Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Julia Next Eco Stand Afstellen

Pagina 1 van 21Volgende

Nadat de kamer op de afgestelde temperatuur is gekomen na de opstart fase, slaat de kachel over op de Eco stand (rond de 1.5kw meen ik).

Nu is de ruimte nogal klein en de buitentemperatuur nog niet dermate laag waardoor de kachel op de eco stand de ruimte flink blijft opwarmen.

Is er een manier om de Eco stand te verlagen? Dan denk ik gelijk aan de pellettoevoer, is dat aan te passen?

Kan wel de parameters voor de Eco stand aanpassen (programma 18) en verlagen van de standaard 1800 naar 1500 etc. Maar ik meen dat dit alleen de ventilator aanpast? (Hoor hem bij aanpassing ook harder of zachter draaien)
Is dit wel aan te raden?

Alle hulp is welkom.

Dank

De eco stand kun je verlagen door de pellet toevoer te verlagen Je loopt dan wel het risico dat de kachel uit gaat omdat het vuur dan te weinig warmte geeft Dan weer de pelllet toevoer iets verhogen.

Geen kachel met een te hoog vermogen voor de ruimte?

Misschien heb je iets aan de huidige instellingen van mijn julia 8kw kachel: (powerstand (1 is eco)/pellettoevoer/rookgasventilator/kamerventilator)
1/0.8/1350/08
2/1.0/1600/18
3/1.3/1750/20
4 teststand, bijv 1.8/1920/28
5/2.0/2250/35

Afregeling gaat dus met het instellen van de PROGRXX parameters, en zodanig dat je een mooie vlam houdt zonder te snelle ruitaanslag
(stand 3 met hoogste kamerventilatorinstelling dat nog prettig ‘aanhoort’, en 1 met de laagste pellettoevoer en rookgastemp>100°, en 5 max pellettoevoer en rookgastemp<180° ).
Met mijn pellets (plospan) kom ik tot 2,3,4 en 6 kWh rendementen in de standen 1,2,3 en 5. Minder dan 2 in de eco stand lukt me niet.

Het spreekt vanzelf dat de instellingen in jouw situatie anders zullen zijn.

En niet onbelangrijk: met PROGR18 stel je idd een van de ventilatoren in (rookgas) van de eco-stand. Pellettoevoer stel je in met PROGR06, en kamerventilator met PROGR23.
Voorpowerstand 2 neem je de opvolgende parameter, etc.

Bedankt voor het delen van deze instelling, ik heb nog wel even een vraag. Waar heb je de fijn instellingen op staan van cPell, cCasp en CFan op staan?

Want dan zal die instelling ook gelijk moeten staan lijkt mij.

Ik gebruik nu ook Plospan pellets.

De verhouding lucht / pellets is erg afhankelijk van de gebruikte soort pellets. Naaldhout, hardhout, bast, blank, bruin etc.  Met het exacte gewicht van precies 1 liter (maatbeker) pellets kan ik voor je de verhouding aangeven. Ik gebruik daar een mooi spreadsheet voor, die de instellingen voor de Artel (Micro Nova software) genereerd. Dit doe ik progressief omdat 90% van de tijd de kachel in stand 1 draait, heb ik de stapjes tussen 1 en 2 klein, 2 en 3 al iets meer, 3 en 4 groot  en van 4 naar 5 tot het maximum van 5. Hierdoor is de kachel bij laag power goed te regelen en kan deze toch het maximale vermogen geven bij 5. Dit zou ik ook voor jouw pellets kunnen aangeven doen op basis, van het juiste gewicht van 1 liter pellets.

Sorry, volgens mij lopen er nu berichten door elkaar in 2 topics over de Julianext afstellen

Ik zal mijn reactie van het andere topic hier ook even plaatsen, dan woddt heg misschien wst duidelijker

” De uitlaat temp is 101graden, bij een uitlaatfan toerental van 1700rpm, de pellettoevoer is 800 en de kamerventilator op stand 20

Ik heb al wel gezien dat de pellettoevoer te hoog is.

Ik heb de ecostand van de kachel nu eerst ingesteld op de parameters die JeanD heeft geplaatst.
En ga dit eerst aanzien.

Ik heb de deur van de kamer naar hal/boven altijd half open, zodat de warmte niet alleen in de kamer blijft hangen.”

heb je nog 1 liter pellets in een maatbeker kunnen wegen? Dat geeft wel een indicatie voor de instelling van de doorvoersnelheid van de pellets.

Nee, dat heb ik nog niet, maar weet ook niet wat ik daar mee kan doen en hoe.
Zou je dat kunnen uitleggen, want ik wil het wel uitproberen.

Pagina 1 van 21Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.