Beste allemaal,
Vorig jaar heb ik bij de aankoop van mijn chalet een Qlima pelletkachel Almadea 116 gekregen.
Voor zover ik begrepen heb was de kachel nog niet oud en zelden gebruikt, en zo ziet hij er ook uit.
Ik ben er heel blij mee, en de kachel heeft vorig jaar perfect zijn werk gedaan.
Omdat ik niet wist wanneer er voor het laatst onderhoud aan de kachel was gedaan heb ik mijn vaste onderhoudsmonteur (die mijn vorige pelletkachel onderhield) in het voorjaar gebeld voor het onderhoud. Ik heb toen aangegeven dat de kachel iets te groot is voor mijn chalet en het dus erg snel warm wordt (zeker als het niet erg koud is buiten). Vervolgens heeft de monteur wat instellingen aan de kachel veranderd en sindsdien zijn de problemen begonnen.
De kachel geeft heel regelmatig storing 4 (fan failure) of storing 5 (pelletbakje loopt vol zonder ontsteking) en het kachelruitje wordt heel snel vies met zwarte rook. Onder welke omstandigheden de storingen precies voordoen is me na bijna 2 maanden nog steeds niet duidelijk, er lijkt geen pijl op te trekken. Wel lijkt de temperatuur een rol te spelen, als het koud is geeft hij sneller storing 4 aan. Soms doet hij het meteen, soms moet ik hem 2 keer opstarten eer hij het doet, maar soms ook wel 7 of 8 keer. Niet echt handig dus.
De onderhoudsmonteur is al een keer terug geweest om wat instellingen te veranderen, maar zonder echte verbetering.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? En misschien weet iemand wat de fabrieksinstellingen zijn? Ik dacht dat het misschien een idee is om deze terug te zetten in de oorspronkelijke waarde en van daaruit fine te tunen. Is dat een goed idee, of juist niet?
Ik hoop dat iemand kan helpen
Groetjes Veronique