Ga naar inhoud


- - - - -

Werkelijke Besparing


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 Gast_pelletboer_*

Gast_pelletboer_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 January 2017 - 10:06 PM

Heeft er iemand al eens precies uitgerekend wat er werkelijk bespaard wordt in vergelijking met stoken op gas?
Na 2 winters op pellets verwarmd te hebben
ben ik van mening dat het bitter weinig uitmaakt.
Ik heb hier de Natura 7 nu 2 winters branden, en verstook zo'n 60 zakken per winter.
Ik denk dat wanneer je pellets koopt die boven de 4,25 euro kosten, je zelfs duurder uit bent.

#2 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 09 January 2017 - 01:01 AM

weinig gas en weinig pellets bespaart weinig.

 



#3 Gast_pelletboer_*

Gast_pelletboer_*
  • Guests

Geplaatst op: 09 January 2017 - 04:31 PM

Goh..
Dus met veel gas en veel pellets wordt het voordeliger?

Je roept maar wat!

En niet alleen in dit topic trouwens

#4 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 09 January 2017 - 08:06 PM

goedkopere pellets of even warm stoken als gas geeft besparing



#5 Gast_yaesu1_*

Gast_yaesu1_*
  • Guests

Geplaatst op: 09 January 2017 - 08:35 PM

goedkopere pellets of even warm stoken als gas geeft besparing

als je nou eens iets zinnigs zegt en dan ook nog onderbouwd dan begrijpen mensen het , hou je anders je gewoon stil



#6 Gast_Remco128_*

Gast_Remco128_*
  • Guests

Geplaatst op: 16 January 2017 - 03:23 PM

Ik heb ook al zitten rekenen. Volgens mij kan het idd net wel/niet uit. Moeg wel zeggen dat wij het nu wel 21.5 in de kamer en 20 in de keuken tegenover 20.5/18.

#7 koffie

koffie

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 18 January 2017 - 03:25 PM

Het hangt van veel te veel factoren af, die hier niet genoemd worden

Isolatie en type woning, temperatuur waarop je de woning houd. Kostprijs pellets tov kostprijs gas of stadsverwarming.



#8 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Guests

Geplaatst op: 19 January 2017 - 09:39 AM

isolatie en type woning is gelijk bij pellets en gas



#9 JeanD

JeanD

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 42 Posts:

Geplaatst op: 30 March 2017 - 12:00 PM

Kostprijs van 1 kWh warmte via de gasketel is 64/8= 8 ct. Hierbij is aangenomen dat 1 m3 gas 64 ct kost en dat het 8 kWh effectief aan warmte oplevert. Idealiter is dat meer maar je verliest wat warmte bij transport door het huis en stookgaswarmte.  Kostprijs van 1 kWh warmte via de pelletkachel is 27/4.5= 6 ct. Hierbij is aangenomen dat 1 kg pellets 27 ct kost (maar meestal meer) en dat het 5 kWh aan warmte oplevert tegen een rendement van 90%. Ook ben je aan electriciteit wat kwijt: twee ventilatoren en de pellettoevoer. Je bent daar50 tot 150 Watt per uur kwijt, ofwel 1.2 tot  3.3 ct voor een warmteafgifte van 2.5 tot 9 kWH (bij mijn kachel). Dat is ruwweg 0.4 ct per kWh (met zonnepanelen ben je de helft goedkoper uit voor wat betreft electriciteit!).

 

Bij dezelfde afname van warmte ben je dus 20% goedkoper uit met pellets. Daarbij krijg je gratis een leuk vuurtje, comfortabelere warmte en milieuvriendelijker gedrag (niet CO2 neutraal, want produktie en transport is dat niet en komt overeen met grofweg 20% van de energie in de pellet). Helaas moet je dan dagelijks met een zak van 15kg door het huis en aan de gang met een stofzuigertje en borstel, en wordt het huis ongelijkmatig verwarmd.






Hosting en Seo door
scheiding