Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Pelletkachel Blaast Zichzelf Uit Bij Opstarten

Pagina 1 van 3Volgende

Hallo,

onze eerste ervaring met een pelletkachel, deze stond geplaatst door de vorige eigenaar van ons appartement.

Het is een JustFire PS-15-2 (9kw).

Wij wonen aan de Belgische kust, dus een technieker van JustFire laten komen is niet direct een optie.

Na het vullen van het vuurmandje, start het aanmaken van de pellets.  Maar kort nadat de steekvlam begonnen is, dooft de vlam weer.

Het lukt dus niet om voldoende pellets te ontbranden om verder te gaan.

(het zijn nieuwe pellets)

Op de kachel kun je enkel de rookgasventilator, de ventilator, de first-time-feed en cleaning cyclus regelen. (en week-timer) 

We hebben al geprobeerd met verschillende hoeveelheden pellets en door het aanpassen van de rookventilator, maar zelfs met de uiterste opties van -20  tot +20 maakt het geen verschil.

Ik heb de indruk dat er teveel turbulentie is om de initiële vlam stabiel te houden.  De eerste pellets die opbranden worden ook al snel uit het mandje geblazen.

De vorige eigenaar had een stuk buis lopen naar de luchtinlaat en trok lucht uit de kamer, maar ik herinner me dat hij de buis opzettelijk geplooid had, om de toevoer wat te blokkeren ?

Maar dat leek me niet normaal.

We hebben een nieuwe schouw gestoken en trekt de kachel verse lucht uit de kamer, maar zonder aansluitstuk op de lucht inlaat.

De firma die de schouw plaatste wou niet aan de instellingen komen, want “niet in hun gamma”….

Is het mogelijk dat het toestel toch teveel lucht aantrekt ?

Groeten,

Jeffrey

veel turbulentie aan kust. geplooide buis terug op inlaat.

Uiteindelijk toch aan de praat gekregen door nog meer pellets te gebruiken aan de start.  Bakje volledig vol,  lijkt theorie van teveel lucht te bevestigen.

Welke max temperatuur zou ik mogen zien aan de rookgasafvoer ?   Ik las op het forum tussen 90-190graden ?  Maar hier al 211 graden gezien. 

Je meot in het installateurs menu zien te komen en daar de rookgasventilator regelen Deze blaast te hard tijdens de opstart en is kennelijk niet te regelen met de instellingen die voor de gebruiker zijn Just fire contracteren daarmee wens ik je succes en dit is geen grapje zie eerdere reactie’s Is er iemand op dit forum die de toegangscode weet van de justfire kachels????

Parameters1:duimpje omhoog indrukken tot piep geluid code 1108 andere parameters duim omlaag de rest hetzelfde als bij duim omhoog.

Hoi Jeffrye, het is niet het duimpje maar de pijltjes op het display hierna code 1108 dan kom je in het submenu.

Zou ook eens zoeken het zoek menu van het pelletkachelforum, hier justfire intikken hier was of is een volledige beschrijving te vinden

van deze parameters. Kijk naar het jaar 2019 of 2020

Heb gevonden

BELANGRIJK Voor u gaat finetunen schrijft u de fabrieksinstellingen op, zodat u altijd kunt terugzetten als iets niet werkt.

Als u de pijl omhoog ingedrukt houd vraagt de palletkachel om een code, dit is 1108 duimpje
Hier zijn de volgende parameters in aanwezig

Startup clean 20 (niet wijzigen)
Light delay time (niet wijzigen)
Ignitor delay time (niet wijzigen)
Ligtning fail time (niet wijzigen)
Switch off ( wijzigbaar )
Protect temp ( niet wijzigen )
Exhaust L temp ( zelf heb ik op 30 )
Exhaust H temp ( zelf heb ik op 35 )
Gap temp ( geen idee wat dit is )
Cooling temp ( zelf op 90 staan ivm langdurig afsluiten)
Pomp stop temp ( als de buffer deze temp berijkt heeft gaat de pomp draaien)
Water Limit temp. (Max water temp, zelf op 90)
Pomp last time, (hoelang de pomp moet draaien na aangaan, zelf op 10)

Als u de pijl omlaag ingedrukt houd vraagt de palletkachel om een code, dit is 1108 duimpje

First feeding time (niet wijzigen)

Dan de instellingen zoals ik deze heb gewijzigd voor een aangename verbranding van de pallets.

P1 smoke 122
P1 fan 128
P1 Feedtime Last 6 every 2

P2 smoke 120
P2 fan 125
P2 feedtime last 7 every 3

P3 smoke 97
P3 fan 117
P3 feedtime last 3 every 5

P4 smoke 93
P4 fan 107
P4 feedtime 3 every 9

P5 smoke 140 (niet wijzigen)
P6 smoke 145 (niet wijzigen)

Hierna kunt u de instellingen opslaan in de parameters.

En het wachtwoord wijzigen, ik adviseer dit zelf niet te doen maar te laten staan zodat u dit altijd kunt opzoeken.

Deze instellingen kunnen per kachel verschillen, maar als je goed kijkt zie je een patroon in de feedtime en ventilatoren.

Smoke is de rookgasventilator, hiermee kun je dus het vermogen regelen maar je zult de hoeveelheid pallets hierop aan moeten passen zodat deze verhouding klopt.

Als de code 1108 niet werkt zou u nog 1109 kunnen proberen.

Ik sta achter de informatie die ik met u deel en u mag mij altijd even een berichtje sturen wellicht kan ik u wel verder helpen met de afstellingen waar justfire dit verzaakt.

Met vriendelijke groet

Heb gevonden

BELANGRIJK Voor u gaat finetunen schrijft u de fabrieksinstellingen op, zodat u altijd kunt terugzetten als iets niet werkt.

Als u de pijl omhoog ingedrukt houd vraagt de palletkachel om een code, dit is 1108 duimpje

Startup clean 20 (niet wijzigen)
Light delay time (niet wijzigen)
Ignitor delay time (niet wijzigen)
Ligtning fail time (niet wijzigen)
Switch off ( wijzigbaar )
Protect temp ( niet wijzigen )
Exhaust L temp ( zelf heb ik op 30 )
Exhaust H temp ( zelf heb ik op 35 )
Gap temp ( geen idee wat dit is )
Cooling temp ( zelf op 90 staan ivm langdurig afsluiten)
Pomp stop temp ( als de buffer deze temp berijkt heeft gaat de pomp draaien)
Water Limit temp. (Max water temp, zelf op 90)
Pomp last time, (hoelang de pomp moet draaien na aangaan, zelf op 10)

Als u de pijl omlaag ingedrukt houd vraagt de palletkachel om een code, dit is 1108 duimpje

First feeding time (niet wijzigen)

Dan de instellingen zoals ik deze heb gewijzigd voor een aangename verbranding van de pallets.

P1 smoke 122
P1 fan 128
P1 Feedtime Last 6 every 2

P2 smoke 120
P2 fan 125
P2 feedtime last 7 every 3

P3 smoke 97
P3 fan 117
P3 feedtime last 3 every 5

P4 smoke 93
P4 fan 107
P4 feedtime 3 every 9

P5 smoke 140 (niet wijzigen)
P6 smoke 145 (niet wijzigen)

Hierna kunt u de instellingen opslaan in de parameters.

En het wachtwoord wijzigen, ik adviseer dit zelf niet te doen maar te laten staan zodat u dit altijd kunt opzoeken.

Deze instellingen kunnen per kachel verschillen, maar als je goed kijkt zie je een patroon in de feedtime en ventilatoren.

Smoke is de rookgasventilator, hiermee kun je dus het vermogen regelen maar je zult de hoeveelheid pallets hierop aan moeten passen zodat deze verhouding klopt.

Als de code 1108 niet werkt zou u nog 1109 kunnen proberen.

Ik sta achter de informatie die ik met u deel en u mag mij altijd even een berichtje sturen wellicht kan ik u wel verder helpen met de afstellingen waar justfire dit verzaakt.

Met vriendelijke groet

Heel erg bedankt voor de tip!  De code heb ik al geprobeerd, nu een kwestie om geduldig de optimale instellingen te vinden.

Tip, als je handig bent. Heb zelf een ps-15-3,hier heb ik onder aan de voorkant een klepje met 2 schroefjes, volgens mij bij de ps-15-2 aan de rechter zijkant. Dit zit meestal dichtgekit. Als je het opent zit hier de rookgas ventilator.Het kamertje hier zit meestal na een maand goed vol met as als je de pelletkachel veel gebruikt. Zuig deze ruimte goed schoon en vervang de kit door platte haard koord met plakstrip, de moertjes vervangen door vleugel-moertjes, how dit elke maand bij. Wil je nog meer tips??? Zal regelmatig in het forum kijken. Groetjes Hatz

Pagina 1 van 3Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.