Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Mag Ik De Min. Vijzelsnelheid Verlagen?

Pagina 1 van 4Volgende

Ik heb sinds een maand een Nara2 Up (6,9kW) in gebruik in de woonkamer. Het is mij opgevallen, wat ik ook elders lees, dat de temperatuur alsmaar hoger wordt, graden boven de ingestelde waarde, en dat het lijkt of er geen temperatuurregeling in zit of dat deze niet goed werkt. Ik heb dit besproken met de leverancier, die zegt dat dit normaal is en dat ik maar de Relax functie moet gebruiken of de Stand-by functie. Ik heb beide uitgeprobeerd en die bevallen niet om uiteenlopende redenen. Trouwens, ik wil gewoon dat zo’n kachel een fatsoenlijke temperatuurregeling heeft. De kachel is er duur genoeg voor.

De oorzaak lijkt mij het volgende. De kachel heeft 5 vermogensstanden, P1 t/m P5, en de laagste stand, P1, is nog te veel voor onze kamer. Dus met die stand zal de kamer altijd opwarmen, regeling of niet. Deze standen betekenen in feite niet anders dan een bepaalde waarde van de pellettoevoer en dat wil zeggen de snelheid van de vijzelmotor. Ik vond onder het technisch menu de instellingen min. snelheid en max. snelheid van de vijzelmotor, resp. 1000 en 1700 rpm. Ik ben hiermee gaan experimenteren en heb de min. snelheid fors omlaag gebracht. En inderdaad, de opwarming van de kamer is nu aanvaardbaar. Inmiddels staat de min. snelheid op 700 rpm en ik begin me toch iets af te vragen.
Doe ik er wel verstandig aan om de minimum snelheid te wijzigen? De fabrikant zal toch niet voor niets voor 1000 rpm hebben gekozen? Zijn er misschien negatieve gevolgen die ik nu nog niet in de gaten heb? Bijv. schade aan de kachel, meer vervuiling o.i.d.? Of misschien ongezonde stoffen die het huis inkomen?

Weet iemand het antwoord op deze vragen?

Weet iemand hoe ik aan een volledige handleiding van de kachel kom? Dus met alle beschrijvingen van alle parameters? Mijn leverancier zegt dat hij dit niet kan leveren en ik vind het ook niet op internet.

pellettoevoer knijpen geeft meer vervuiling

handleiding met alle parameters heeft enkel edilkamin

5 kw kachel was beter geweest

Dank voor de snelle en bondige reacties. Blijft de vraag hoe erg het is van die vervuiling. Als dat alleen de kachelruit is en de wanden, dan is er niets aan de hand. Is het de warmtewisselaar en is het ernstige vervuling dan is het een ander verhaal.

Goedenavond,

Een te lage pellettoevoer geeft meer vervuiling van kachel en rookkanaal.

Is de rookgas temperatuur te laag dan geeft dit afzetting in de schoorsteen met kans op schoorsteen brand.

De kachel heeft een bepaald min. en max. vermogen en daar zal je het mee moeten doen.

In de praktijk betekend dit als het te warm wordt kachel uit zetten.

vr.gr. Pelletkachelhome.

Beste Pelletkachelhome, hartelijk dank voor deze waarschuwingen. Misschien moet ik daar toch maar rekening mee gaan houden, want ik wil geen ellende. Toch jammer dat er pelletkachels zijn die zo worden ontworpen dat het max. vermogen OK is maar het min. vermogen te hoog.

vr. gr. Corné

beter min te hoog dan max te laag

pellets kopen met lagere kWh

Lijkt mij dat het wel mogelijk is om de pellettoevoer te verlagen naar bv 600-700 [stand 1] met een daarbij behorende rookgasafvoertoerental van bv 1700. Is de kachel aangesloten op een schoorsteen?

Stel anders de vraag even aan GermWentink op dit forum

Corne Elke pelletkachel heeft een minimum vermogen Dan blijft deze branden Als de warmte die geproduceert wordt door de kachel hoger is dan wat de ruimte waarin deze staat afgeeft aan de buitenlucht dan wordt de temperatuur in de ruimte hoger.

Het ligt niet aan de kachel of de ontwerper Het is geen gaskachel of Gas CV.

Pagina 1 van 4Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.