Hallo, heb MCZ Vivo 80 hydro geplaatst maar denk dat iets niet klopt! De opstartfase gaat prima ( wormwielsnelheid 1.7 sec ) en daarna brand ie pelletbakje tot bijna aan de gloed leeg en dan komen er pas weer genoeg pellets om het vuur weer hoger te laten branden en dan weer van voren! Dus continu lage vlammen en weer hoge! Wormwiel draait dan met 1.4 sec en draaid om de paar sec effe maar net te weinig om voldoende pellets te laten vallen! In de schoorsteenvegerfunctie ( om de uitlaatgassen te meten op vol vermogen in bv Duitsland waar dit verplicht is! ) draaid ie ook net als in de opstart fase met 1.7 sec en dan brandt ie voluit! Dus het is geen verstopping van het wormwiel maar denk ik gewoon een te minimale afstelling van het wormwiel! Heb al 5 verschillende soorten pellets met DIN A1 geprobeerd maar geen beter resultaat! Heb Pelletrecept al in alle standen van +3 ( max ) tot -3 gehad en alle luchtstanden van -4 tot +4.
Thermostaat al doorverbonden en ketelthermostaat op max 80 graden gezet! ( Fabrieksinstelling 65 graden ! ) Had er een regelklep tussen gehad wat de kachel minimaal op 60 graden zou houden ( voor condensatie tegen te gaan! ) en deze ook al verwijderd omdat ik daarmee het cv water helemaal niet warm kreeg! De pomp aan temp al op alle temperaturen ingesteld gehad maar die pomp gaat dus nu aan en uit en de aan tijd is te weinig om bv de radiator die het verste weg is op temp te houden! Had liever gezien dat pomp aan kon blijven ( mischien mogelijk? ) Dit is in de schoorsteen functie namelijk het geval en dan haal ik het wel en wordt die radiator goed heet! Dus pomp is sterk genoeg! Dus heel beknopt gezien wordt het water warm gestookt en pomp gaat effe draaien waardoor de kachel afkoeld en intussen het pelletbakje weer leeg gebrand is en de pomp weer stopt! Water heeft geen tijd om de radiator te halen en begint weer alles van voren en dat in enkele minuten! Had hiervoor een houtgestookte cv kachel van 20kw die ik op een heel laag pitje liet branden, dus dacht ik dat dit met deze pelletkachel van ongeveer 16 tot 18 kw toch makkelijk zou moeten kunnen! Er staan trouwens maar 1 grotere radiator en 2 kleine radiatoren open! Anders werd het helemaal niet warm!
Heb bij een pelletleverancier pelletkachel zien branden en daar lagen continu pellets in branderbakje en vlammen bleven constant op zelfde hoogte branden, dus ik denk dat het de fabrieksinstelling van het wormwiel is wat te laag staat!
Wie heeft met deze kachel ervaring en weet zijn waardes af te lezen?
Mvg M