Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Julia Next Eco Stand Afstellen

VorigePagina 3 van 21Volgende

De instellingen van een pelletkachel zijn indicatief voor die van een ander. De locale omstandigheden en kwaliteit van de pellets zijn bepalend, niet een formule of spreadsheet (zegt deze wiskundige). Achter de optimale instellingen kom je enkel door een gemiddelde week lang te gaan tunen met de pellettoevoer en de beide ventilatoren.
Bepalende factoren zijn:
* beperkte roetaanslag;
* niet teveel brandende pellets in bakje;
* redelijk constante vlam(hoogte);
* rookgastemp tussen 90 en 160 graden.

Handige uitgangspunten zijn:
* pw 1: laagste pellettoevoer;
* pw 3: kamerventilator nog net niet onaangenaam luid;
* pw 5: hoogste pellettoevoer.

Probleem bij laagste pellettoevoer is het aanhouden van een constante vlam, zodat je de toevoer evt moet ophogen, en opnieuw de ventilatoren moet afstellen. Probleem bij hoogste pellettoevoer is de hoge rookgastemp (en het loeien van de ventilatoren). dan zal de toevoer naar beneden moeten.

Het tunen van de beide ventilatoren bij een gegeven pellettoevoer is redelijk eenvoudig: kamerventilatorinstelling bepaalt mn de rookgastemp, en met de rookgasventilator kun je mn de vlamkarakteristiek instellen (een hogere instelling zorgt voor een snellere verbranding en daardoor ook een hogere rookgastemp).

Dus: eerst pellettoevoer vaststellen, vervolgens met de rookgasvent de juiste vlam bepalen en dan met de kamervent zoveel mogelijk warmte uit de rookgassen blazen (voor pw 3 doe ik het juist andersom 😉 vanwege beperking geluidsoverlast).

Gebruik evt een van de pw standen als testomgeving (bij mij is dat pw 4).

Allen succes gewenst met het tunen!

Het tunen van de juliaNext gaat mij nu aardig af, maar kom toch nog iets tegen waar ik nog geen oplossing voor heb.

Binnen de familiekring heeft er eentje ook een JuliaNext maar die geeft de melding “Serv” is niet vervelend maar je moet die melding van de servicebeurt wel kunnen resetten zonder tussenkomst van de installateur.

En daar ben ik dus nog niet achter, iemand een idee?

Adeo stuur me een PB en je krijgt de codes en de parameters .

Om de melding SERV weg te krijgen, met de kachel UIT:
• druk 1x op –
• druk met de aan/uit knop naar UT-04
• druk met + naar 55
• druk 1 x op aan/uit
• nu de hoofdschakelaar achterop de kachel even uit voor ca. 1 minuut
• KLAAR

Heb inmiddels mijn parameters voor de JuliaNext mede dankzij de hulp van Germ Wentink mooi op orde.

Glas blijft schoon gedurende een dag of 3, dan even met een nat doekje de witte aanslag verwijderen.  😀

Kijk daar doe ik het voor  😀  😀  😀  😀 Dank je voor de positieve feedback!

Ook hier veel profijt gehad van de hulp van Germ Wentink betreft het instellen van de Artel MeNext door middel van zijn handige tool!

Gerrit jij ook bedankt voor je positieve feedback, fijn om te horen dat de tool het goed doet. Maar ook ik leer van jullie ervaringen en kan dan ook weer beter insdchatten wat de juiste parametyers zijn bij de gewenste situatie. 😀  😀  😀  😀

@germwentink , zou u mij ook de instellingen willen sturen voor de Fireplus Julia 7.5 kw kachel , volgens mij heb ik de instellingen al redelijk netjes staan maar controle is beter.

Tevens kan ik niet in forums komen of je een PM sturen krijg de melding [#103139

Alvast dank.

Het reageren en bekijken is nu geregeld zie ik. Top

VorigePagina 3 van 21Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.