Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

petsgifts
Trotse sponsor van het pelletkachelforum
Bedder.nl
Beste Hoog/Laag boxsprings van Nederland

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Buffervat Op Temperatuur Houden

Pagina 1 van 2Volgende

Ik zit te overwegen om een buffervat aan te sluiten op mijn Centropellet pelletboiler. De ketel is instelbaar op buffermode, maar ik vroeg mij af hoe de ketel dan weet of het buffervat (nog)op temperatuur is, en wanneer hij weer moet opstarten. Dit kan in mijn beleving alleen maar als de pomp van de pelletketel continu blijft draaien. Of zie ik dit verkeerd? Weet iemand hoe deze modus van de Centropellet werkt?

De temperatuur van het water in je buffervat wordt met een temperatuursonde gemeten. Als je pelletketel instelbaar is voor bufferen dan moet er ook een mogelijkheid zijn om een sonde aan te sluiten. Waarschijnlijk zit deze ook al bij de ketel, meestal ergens achter opgeklikt.
Waarschijnlijk staat alles in de gebruikershandleiding van je ketel.
Vraag; hoe wordt de temperatuur nu gemeten? Dmv een ruimtethermostaat?

Mogelijk heb je ook nog een extra pomp nodig als je een buffervat aansluit en ook een aparte aansturing van die pomp.
Wat je zeker nodig hebt is een drukvat.

Welk type CentroPellet heb je? Ik denk dat H@ns gekijk heeft en er een temp voeler voor het buffervat aangesloten kan worden.  Bij mijn Artel pellet CV met buffervat meet de kachel het retour water uit het buffervat. Deze pendelt dan tussen maximum aanvoer en minimum retour. De kachel komt in standby totdat de warmte in het buffervat onvoldoende is, dan stookt de kachel het buffervat weer op tot de ingestelde temperatuur en gaat dan weer in standby. De warmte vraag regel ik met een pomp en een wifi thermostaat (230v). 

Welk type CentroPellet heb je? Ik denk dat H@ns gekijk heeft en er een temp voeler voor het buffervat aangesloten kan worden.  Bij mijn Artel pellet CV met buffervat meet de kachel het retour water uit het buffervat. Deze pendelt dan tussen maximum aanvoer en minimum retour. De kachel komt in standby totdat de warmte in het buffervat onvoldoende is, dan stookt de kachel het buffervat weer op tot de ingestelde temperatuur en gaat dan weer in standby. De warmte vraag regel ik met een pomp en een wifi thermostaat (230v). 

Ik heb een centropellet ZVB20. Deze is softwarematig gelijk aan veel modellen van Artel.

Als jouw ketel terugvalt in de standby, gaat de ketel dan uit, of gaat deze in de ecomodus branden? En stel je zelf de minimale en maximale buffertemperatuur in?

Ik stel eerst de temperatuur van het water in. Dit is bij mij c.a. 55 graden omdat ik vloerverwarming met enkele radiatoren op de bovenverdieping heb.  (Linker knoppen op het display) Indien de ketel de ingestelde temperatuur bereikt heeft gaat de de ketel uit, Na “wait cooling ” verschijnt er dan “Hold Request” op het display de ketel wacht dan tot het buffervat (delta T van 6 graden) is afgekoeld. De Delta T (m-9-5 06) heb ik iets hoger dan standaard zodat de ketel minder pendelt. De Artel draait met hydraulisch schema 0 ( m-9-3) en type standby mode 02 ( m-9-5 13)  dwz de ketel houdt alleen het buffervat op temperatuur. De pomp inschakel temperatuur heb ik op 50 graden (5 graden lager) gezet (m-9-7 pr25)  zodat de pomp van de ketel eerder het warme water in het buffervat begint te pompen. Dit had ook een positieve bijdrage aan minder pendelen. Als je alle parameters wil die ik heb ingesteld stuur me dan even een pb.

Hallo Allemaal,  Ik heb ook afgelopen maand artel compact 20 kw auto clean aangeschaft plus 1000 liter buffervat.  

Alles is aan gesloten door een installateur. Op de buffervat zit bovenin 1 sonde. Nu heb ik van een ander installateur gehoord

dat onderin de buffervat ook een sonde moet.  Nu slaat de kachel aan bij 67 graden en slaat uit op 82 graden ook krijg ik dan wait cooling te zien.

Ik had liever gezien dat de kachel bij 60 graden aan slaat en bij 67 graden ongeveer weer uit. 

Volgens mij gaat er nu te veel pallets verloren, omdat de kachel te lang doorbrandt na 82 graden en dan ook nog eens in wait cooling schiet.

Ik hoor graag van jullie hoe jullie daar over denken.

Groetjes Harry

Deze vraag stond ook al ergens anders op dit forum zie antwoord daar.

Hebben jullie ook al geconstateerd dat de circulatiepomp in combinatie met een buffervat door blijft draaien? (ongeacht instellingen)
Tijdens mijn experimenten met mijn artel 16kw in combinatie met een 500 l buffervat aparte pompgroep aangestuur door kamer thermostaten en zoneafsluiters
Is mij opgevallen als ik de kamer thermostaten uit zet de ketel nog steeds blijft circuleren via het buffervat.
Daardoor heb ik zonder warmte vraag toch een heel groot warmte verlies
Terwijl als ik de stekker uit de kachel trek (geen warmte vraag en die circulatiepomp van de ketel draait niet) scheelt mij minimaal 30°c in het buffervat op 10 uur dat ik van huid en op mijn werk ben.

Je moet de kamerthermostaat er uit halen en de temperatuur sensor in het buffervat stoppen. Dan slaat de ketel af als de ingestelde temperatuur in het vat bereikt is.

Bij de Artel Autoclean 20 kw  (die ik ook heb)  is het buffervat op temperatuur houden afhankelijk van de Hydro modus die je kiest! Dit kan ook prima zonder sensoren de Pelletkachel meet namelijk zelf inwendig de temperatuur van het retour en aanvoer water uit het buffervat.

Pagina 1 van 2Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.