Pelletkachelforum
- Pelletkachels
- Pelletkachel onderhoud
- Pelletkachel rookkanaal
- En meer…
Pelletkachelmerken
- Pelletkachel merken
- Ervaringen met merken
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Pelletkachel Leveranciers
- Pelletkachel leveranciers
- Ervaringen
- Pelletkachel modellen
- En meer…
Ervaringen
- Ervaringen met merken
- Ervaringen leveranciers
- Ervaringen met instellingen
- En meer…
Zwarte Kachelruit
Citaat van BesteKeus op 17 oktober 2018, 15:31Hallo, ik heb een vraag. We zijn in het bezit van een pelletkachel van het merk Extrastove de ESP11 kachel doet het goed en warmt ook goed het enige wat me stoort is dat de ruit na zeg maar 6 uurtjes aardig zwart wordt. Nu heb ik hier veel gelezen dat de doorvoer door de schoorsteen moet, die heb ik echter niet op mijn huis. De doorvoer gaat nu achter uit de kachel 2 meter omhoog en dan door de zijgevel en op het uiteinde van de buis zit een rooster zodat er niets in kan vliegen, moet ik de pijp dan van daaruit omhoog brengen tot boven het dak ?
Hallo, ik heb een vraag. We zijn in het bezit van een pelletkachel van het merk Extrastove de ESP11 kachel doet het goed en warmt ook goed het enige wat me stoort is dat de ruit na zeg maar 6 uurtjes aardig zwart wordt. Nu heb ik hier veel gelezen dat de doorvoer door de schoorsteen moet, die heb ik echter niet op mijn huis. De doorvoer gaat nu achter uit de kachel 2 meter omhoog en dan door de zijgevel en op het uiteinde van de buis zit een rooster zodat er niets in kan vliegen, moet ik de pijp dan van daaruit omhoog brengen tot boven het dak ?
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:31Ja een pelletkachel is nog steeds trek nodig, het rookkanaal moet uitmonden in de vrije zone dus boven het dak van uw woning.
Je kunt ook parameters aanpassen op de gevel maar dan weet je niet wat je doet en is de uitstoot hoger dan de afgestelde waarde die behaalt met de trek van een schoorsteen.
Ja een pelletkachel is nog steeds trek nodig, het rookkanaal moet uitmonden in de vrije zone dus boven het dak van uw woning.
Je kunt ook parameters aanpassen op de gevel maar dan weet je niet wat je doet en is de uitstoot hoger dan de afgestelde waarde die behaalt met de trek van een schoorsteen.
Citaat van BesteKeus op 17 oktober 2018, 15:31Kun je me dit ook vertellen zodat ik het begrijp, wat zijn parameters op de gevel, dat rookkanaal moet dat zo’n glimmende dubbelwandige buis zijn, en welke diameter, wat komt er bovenop die buis als het regent loopt er toch het water in, ik heb dat net eens gemeten als ik daar een buis zet waar die pijp uit de gevel komt dan is de lengte van die buis zowat 6 meter en dan zit ik aan de nok van het dak is dat niet te lang? De kachelpijp binnen moet die ook dubbelwandig zijn.
Kun je me dit ook vertellen zodat ik het begrijp, wat zijn parameters op de gevel, dat rookkanaal moet dat zo’n glimmende dubbelwandige buis zijn, en welke diameter, wat komt er bovenop die buis als het regent loopt er toch het water in, ik heb dat net eens gemeten als ik daar een buis zet waar die pijp uit de gevel komt dan is de lengte van die buis zowat 6 meter en dan zit ik aan de nok van het dak is dat niet te lang? De kachelpijp binnen moet die ook dubbelwandig zijn.
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:31Zodra u vanuit de woonkamer door de gevel gaat moet het dubbelwandig zijn.
Dit houd in een binnenpijp en een buitenpijp met isolerende laag ertussen.
Het rookkanaal moet juist lengte hebben om trek te kunnen creëren dat doet hij nu niet en daardoor moet de kachel harder werken en geeft hij meer uitstoot als wanneer hij geholpen wordt door natuurlijke trek.
Zodra u vanuit de woonkamer door de gevel gaat moet het dubbelwandig zijn.
Dit houd in een binnenpijp en een buitenpijp met isolerende laag ertussen.
Het rookkanaal moet juist lengte hebben om trek te kunnen creëren dat doet hij nu niet en daardoor moet de kachel harder werken en geeft hij meer uitstoot als wanneer hij geholpen wordt door natuurlijke trek.
Citaat van Jan Bakker op 17 oktober 2018, 15:31de verbrandingsluchtventilator in de kachel zorgt voor een goede verhouding te krijgen tussen lucht en brandstof, daar heeft een schoorsteen niks mee te maken, dit is een verkooppraatje
na 33 jaar in de installatietechniek mag ik toch wel zeggen dat ik een beetje weet waar ik het over heb, ik lees hier heel vaak van de Forum Admin, schoorsteen zus en schoorsteen zo,
dit riekt me een beetje naar een verkoop praatje, dat je een kachel met een muurdoorvoer niet goed krijgt is flauwekul, het is bij een muurdoorvoer wel belangrijk waar hij uitmond ( wind)
dat heb je minder bij een uitmonding bovendaks, verder geen verschil
de verbrandingsluchtventilator in de kachel zorgt voor een goede verhouding te krijgen tussen lucht en brandstof, daar heeft een schoorsteen niks mee te maken, dit is een verkooppraatje
na 33 jaar in de installatietechniek mag ik toch wel zeggen dat ik een beetje weet waar ik het over heb, ik lees hier heel vaak van de Forum Admin, schoorsteen zus en schoorsteen zo,
dit riekt me een beetje naar een verkoop praatje, dat je een kachel met een muurdoorvoer niet goed krijgt is flauwekul, het is bij een muurdoorvoer wel belangrijk waar hij uitmond ( wind)
dat heb je minder bij een uitmonding bovendaks, verder geen verschil
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:31Beste Jan Bakker,
Als dit een verkooppraatje is waarom zou ik dan de verkoop van pelletkachel op een gevel willen tegenhouden?
Leg mij ook eens uit hoe je de volgende problemen gaat oplossen:
Stroomuitval>> geen trek rook in de kamer
Uitstoot>> te weinig trek toestel aanpassen zonder te weten wat je uitstootWindinslag>> rook in de kamer of zelfs hitte in je voorraad tank
Zwarte gevel>> omdat je je uitstoot niet kan halen krijg je gratis een nieuwe kleur gevel
Verdunningsfactor>> hoe kom je weg met ramen,roosters en erfgrenzenTrek in kanaal>> hoe behaal je 12 pascal trek in je rookkanaal zoals er vanuit de fabriek wordt voorgeschreven?
Beste Jan Bakker,
Als dit een verkooppraatje is waarom zou ik dan de verkoop van pelletkachel op een gevel willen tegenhouden?
Stroomuitval>> geen trek rook in de kamer
Uitstoot>> te weinig trek toestel aanpassen zonder te weten wat je uitstoot
Windinslag>> rook in de kamer of zelfs hitte in je voorraad tank
Zwarte gevel>> omdat je je uitstoot niet kan halen krijg je gratis een nieuwe kleur gevel
Verdunningsfactor>> hoe kom je weg met ramen,roosters en erfgrenzen
Trek in kanaal>> hoe behaal je 12 pascal trek in je rookkanaal zoals er vanuit de fabriek wordt voorgeschreven?
Citaat van Jan Bakker op 17 oktober 2018, 15:31Beste Jan Bakker,
Stroomuitval>> geen trek rook in de kamer, de inwendige rookgaszijdige weerstand in de kachel is te groot, de “schoorsteentrek” is niet genoeg om dit te bewerkstelligen, trouwens schoorsteen trek bestaat niet
het is schoorsteen druk de relatief warme lucht in de ruimte zal opstijgen in de rookgasbuis, trouwens het is een gesloten toestel.
Uitstoot>> te weinig trek toestel aanpassen zonder te weten wat je uitstoot, zie mijn bovenste antwoordWindinslag>> rook in de kamer of zelfs hitte in je voorraad tank, daar heb je gelijk in dat is een groot nadeel
Zwarte gevel>> omdat je je uitstoot niet kan halen krijg je gratis een nieuwe kleur gevel, ook dat is een nadeel
Verdunningsfactor>> hoe kom je weg met ramen,roosters en erfgrenzen, nog een nadeelTrek in kanaal>> hoe behaal je 12 pascal trek in je rookkanaal zoals er vanuit de fabriek wordt voorgeschreven?, zie mijn eerste antwoord
Ik ben het wel eens dat een rookgasafvoer bovendaks beter is, ik ben ook niet weg van een geveldoorvoer maar hier wordt gedaan alsof je een doodzonde begaat, als je rekening houdt met
de verdunningfactor en windinvloed dan is een geveldoorvoer geen enkel probleem.
Beste Jan Bakker,
Stroomuitval>> geen trek rook in de kamer, de inwendige rookgaszijdige weerstand in de kachel is te groot, de “schoorsteentrek” is niet genoeg om dit te bewerkstelligen, trouwens schoorsteen trek bestaat niet
het is schoorsteen druk de relatief warme lucht in de ruimte zal opstijgen in de rookgasbuis, trouwens het is een gesloten toestel.
Uitstoot>> te weinig trek toestel aanpassen zonder te weten wat je uitstoot, zie mijn bovenste antwoordWindinslag>> rook in de kamer of zelfs hitte in je voorraad tank, daar heb je gelijk in dat is een groot nadeel
Zwarte gevel>> omdat je je uitstoot niet kan halen krijg je gratis een nieuwe kleur gevel, ook dat is een nadeel
Verdunningsfactor>> hoe kom je weg met ramen,roosters en erfgrenzen, nog een nadeelTrek in kanaal>> hoe behaal je 12 pascal trek in je rookkanaal zoals er vanuit de fabriek wordt voorgeschreven?, zie mijn eerste antwoord
Ik ben het wel eens dat een rookgasafvoer bovendaks beter is, ik ben ook niet weg van een geveldoorvoer maar hier wordt gedaan alsof je een doodzonde begaat, als je rekening houdt met
de verdunningfactor en windinvloed dan is een geveldoorvoer geen enkel probleem.
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:31Beste Jan Bakker,
Ga de trek maar eens meten bij een volwaardig rookkanaal en een pijpje door de muur elk kanaal heeft zijn trek in koude stand en warme stand.
Bij een pelletkachel die uit staat ben ik geen trek nodig maar is er wel degelijk trek aanwezig door het volwaardige rookkanaal
Bij deze voor u wat hulp: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trek_(schoorsteen)
Beste Jan Bakker,
Ga de trek maar eens meten bij een volwaardig rookkanaal en een pijpje door de muur elk kanaal heeft zijn trek in koude stand en warme stand.
Bij een pelletkachel die uit staat ben ik geen trek nodig maar is er wel degelijk trek aanwezig door het volwaardige rookkanaal
Bij deze voor u wat hulp: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trek_(schoorsteen)
Citaat van Jan Bakker op 17 oktober 2018, 15:31we zijn het gewoon niet helemaal eens, laten we het daar bij houden 😉
we zijn het gewoon niet helemaal eens, laten we het daar bij houden 😉
Citaat van Pelletkachelforum beheer op 17 oktober 2018, 15:31het gaat niet om gelijk te krijgen, het gaat om feiten
het gaat niet om gelijk te krijgen, het gaat om feiten
Het Pelletkachelforum is een interactief platform bedoeld voor consumenten, dealers, en installateurs van pelletkachels. Het forum biedt een breed scala aan onderwerpen en gedetailleerde uitleg over pelletkachels en hun toebehoren. Deze onderwerpen omvatten technische aspecten, onderhoud, en algemene discussies gerelateerd aan pelletkachels en hun gebruik.
Doelgroep en inhoud:
Het forum richt zich op een breed publiek, variërend van alledaagse gebruikers tot professionals in de sector. Gebruikers kunnen hier informatie vinden die relevant is voor zowel huis-, tuin- en interieurtoepassingen. Dit maakt het een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in pelletkachels, of het nu gaat om aankoop, installatie, of onderhoud.
Technische discussies:
Een belangrijk aspect van het forum is de focus op de technische details van pelletkachels. Pelletkachels, die werken op pellets – houtstaafjes met een cilindrische vorm – zijn in wezen elektronische kachels die worden aangestuurd door verschillende parameters. Deze parameters zijn cruciaal voor het bereiken van een hoog rendement en lage uitstoot. Het forum biedt gedetailleerde discussies over deze parameters, wat helpt bij het begrijpen en optimaliseren van het gebruik van de kachel.
Interactieve community:
Het forum stimuleert interactie en discussie onder de leden. Met een verscheidenheid aan onderwerpen, van algemene vragen over pelletkachels tot specifieke technische problemen, biedt het platform een ruimte voor gebruikers om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en advies te krijgen van andere enthousiastelingen en professionals. Dit aspect van gemeenschapsbouw is een belangrijke kracht van het forum.
Informatie over leveranciers:
Voor gebruikers die op zoek zijn naar leveranciers van pelletkachels in Nederland, biedt het forum een speciaal subforum. Dit subforum bevat informatie over verschillende leveranciers, wat gebruikers helpt bij het maken van geïnformeerde beslissingen bij de aanschaf van een pelletkachel.