Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Omkokering Rookkanaal Pelletkachel
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 12 maart 2019, 07:27Dit is ook nergens terug te vinden omkokering is voor het aangezicht je maakt dan een soort van schouw Dit is het beste te doen voor een goede timmerman.
Als je de installateur dit laat doen die geen ervaring heeft met timmeren wordt het niks.
Je hebt prima installateurs die een perfect rookgaskanaal kunnen aanleggen en minder kennis hebben van de werking van een pelletkachel.
Je hebt personen die veel af weten van de werking vaneen pelletkachel en goed weten waar een rookgaskanaal aan moet voldoen maar niet de praktische kennis hebben om dit aan te leggen.
Het beste ben je af met een zaak die alleen pelletkachels verkopen en installeren of een zaak die van oorsprong houtkachels verkoopt.
Dit is ook nergens terug te vinden omkokering is voor het aangezicht je maakt dan een soort van schouw Dit is het beste te doen voor een goede timmerman.
Als je de installateur dit laat doen die geen ervaring heeft met timmeren wordt het niks.
Je hebt prima installateurs die een perfect rookgaskanaal kunnen aanleggen en minder kennis hebben van de werking van een pelletkachel.
Je hebt personen die veel af weten van de werking vaneen pelletkachel en goed weten waar een rookgaskanaal aan moet voldoen maar niet de praktische kennis hebben om dit aan te leggen.
Het beste ben je af met een zaak die alleen pelletkachels verkopen en installeren of een zaak die van oorsprong houtkachels verkoopt.
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 12 maart 2019, 07:27Beste Pelletkachelheerenveen,
De omkokering van een rookkanaal is wel iets meer dan een aangezicht, sterker nog het is verplicht.
Het bouwbesluit schrijft als volgt:
Rookkanalen moeten zodanig zijn uitgevoerd dat bij een schoorsteenbrand
geen grotere temperatuurstijging dan 75 graden Celsius boven de
omgevingstemperatuur aan de buitenzijde van de constructie kan optreden.
Dit is b.v. te bereiken door het dubbelwandige geïsoleerde metalen
rookkanaal over de volle hoogte (ook bij vloerdoorvoeringen) te ommetselen
met kalzandsteen of gasbetonblokken, of te omkokeren met een
gelijkwaardige brandwerende plaatconstructie. Tussen de ommetseling of
omkokering en het rookkanaal moet een luchtspouw van tenminste 50
millimeter zijn
De omkokering van het rookkanaal moet
tot boven het dakvlak of dakbeschot
(met inbegrip van de dakisolatie) worden doorgevoerd (zie tekening 5 en 6).
Beste Pelletkachelheerenveen,
De omkokering van een rookkanaal is wel iets meer dan een aangezicht, sterker nog het is verplicht.
Het bouwbesluit schrijft als volgt:
Rookkanalen moeten zodanig zijn uitgevoerd dat bij een schoorsteenbrand
geen grotere temperatuurstijging dan 75 graden Celsius boven de
omgevingstemperatuur aan de buitenzijde van de constructie kan optreden.
Dit is b.v. te bereiken door het dubbelwandige geïsoleerde metalen
rookkanaal over de volle hoogte (ook bij vloerdoorvoeringen) te ommetselen
met kalzandsteen of gasbetonblokken, of te omkokeren met een
gelijkwaardige brandwerende plaatconstructie. Tussen de ommetseling of
omkokering en het rookkanaal moet een luchtspouw van tenminste 50
millimeter zijn
De omkokering van het rookkanaal moet
tot boven het dakvlak of dakbeschot
(met inbegrip van de dakisolatie) worden doorgevoerd (zie tekening 5 en 6).
Citaat van Francis op 12 maart 2019, 07:27Dank je wel Administrator! Ik bemerk dat er verschillende meningen over zijn. Maar als het verplicht is en je zou een schoorsteenbrand krijgen, dan zal de verzekeraar niet uitkeren wanneer je je je niet houdt aan het geëiste!
Ik ben benieuwd naar het antwoord van Pelletkachelheerenveen!
Dank je wel Administrator! Ik bemerk dat er verschillende meningen over zijn. Maar als het verplicht is en je zou een schoorsteenbrand krijgen, dan zal de verzekeraar niet uitkeren wanneer je je je niet houdt aan het geëiste!
Ik ben benieuwd naar het antwoord van Pelletkachelheerenveen!
Citaat van Pelletkachelheerenveen op 12 maart 2019, 07:27Als dit zo vermeld staat in het bouwbesluit dan is dit noodzakelijk.
Het is mij echter niet bekend en zie het ook niet toegepast worden.
Je zult dan openingen van 300 x 300 mm moeten maken in de verdieping vloeren om daar de omkokering te kunnen plaatsen.
Het is dan bestand tegen schoorsteen branden.
Als dit zo vermeld staat in het bouwbesluit dan is dit noodzakelijk.
Het is mij echter niet bekend en zie het ook niet toegepast worden.
Je zult dan openingen van 300 x 300 mm moeten maken in de verdieping vloeren om daar de omkokering te kunnen plaatsen.
Het is dan bestand tegen schoorsteen branden.
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 12 maart 2019, 07:27Het is afschermen van brandbare delen, dus heb je een betonnen vloer laat je de koof tegen de verdiepingsvloeren aanlopen.
Bij het dakbeschot moet je wel door tot tegen de loodslab aan.
Het is afschermen van brandbare delen, dus heb je een betonnen vloer laat je de koof tegen de verdiepingsvloeren aanlopen.
Bij het dakbeschot moet je wel door tot tegen de loodslab aan.
Citaat van Francis op 12 maart 2019, 07:27Ja het is het beschermen vd brandbare delen. Maar ik denk wel dat het waar is wat pelletkachel Heerenveen zegt, veel mensen doen het niet. Ik zie hier ook veel mensen meelezen maar niet reageren. Dus ik heb het gevoel dat hier ook veel mensen niet omkokeren. Is een aanname! Dank voor jullie reactie.
Ja het is het beschermen vd brandbare delen. Maar ik denk wel dat het waar is wat pelletkachel Heerenveen zegt, veel mensen doen het niet. Ik zie hier ook veel mensen meelezen maar niet reageren. Dus ik heb het gevoel dat hier ook veel mensen niet omkokeren. Is een aanname! Dank voor jullie reactie.
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.