Forum

Merken

Leveranciers

Ervaringen

petsgifts
Trotse sponsor van het pelletkachelforum
Bedder.nl
Beste Hoog/Laag boxsprings van Nederland

Pelletkachelforum

1. Pelletkachels
  2. Pelletkachel onderhoud
  3. Pelletkachel rookkanaal
  4. En meer…

Pelletkachelmerken

1. Pelletkachel merken
  2. Ervaringen met merken
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Pelletkachel Leveranciers

1. Pelletkachel leveranciers
  2. Ervaringen
  3. Pelletkachel modellen
  4. En meer…

Ervaringen

1. Ervaringen met merken
  2. Ervaringen leveranciers
  3. Ervaringen met instellingen
  4. En meer…
of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Bestaande Schoorsteen

Pagina 1 van 3Volgende

Hallo
Mijn naam is kluut en ik ben nieuw hier.

Ik heb een MCA ego air pelletkachel
Ik wil deze aansluiten op een bestaande gemetselde schoorsteen.
In deze schoorsteen zit een pijp van 150/of 180mm materiaal waar de pijp van is gemaakt weet ik niet,ook weet ik niet of de pijp doorloopt tot op het dak.
Wel weet ik dat de pijp tot aan het plafond van de woonkamer loopt.
Kan ik de kachel hier direckt op aansluiten?

Het huis is gebouwt in de jaren 60 misschien weet iemand van wat voor een materiaal de pijp gemaakt kan zijn

Ik denk dat jij een schoorsteen technieker moet inschakelen om de situatie te bekijken.

Er zijn nog veel factoren onbekend Je weet niet of de pijp 150/180 mm is welk materiaal Je weet niet of de pijp doorloopt tot het dak.

De kachel kun je niet hierop aansluiten.

Oké bedankt voor uw reactie

Maar stel dat de pijp doorloopt tot op het dak en de binnenmaat van de pijp 180 mm bedraagt kan ik de kachel dan wel aansluiten.

Het rookgaskanaal moet geïsoleerd zijn, omdat de rookgastemperatuur van de pelletkachel veel lager is dan van een houtkachel, de kans op condensvorming is dan veel groter.

Ook is een diameter van 180 mm te groot deze moet ca 100 mm zijn voor een pelletkachel.

Hoe hoog is het rookgaskanaal?

Laat er toch een deskundige naar kijken of het kanaal nog werkzaam is en niet lek.

Het rookgaskanaal moet geïsoleerd zijn, omdat de rookgastemperatuur van de pelletkachel veel lager is dan van een houtkachel, de kans op condensvorming is dan veel groter.
Ook is een diameter van 180 mm te groot deze moet ca 100 mm zijn voor een pelletkachel.
Hoe hoog is het rookgaskanaal?
Laat er toch een deskundige naar kijken of het kanaal nog werkzaam is en niet lek.

Kan je geen flexibele Inoxbuis 80mm door je gemetselde schoorsteen laten trekken.

Het rookgaskanaal is 7 meter hoog en de pijp is volgens mij van eterniet dit werd in de jaren 60 veel gebruikt.
Ik kan wel een nieuwe flexibele pijp er doorheen trekken maar dat betekend ook dat ik met een
t stuk met een zo’n dop moet gaan gebruiken voor als ik de pijp moet vegen.
Maar het probleem is dat ik achter de kachel deze ruimte niet heb
De kachel moet zo dicht mogelijk op de bestaande schoorsteen/pijp worden aangesloten

Ik heb namelijk een stenen plateau waar de kachel op moet staan .
De kachel is 55 cm diep het plateau is 62 cm.
Dus als ik een t stuk achter de kachel moet gaan gebruiken dan past de kachel niet meer op het plateau.

Alle ideëen zijn welkom

Gr Kluut

daar had je eerder aan kunnen denken door een kachel te kopen met een geringe diepgang.

Een zgn platte kachel.

Wat jij schetst gaat niet lukken Ook moet de flexibele buis geïsoleerd worden.

Dat is een nadeel van de pelletkachels, de uitlaat zit erg laag, uit de midden en ook nog onder een kacheldeel dat uitsteekt. (Dielle Scirocco)

Ik kon dus niet vanuit de kachel gewoon recht omhoog. Duidelijk een gemiste kans van de ontwerper.

Ik zit met dezelfde uitdaging,

heb gelukkig geen tegel waar de kachel op moet, dus kan wel wat schuiven.

Verder is een opmerking dat je dan maar een andere kachel had moeten kiezen zeer onprettig om te krijgen.

Bij gas cv ketels is er meer keuze, maar wanneer je gebonden zit aan een bepaalde “inbouwmaat” en dakdoorvoer is de keuze: verbouwen of je kiest voor die ene cv ketel die er het beste bij past.

Zo’n ruime keuze is er niet bij (cv) pelletkachels, dus dan kies je voor een model met een bepaalde capaciteit en toepassing, de afmetingen zijn gewoon niet te kiezen.

daar had je eerder aan kunnen denken door een kachel te kopen met een geringe diepgang.
Een zgn platte kachel.
Wat jij schetst gaat niet lukken Ook moet de flexibele buis geïsoleerd worden.

Oké
Ik heb iets gevonden op internet bij Nordic fire
Misschien wilt u even kijken daar staat precies wat ik bedoel
Als u op Google intypt
Nordic fire aansluiting pelletkachel
Dan ziet u drie tekeningen de tweede tekening is wat ik bedoel

Graag uw reactie

Ja duidelijk Je moet een opening creëren om bij het t stuk te kunnen en deze in de schouw te plaatsen.

Misschien past het dan.

Pagina 1 van 3Volgende

Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.

Doelgroep en inhoud:

Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud​.

Technische discussies:

Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.

Interactieve community:

Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.

Informatie over leveranciers:

Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.