Ga naar inhoud


Foto

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 Rldr

Rldr

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 26 September 2017 - 11:23 AM

Hoi pelletkachel stokers, graag wil ik jullie advies over mijn kachel installatie

 

ik heb onlangs een pelletkachel gekocht (FAIR Bio 80) nu brandt deze prima qua warmte echter wordt na een uurtje of 1,5 het ruitje al helemaal bruin. na een dagje stoken is de ruit echt helemaal bruin behalve net voor de branderbak. ik heb verschillende soorten pellets geprobeerd maar eigenlijk is het bij alle pellets hetzelfde:

 

Badger: verbruik heel hoog, ruit super snel vies

QLIMA (bruin): toevoer laag, zuinig, ruitje iets minder snel vies maar nog steeds snel. branden erg warm (slecht voor de kachel?) 

"eco pellets" hebben verder geen merk maar zo even uit mijn hoofd staat er wel DIN+ op de verpakking 

Houtpellets uit België

100% Naald
smelttemperatuur: > 1500 °C
asgehalte: < 0,7%
gewicht: 15 kg/zak
densiteit: 661 kg/m3
verbrandingswarmte: 16,6 MJ/kg - 19,7 MJ/kg

hierop brand de kachel voor mijn gevoel het beste echter nog steeds snel een vieze ruit, de vlam is volgens mij ook prima (niet donker geel of oranje maar helder geel)

 

de kachel is aangesloten op een rookkaneel wat richting het dak loopt, er zitten 2 45 graden bochten tussen om de buis een stukje (40CM) te laten verspringen i.v.m. dakspant.

wat dat betreft lijkt me er niets mis met de installatie, toch heb ik een naar mijn mening te  snelle smerige kachelruit, wat kan ik hier aan doen?

 



#2 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 26 September 2017 - 11:37 AM

Het vieze ruitje kan zijn doordat de kachel bij deze buiten temperaturen niet vaak op vol vermogen brand maar meer op de eco stand.

Je moet afwachten als de kachel wel regelmatig volop brand of het ruitje dan minder snel bruin wordt.

Hoe lang is de rookgasafvoer? Lijkt wel in orde.



#3 Rldr

Rldr

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 26 September 2017 - 12:34 PM

de kachel staat op de begane grond, gaat daar omhoog door de verdieping door de zolder, dus dat zal algauw een meter of 9 zijn?  kan ik zien of de kachel op eco brand? ik kan een temperatuur instellen en een "power" dat is de maximaalblaas snelheid van de ventilator. als de kamer op temperatuur is zie ik "modulatie" in het scherm staan. 

 

ik zal sowieso de kou maar even afwachten, het is nu alleen niet zo leuk stoken om elke dag het ruitje te poetsen.

 

tevens valt me op dat er constant vonken door de kachel vliegen, valt hier nog aan wat in te stellen of is dat normaal?



#4 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 26 September 2017 - 12:48 PM

Modulatie is de eco stand Als de gewenste temperatuur bereikt is dan gaat de kachel in deze stand.

Ik neem aan dat de rrokgasafvoer in niet verwarmde ruimtes dubbelwandig geïsoleerd is.

de vonken zijn normaal, tenzij de rookgasventilator te hard blaast, Je ziet dan de pellets dansen.



#5 Rldr

Rldr

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 27 September 2017 - 06:14 AM

het dansen van de pellets zie ik wel bij het opstarten maar als de melding "vlam aan" is geweest en de kachel naar zijn operationele stand gaat valt dat allemaal mee :)

 

in de niet verwarmde ruimtes is het inderdaad dubbelwandige buis



#6 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 27 September 2017 - 06:25 AM

Kan ook door het stof komen in de pellets die ontbranden



#7 Rldr

Rldr

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 27 September 2017 - 07:26 AM

deze ochtend de kachel weer lekker aan, geconcludeerd dat de ecopower pellets mijn voorkeur hebben dus hier ga ik mee aan de slag om wat te finetunen is op stand 3 van 5 een rookgas temperatuur van 160 graden in orde of is dat hoog?



#8 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 27 September 2017 - 07:48 AM

Je moet kijken of de verbranding goed is Geen walmende vlam geen rook vorming tijdens het bedrijf.

Als jij de pellettoevoer minder maakt zal de rookgastemperatuur dalen.

Als je de warmelucht ventilator hoger zet zal deze temperatuur ook dalen



#9 Rldr

Rldr

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Geplaatst op: 28 November 2017 - 05:00 PM

Ik blijf sukkelen met de pelletkachel

 

de vlammen komen vaak niet boven het branderbakje uit, zijn vervolgens eventjes hoog en zakken dan weer weg in het branderbakje tot dat hij zelfs bijna uit is en je alleen mini vlammen ziet ter grote van een aanstekervlam en voor de rest alleen een bakje gloeiende pelletjes 

 

Ik kan voor mijn kachel ook geen overige instellingen en parameters vinden dan de pellettoevoer verhogen of verlagen met stapjes van 3% en het verhogen of verlagen van de rookgasafvoerventilator met 3%. 

 

eventueel nog iemand een tip om er een professional naar te laten kijken, het liefst uit de regio (noord brabant).

 

Ik weet namelijk niet meer hoe ik nu verder moet zoeken mocht iemand nog tips hebben dan ga ik daar natuurlijk ook mee aan de slag, in de bijlage een foto van de kachelruit na +- 6 uur stoken, lijkt me teveel van het goede. het is overigens wel zo dat deze aanslag er erg makkelijk af gaat



#10 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 28 November 2017 - 06:50 PM

Ik ben bang dat jou fair kachel een slecht exemplaar is en dat deze nooit goed gaat branden.

Probeer via het indrukken van een van de pijl knoppen bij het wachtwoord te komen 1098 of 1088.

Je kunt dan verder in de instelling echter hier kun je ook de gehele kachel verprutsen.



#11 JeanD

JeanD

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 42 Posts:

Geplaatst op: 05 February 2018 - 05:04 PM

De conclusie van een slecht apparaat is echt tekort door de bocht.
Probeer via internet een handleiding te achterhalen waarin beschreven wordt hoe je afzonderlijk pellettoevoer, rookgasventilator en warmtewisselventilator kunt regelen, en laat ons de huidige instellingen weten, van alle powerstanden.

#12 brmmddl

brmmddl

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 11 September 2018 - 10:32 AM

Sinds ruim 3 jaar hebben wij een MCZ Cute. Heerlijke en stille warmte. Alleen veel zwarte roet aanslag in de kachel en op de ruit. Na een uurtje kon je de vlammen al bijna niet meer zien. We stoken alleen premium naaldhout pellets en de leverancier heeft bij een onderhoudsbeurt de luchtaanzuiging al eens iets verhoogd. Ook hij verbaasde zich over de zwarte aanslag. Dat had totaal geen effect. Totdat.....

Ik vorige week de kachel reinigde en ontdekte dat een aantal van de schroefjes dat het ruit vasthoudt los zat. Ik draaide ze allemaal even los om te reinigen en merkte dat het ruit zeker een halve centimeter naar beneden zakte. Op die hoogte heb ik hem laten zitten en de schroefjes weer aangedraaid. Sindsdien nauwelijks tot geen zwarte aanslag meer. Het ruit blijft helemaal schoon (nu al zeker drie dagen). Ook ligt er geen as meer op de rand voor de ruit en blijft het branderbakje veel schoner. 

Kennelijk komt er nu (meer) lucht langs het raampje en had de verbranding dat nodig. De kachel snort heerlijk en de vlammen hebben een goede kleur. Ik krijg ook geen storingsmelding. Dus ik vermoed dat de luchtstroom zo prima is.

 

Ik ben er erg blij mee. Wat mij alleen verbaast is dat ik dit bij toeval heb moeten ontdekken. Ik heb er niets over gelezen in handleidingen.  

Wellicht kunnen meer mensen hier hun voordeel mee doen. 



#13 JeroenSt

JeroenSt

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 32 Posts:

Geplaatst op: 22 November 2018 - 09:10 PM

Misschien een te lage snelheid van de rookgasventilator, waardoor er veel rook neerslaat op de ruit?

#14 JeroenSt

JeroenSt

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 32 Posts:

Geplaatst op: 22 November 2018 - 09:12 PM

Kan ook zijn dat de luchtwassing van de ruit niet open is. Deze zorgt voor verse schone lucht tussen de ruit en het vuur waardoor er geen/minder aanslag onderstaat.

#15 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:

Geplaatst op: 24 November 2018 - 11:55 PM

Zijn de gaatjes van de branderpot wel vrij van koek? Wanneer deze dicht geslagen zijn dan kan het lucht er niet goed doorheen komen.

Ook kan het zijn, dat wanneer de lucht toevoer te hoog is ten opzichte van de pellet toevoer krijg je hetzelfde beeld zoals je bescheven hebt.


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.


#16 sportbillie

sportbillie

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 13 Posts:

Geplaatst op: 09 December 2018 - 01:42 PM

Hier ook al 2 jaar een zwart raam na een uurtje... GRRRRRRR

Maar na veel ellende klachten en wijsneuzen die het allemaal wel weten... het raampje idd los gedraaid en vast gezet en HOPLA !!!! :) 

Het lag dus niet aan instellingen, soort pellets etc etc etc ! Ben hier heel blij mee want ik twijfelde al om hem terug te sturen en een andere te kopen !



#17 JeroenSt

JeroenSt

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 32 Posts:

Geplaatst op: 14 December 2018 - 08:38 AM

Hoe lang blijft je ruitje nu mooi helder @sportbillie?

 

Bij mij komt er na 2 uur op vol vermogen een lichte waas op, na een hele avond stoken op laag vermogen is deze waas een stuk donkerder. Met een stuk keukenpapier kan ik deze waas makkelijk er af vegen, het zit niet vast aan het glas.



#18 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 14 December 2018 - 01:39 PM

Jeroen St dit is normaal



#19 Barry

Barry

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 13 March 2019 - 10:08 AM

Bij ons is er op vol vermogen een mooie licht grijze waas op de ruit en op het binnenwerk van de kachel. Mooie geel/licht oranje vlammen. We gebruiken pellets van masterfire. Wel hebben we een gevelafvoer op 2 meter hoogte, welke buiten 2 meter dubbelwandig verlengd is, en afgesloten met een regenkap.




Hosting en Seo door
scheiding