Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Luchttoevoer Pelletkachel
Citaat van lambik op 16 december 2022, 21:08hallo forumleden,
mijn pelletkachel brandt nu sinds een paar weken. Heb nog wel een vraagje over de luchttoevoer.
De lucht wordt aan de achterkant aangezogen ten behoeve van het verbrandingsproces.
Het gaat allemaal prima maar ik vraag me af of het voordelen zou bieden om op de luchtaanvoer een buis aan te sluiten en deze te laten uitkomen ergens buiten of vanuit de kruipruimte.
Gr lambik
hallo forumleden,
mijn pelletkachel brandt nu sinds een paar weken. Heb nog wel een vraagje over de luchttoevoer.
De lucht wordt aan de achterkant aangezogen ten behoeve van het verbrandingsproces.
Het gaat allemaal prima maar ik vraag me af of het voordelen zou bieden om op de luchtaanvoer een buis aan te sluiten en deze te laten uitkomen ergens buiten of vanuit de kruipruimte.
Gr lambik
Citaat van Gast op 17 december 2022, 12:58geen verschil eigen keuze
geen verschil eigen keuze
Citaat van GermWentink op 19 december 2022, 20:14De kachel gebruikt zuurstof uit de kamer, of via een buis uit de kruipruimte. Als het makkelijk kan zou ik zelf voor het laatste kiezen, zodat het klimaat in de kamer goed blijft.
De kachel gebruikt zuurstof uit de kamer, of via een buis uit de kruipruimte. Als het makkelijk kan zou ik zelf voor het laatste kiezen, zodat het klimaat in de kamer goed blijft.
Citaat van Johan 333 op 2 januari 2023, 15:04Hier precies dezelfde vraag. We hebben een Nobis, waar de inlaat (nog) niet aangesloten is op de buitenmuur er achter. Wij lopen tegen het probleem aan dat de inlaat de warme lucht uit de kamer gebruikt en dus wordt het rond de kachel wel warm, maar verderop niet. Om een goede luchttoevoer te hebben, is ons geadviseerd om in elk geval een rooster van het raam of een deur open te zetten. Maar dat zorgt voor nog meer kou en dat is niet de bedoeling. Bovendien is er zo al snel een overdruk, waardoor de kachel begint te ruiken. Nu wachten we op de installateur die een flexibele verbinding gaat plaatsen tussen de inlaat en de buitenmuur. Hij heeft het alleen smoordruk, dus ik zat me af te vragen of ik het zelf kan doen. Iemand ervaring mee? Of het verzekeringstechnisch mag weet ik niet, ik wil natuurlijk geen probleem hebben daarmee.
Hier precies dezelfde vraag. We hebben een Nobis, waar de inlaat (nog) niet aangesloten is op de buitenmuur er achter. Wij lopen tegen het probleem aan dat de inlaat de warme lucht uit de kamer gebruikt en dus wordt het rond de kachel wel warm, maar verderop niet. Om een goede luchttoevoer te hebben, is ons geadviseerd om in elk geval een rooster van het raam of een deur open te zetten. Maar dat zorgt voor nog meer kou en dat is niet de bedoeling. Bovendien is er zo al snel een overdruk, waardoor de kachel begint te ruiken. Nu wachten we op de installateur die een flexibele verbinding gaat plaatsen tussen de inlaat en de buitenmuur. Hij heeft het alleen smoordruk, dus ik zat me af te vragen of ik het zelf kan doen. Iemand ervaring mee? Of het verzekeringstechnisch mag weet ik niet, ik wil natuurlijk geen probleem hebben daarmee.
Citaat van GermWentink op 4 januari 2023, 15:21Een externe luchtinlaat is te doen als je eenvoudig een gat van rond 50mm in de muur kunt maken. De dan onstane overdruk is juist prima omdat je verse lucht van buiten door de kachel blaast en de de bestaande lucht de kamer uit drukt. bij https://123pelletkachels.nl/externe-lucht-aansluiting kun je een flex slang bestellen, maar omdat er geen warmte door heen komt kun je ook zelf een buis 50mm met een koppelstuk op de luchtinlaat maken. Let wel op de je buiten een fijnmazig rooster tegen het ongedierte maakt.
Een externe luchtinlaat is te doen als je eenvoudig een gat van rond 50mm in de muur kunt maken. De dan onstane overdruk is juist prima omdat je verse lucht van buiten door de kachel blaast en de de bestaande lucht de kamer uit drukt. bij https://123pelletkachels.nl/externe-lucht-aansluiting kun je een flex slang bestellen, maar omdat er geen warmte door heen komt kun je ook zelf een buis 50mm met een koppelstuk op de luchtinlaat maken. Let wel op de je buiten een fijnmazig rooster tegen het ongedierte maakt.
Citaat van Johan 333 op 5 januari 2023, 10:16Een externe luchtinlaat is te doen als je eenvoudig een gat van rond 50mm in de muur kunt maken. De dan onstane overdruk is juist prima omdat je verse lucht van buiten door de kachel blaast en de de bestaande lucht de kamer uit drukt. bij https://123pelletkachels.nl/externe-lucht-aansluiting kun je een flex slang bestellen, maar omdat er geen warmte door heen komt kun je ook zelf een buis 50mm met een koppelstuk op de luchtinlaat maken. Let wel op de je buiten een fijnmazig rooster tegen het ongedierte maakt.
Idd is dit de externe luchtaansluiting die de monteur van 123pelletkachel bij ons zullen aansluiten. Het probleem is dat ik erg lang moet wachten voor ze komen. Vraag is dus of ik dit zelf kan en mag doen, verzekeringstechnisch gezien? Heb niet zoveel zin in de klus, maar dat wachten is ook niet prettig. Gelukkig is het zacht weer 😉
Een externe luchtinlaat is te doen als je eenvoudig een gat van rond 50mm in de muur kunt maken. De dan onstane overdruk is juist prima omdat je verse lucht van buiten door de kachel blaast en de de bestaande lucht de kamer uit drukt. bij https://123pelletkachels.nl/externe-lucht-aansluiting kun je een flex slang bestellen, maar omdat er geen warmte door heen komt kun je ook zelf een buis 50mm met een koppelstuk op de luchtinlaat maken. Let wel op de je buiten een fijnmazig rooster tegen het ongedierte maakt.
Idd is dit de externe luchtaansluiting die de monteur van 123pelletkachel bij ons zullen aansluiten. Het probleem is dat ik erg lang moet wachten voor ze komen. Vraag is dus of ik dit zelf kan en mag doen, verzekeringstechnisch gezien? Heb niet zoveel zin in de klus, maar dat wachten is ook niet prettig. Gelukkig is het zacht weer 😉
Citaat van GermWentink op 6 januari 2023, 12:56Luchttoevoer lijkt me nog niet zo’n groot verzekeringsrisico. Als de muur eenvoudig te boren is zou ik het zelf doen. Je kunt ook 50mm afvoerbuis nemen met een schuifmof. Heb ik ook aan mijn Julia Next.
Luchttoevoer lijkt me nog niet zo’n groot verzekeringsrisico. Als de muur eenvoudig te boren is zou ik het zelf doen. Je kunt ook 50mm afvoerbuis nemen met een schuifmof. Heb ik ook aan mijn Julia Next.
Citaat van Johan 333 op 10 januari 2023, 09:00Luchttoevoer lijkt me nog niet zo’n groot verzekeringsrisico. Als de muur eenvoudig te boren is zou ik het zelf doen. Je kunt ook 50mm afvoerbuis nemen met een schuifmof. Heb ik ook aan mijn Julia Next.
Dank! Ik ga ermee aan de slag
Luchttoevoer lijkt me nog niet zo’n groot verzekeringsrisico. Als de muur eenvoudig te boren is zou ik het zelf doen. Je kunt ook 50mm afvoerbuis nemen met een schuifmof. Heb ik ook aan mijn Julia Next.
Dank! Ik ga ermee aan de slag
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.