Nederland

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Afstellen Rookgasventilator

Pagina 1 van 2Volgende

Goedemorgen,

Weet iemand hoe ik de rookgasventilator beter kan afstellen? Hij draait nu standaard op 1700 of 1800 toeren in alle standen. Ik heb het gevoel dat ik een goede natuurlijke trek heb, de vlam voelt opgejaagd en snel bewegend.

Hoe zou een goede vlam eruit moeten zien? En waar moet ik op letten bij het veranderen van de toeren?

Groet,
Harm

Dag Harm,

Welkom op dit leuke forum. De meeste pelletkachel gebruikers stellen de vlam en het functioneren van de kachel met de zogenaamde E-tool. Die kan ik ook voor jou instellen, maar dan moet je even via een PB de volgende antwoorden sturen. Welk merk type pelletkachel, De waarden van PR06 en PR18, beschrijving van je rookgaskanaal, is de kachel hoofd- / bijverwarming, en het gewicht van heel precies 1 liter pellets. Als ik de antwoorden heb krijg een link naar jouw E-tool terug.

Goedemorgen Germ,

Het lukt mij niet om een account te maken en een pb de sturen. Ik krijg namelijk geen verificatiemail, ook niet in de spam box.

Ik ben benieuwd naar de E-tool. Ik heb een Qlima Delfina pelletkachel. De waarde van PR06 is 1,5. De waarde van PR18 is 1700.

Mijn rookgaskanaal is 6 meter lang recht naar boven door het dak van het huis. 20 cm vanaf het dak naar beneden heeft het kanaal een kleine 45 graden bocht zodat die dichter bij de muur zit. Voor de rest is het recht.
De kachel is hoofdverwarming voor de keuken en woonkamer. Het gewicht van 1 liter pellets is 720 gram. Ik gebruik Ten Damme naaldhout pellets.

Dag Harm.

Bedankt voor je bericht ik ben er al mee aan de slag gegaan, maar kom bij het berekenen er nog niet helemaal uit. De Qlima Delfina is afwijkend met de standaard instellingen die ik reeds heb voor alle andere merken. Hoeveel kw is jouw pelletkachel? De Delfina 90 III M-line heeft ” Heat output (nominal) kW, 9″ maar dat klopt niet met de parameters die je doorgeeft. Weet je zeker dat PR18 1700 is? 

mvg Germ

Dag Germ,

Dat is inderdaad de kachel waar het om gaat. De leverancier heeft hem reeds gereset naar fabrieksinstellingen en daarbij aangegeven dat ze de instellingen van de Qlima Fiorina erop gezet hebben…

Zowel de Delfina als de Fiorina hebben 9 kw.

Het klopt dat PR18 met die fabrieksinstellingen 1700 is. Wellicht dat het anders zou moeten zijn? Maar dat weet ik niet. Ik heb daar niet genoeg kennis voor van de kachel.

Groet,

Harm

Dag Harm.
Bedankt voor je bericht ik ben er al mee aan de slag gegaan, maar kom bij het berekenen er nog niet helemaal uit. De Qlima Delfina is afwijkend met de standaard instellingen die ik reeds heb voor alle andere merken. Hoeveel kw is jouw pelletkachel? De Delfina 90 III M-line heeft ” Heat output (nominal) kW, 9″ maar dat klopt niet met de parameters die je doorgeeft. Weet je zeker dat PR18 1700 is?

mvg Germ

Hallo Germ,

Lukt mij ook niet om account aan te maken. Zou je voor mij ook een berekening kunnen maken?
Gaat om een Duraflame Rembrand T2
Rookkanaal is 80mm x 6m
Pellets zijn van Gamma.
Wat heb je nog meer nodig?
Groet, Henri.

De waarden van PR06 en PR18, beschrijving van je rookgaskanaal, is de kachel hoofd- / bijverwarming, en het gewicht van heel precies 1 liter pellets.

Pellets: 707gram voor 1 liter

Rookkanaal is een dubbelwandige 80mm alu flexibele buis in bestaande kanaal. T-stuk aangesloten op kachel. Normale kap (geen trekkap). Totale lengte 6meter

Duroflame Rembrand T2 parameters:
PR 6 is 0 (%vijzelmotor correctie factor)
PR 18 is 225 (%rookgasventilator snelheid vermogensstand 5)

Is bijverwarming (normaal CV in woonkamer en pelletkachel om een keer extra te verwarmen)

Mocht je voor PR6,18 waarden nodig hebben, dan graag even de omschrijving van deze parameters. zoek ik voor de T2 even de juiste erbij.

Pellets: 707gram voor 1 liter

Rookkanaal is een dubbelwandige 80mm alu flexibele buis in bestaande kanaal. T-stuk aangesloten op kachel. Normale kap (geen trekkap). Totale lengte 6meter

Duroflame Rembrand T2 parameters:
PR 6 is 0 (%vijzelmotor correctie factor)
PR 18 is 225 (%rookgasventilator snelheid vermogensstand 5)

Is bijverwarming (normaal CV in woonkamer en pelletkachel om een keer extra te verwarmen)

Pagina 1 van 2Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.

Waterdamphaarden: sfeer zonder vuur, perfect naast je pelletkachel

Groot inkopen, slim verkopen: de kracht van aanbod in grote aantallen

Brandstofprijzen blijven stijgen, maar pellets volgen een ander pad