Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
- - - - -

Qlima Almadea 116


7 replies to this topic

#1 Gast_Veronique_*

Gast_Veronique_*
  • Guests

Geplaatst op: 23 April 2024 - 11:00 PM

Beste allemaal,

 

Vorig jaar heb ik bij de aankoop van mijn chalet een Qlima pelletkachel Almadea 116 gekregen.

Voor zover ik begrepen heb was de kachel nog niet oud en zelden gebruikt, en zo ziet hij er ook uit.

Ik ben er heel blij mee, en de kachel heeft vorig jaar perfect zijn werk gedaan.

 

Omdat ik niet wist wanneer er voor het laatst onderhoud aan de kachel was gedaan heb ik mijn vaste onderhoudsmonteur (die mijn vorige pelletkachel onderhield) in het voorjaar gebeld voor het onderhoud. Ik heb toen aangegeven dat de kachel iets te groot is voor mijn chalet en het dus erg snel warm wordt (zeker als het niet erg koud is buiten). Vervolgens heeft de monteur wat instellingen aan de kachel veranderd en sindsdien zijn de problemen begonnen.

 

De kachel geeft heel regelmatig storing 4 (fan failure) of storing 5 (pelletbakje loopt vol zonder ontsteking) en het kachelruitje wordt heel snel vies met zwarte rook. Onder welke omstandigheden de storingen precies voordoen is me na bijna 2 maanden nog steeds niet duidelijk, er lijkt geen pijl op te trekken. Wel lijkt de temperatuur een rol te spelen, als het koud is geeft hij sneller storing 4 aan. Soms doet hij het meteen, soms moet ik hem 2 keer opstarten eer hij het doet, maar soms ook wel 7 of 8 keer. Niet echt handig dus.

 

De onderhoudsmonteur is al een keer terug geweest om wat instellingen te veranderen, maar zonder echte verbetering.

 

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? En misschien weet iemand wat de fabrieksinstellingen zijn? Ik dacht dat het misschien een idee is om deze terug te zetten in de oorspronkelijke waarde en van daaruit fine te tunen. Is dat een goed idee, of juist niet?

 

Ik hoop dat iemand kan helpen

 

Groetjes Veronique

 

 

 

 



#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 24 April 2024 - 09:00 AM

storing 4 (fan failure) = probleem met toerental rookgasventilator

best laten vervangen instellingen veranderen lost dit niet op

 

 



#3 [email protected]_*

Geplaatst op: 24 April 2024 - 11:56 AM

storing 4 (fan failure) = probleem met toerental rookgasventilator

best laten vervangen instellingen veranderen lost dit niet op

 

ga dat inderdaad maar proberen. Maar hoe zit het dan met het gegeven dat de kachel regelmatig toch gewoon aangaat?

Ik zou denken dat dat niet kan als de rookgasventilator kapot is.



#4 [email protected]_*

Geplaatst op: 24 April 2024 - 12:05 PM

ga dat inderdaad maar proberen. Maar hoe zit het dan met het gegeven dat de kachel regelmatig toch gewoon aangaat?

Ik zou denken dat dat niet kan als de rookgasventilator kapot is.

 

Ik zie net dat je het toerental van de rookgasventilator ook aangepast kan worden. Iemand enig idee hoe je dat doet?

 

Post van JeroenST in 2018 op dit forum

Rest mij het afregelen van de pellet toevoer en de rookgas ventilator.

Het omlaag brengen van het toerental van de rookgas ventilator zorgt ervoor dat de uitlaatgas temperatuur daalt omdat de warme gassen meer tijd hebben om af te koelen in de warmtewisselaar waardoor het afgegeven vermogen omhoog gaat. De warmtewisselaar wordt hierdoor wel heter, kan dat kwaad?

Het omlaag brengen van de pellettoevoer verlaagt het vermogen en dus loopt de uitlaatgas temperatuur minder hoog op.

Daarnaast is er nog de verhouding tussen de pellettoevoer en de rookgasafzuiging.

Teveel pellets met te lage afzuiging geeft een slechtere verbranding met meer (kans op) strank overlast.

Te weinig pellets met een te hoge afzuiging geeft minder vermogen en kans dat de kachel zichzelf uit blaast.

 

 



#5 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 24 April 2024 - 03:35 PM

https://www.pelletka...m-4-fan-failure

 

 

 



#6 Gast_Veronique_*

Gast_Veronique_*
  • Guests

Geplaatst op: 24 April 2024 - 10:17 PM

 

Hoi

 

Dank je wel voor de tip. Ik ga het uitzoeken en anders maar een nieuwe rookgasventilator kopen.

 

Groetjes Veronique



#7 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 25 April 2024 - 02:58 PM

Hoi

 

Dank je wel voor de tip. Ik ga het uitzoeken en anders maar een nieuwe rookgasventilator kopen.

 

Groetjes Veronique

 

Beste gast,

 

ik heb gisteren de stappen gevolgd die in de link stonden die je gestuurd had. Ik kreeg alleen niet het zwarte onderdeel los wat op de rookgasventilator zit. Ik weet ook niet goed of ik wel het goede onderdeel had (zie foto 1). Heb ook ergens gezien dat dat een encoder zou zijn?

 

foto 1

https://photos.googl...R9ZvxuQ9FeT7cS4

 

 

Ik heb alle onderdelen met een kwastje schoongemaakt en alle bedrading gecheckt en extra aangeduwd. Ik heb toch ook de instellingen veranderd en met name programma 16,17 en 18 veel hoger gezet. Gisteren deed de kachel het na het schoonmaken en zelfs vanochtend startte de kachel op op de ingestelde tijd. Mijn ruitje wordt nu ook veel minder snel vuil, al lijkt het alsof het nog steeds niet hetzelfde is voor de instellingen gewijzigd werden tijdens het onderhoud ( en waarna de problemen begonnen).

 

Heb je enig idee hoe ik de instellingen nog verder zou kunnen afstellen?

 

De instellingen zijn nu zo:

pr 16 ---- 2150

pr 17 ---- 1950

pr 18 ---- 1900

pr 19 ---- 2150

pr 54 ---- -3

pr 55 ---- -6

 

Groetjes Veronique

 

 


 

 

 



#8 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 25 April 2024 - 07:18 PM

te zware kachel knijpen brand altijd vuiler

monteur moet toch weten welke instellingen hij veranderde





Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding