Ga naar inhoud


- - - - -

Mondena Pelletkachel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Gast_emile_*

Gast_emile_*
  • Guests

Geplaatst op: 28 February 2016 - 05:26 PM

Wie heeft ervaring met Mondena pelletkachel ?

#2 Gast_Thijs_*

Gast_Thijs_*
  • Guests

Geplaatst op: 25 April 2016 - 10:02 PM

Ik heb er een een modena cube. Bevalt prima kachel is luid op VOl vermogen maar stil oo lagere setting.

Huis is lekker warm

#3 Gast_Wil_*

Gast_Wil_*
  • Guests

Geplaatst op: 19 October 2016 - 03:37 PM

Ik heb er een sinds 2013. Kacheltje heeft er al meer dan 9000 uurtjes opzitten en warmt nog steeds perfecto. Laat wel ieder jaar een onderhoud doen door een Mondena Techneut. 

Ik zie dat er op de site veel klachten zijn rond dit merk maar ik ben er super tevreden over. Gewoon goed laten onderhouden en dan blijven die dingen goed hun werk doen.



#4 debralex

debralex

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Geplaatst op: 04 December 2017 - 01:25 PM

Dankzij deze site heb ik mijn Mondena uit Limburg weer goed gekregen.

Heb deze nu 4 jaar, goedkoop, beetje onhandig instellen van de automaat, maar er verder tevreden over.

Mijn probleem, zoals zovelen hier: "H7" ==>> te hoge temp van de uitlaatgassen.

Oorzaak: teveel pellets in de korf bij opstarten geven veel te hoge vlammen.

Oplossing:  ga naar het menu en zoek naar tp. Bij mij stond die op 20 en heb deze verlaagd naar 10 dus: tp10. En nu werkt het zoals het hoort....

 

druk 3 sec op "SET": ga dan met de +/- knoppen naar " PR" , druk 1 maal op "START/STOP" ==>> technisch menu

Hier volgt een copy/paste van "Steven" die het mooi heeft samengevat.

Spijtig genoeg vind ik die hier niet meer terug om te bedanken....

Alvast de standaardwaarschuwing: 

Op eigen risico en weet wat je doet....

 

************

Br9 --- laat deze maar netjes staan, deze heeft temaken met je pellettoevoer en heeft enorm veel invloed als je deze naar verhoogd of verlaagd... (wellicht type KW9)
T180 bv , dit is de temperatuur van de uitlaatgassen, jullie gaan zien dat deze steeds schommeld, op de kachel staat een sticker die max 220 weergeeft , dus in stand p3 mag dit normaal max aangeven anders veels te heet
Fl24 heeft met de flow van de trek te maken, maar aangezien iedereen dat ik hier gelezen deze fl waarde heeft denk ik dat er gewoon geen sensorinzit
Sf of
Al no zijn beide alarm die de kachel heeft
A1
A2
A3 zijn de waardes van het rookgastoerental in de standen p1 p2 p3 , ik lees hier van jullie van 18 waarde maar dat moet hoger
Tevens diend deze A meter ook je luchttoevoer want deze ventilator pakt lucht van in huis door je korf en zo naar buite !! Belangrijk dus voor hardhout pellets meer zuurstof te geven voor betere verbranding... mijn 1 is 25, 2 is 30 en 3 35
25 is 2500 toeren/min
Aa ar ah is de dezelfde ventilatorsnelheid in de 3 opeen volgende opstartfases
**** ==>> Tp7 , tp is meterstand als je de kachel aanzet hoelang de worm moet draaien voor je bakje te vullen, bij mij was 7 genoeg om voldoende te zijn dat de gloeikaars in de pellets zit..
P1 p2 p3 , die in de pellettoevoer in deze 3 standen... ik lees hier P3 50 , dat is veeeeeels te hoog !!!!!!
Mijn p3 is 22, p2 16 en 1 is 12...
( let wel op, mijn modena is de 8 kw versie, je moet kijken naar temperatuur van de rookgassen om onder de 220 te blijven en dat alles opbrand zonder ophoping! )
Pa pr ph , dit is de pellettoevoer in de 3 opeenvolgende opstartfases
Atof , dit is automatische stand dat je de kachel laat spelen tussen waarde
Verder naar onder vind je de meters L1 L2 L3 H1 H2 H3 T1 T2 T3
Als je dit op on zet gaat werkt de p1 p2 p3 niet meer want dat in de manuele pellettoevoer
Maar dan gaat de kachel zijn toevoer zelf bepalen naargelang de uitlaatgassen om deze stabieler te houden
Bv L1 12 H2 15 , dan gaat hij in de p1 stand zijn pellettoevoer schipperen tussen waarde Low 12 en High 15
Bij mij staat deze of dus ik gebruik deze niet maar de gewone p stand voor pellettoevoer
1p 2p 3p is de aantal tijd dat ertusse zit voor je schoonmaakblazer in deze 3 standen p3 moet uiteraard korter zijn...
d1 d2 d3 is de duur van de blazer
F1 F2 F3 is de snelheid van de binnenhuiskamer
Persoonlijk staat deze bij mij op
1-52 , 2-55 , 3-58
ta = begintemperatuur
ts = te hoge temperatuur.
AA laadt pellets in de 1e ontstekingsfase
Ar is de belasting in de 2e ontstekingsfase
 
PA is rookafzuiging in de 1e fase van ontsteking
Pr is rookafzuiging in de 2e fase.
 
FF is binnenhuiskamer ventilator snelheid als je de kachel uitzet, dat hij nog 10 min uitblaast
 
Dit zijn de belangrijkste instellingen
 
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, en bij vragen... stel ze gerust
 
Mvg steven 

***********

Verder heb ik ook nog gelezen van iemand dat hij wel pellets brandt, maar dan dooft.

In dat geval is wellicht de rookgassensor defect (of moet gereinigd worden) en is een hersteller onvermijdelijk.

Tenzij je het type van NTC kan achterhalen en bijbestellen.

 

Groetjes ;--)



#5 Pelletkachelheerenveen

Pelletkachelheerenveen

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 328 Posts:

Geplaatst op: 04 December 2017 - 01:35 PM

Bedankt voor de instelling hier kunnen vast andere bezitters van een Modena pelletkachel wat mee.

Lijkt wat op de instellingen van edilkamin kachels.

Tip schrijf de beginstand op voordat je wat verandert kun je deze als het niet goed is weer terug zetten



#6 Toepes59

Toepes59

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 30 December 2017 - 08:10 AM

Zijn er mensen die ervaring hebben met de automatische stand ? (Atof / Aton)

Onze pelletkachel is een 12kW uitvoering en de capaciteit is nogal hoog voor de ruimte (8kW zou meer dan genoeg zijn geweest). Door de hoge capaciteit lopen de temperaturen in de huiskamer op tot waarden > 25 Celcius! (vrouwlief vindt dit heerlijk, voor mij een straf.....)

De kachel brand in de normale stand (Atof) vrijwel constant door ook als het warm genoeg is, een thermostaat werkt blijkbaar niet in die stand?

 

Ik hoop dat iemand kan helpen hiermee.

 

Update:

(na ongeveer een uur branden merken we het verschil: Temperatuur blijft prima op de ingestelde temperatuur echter komt er nu veel rook door de schoorsteen naar buiten. Verbranding is dus niet meer goed)


Dit bericht is gewijzigd door Toepes59: 30 December 2017 - 09:42 AM





Hosting en Seo door
scheiding