Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto
- - - - -

Tegenvallende Resultaten?


16 replies to this topic

#1 Jan willem

Jan willem

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 13 January 2024 - 03:49 PM

Ik ben de hele week van huis en zo zuinig als ik ben zet ik de thermostaat op 10 graden.
Ik kom gisteren bij huis was het nog 11 graden dus hoppaatee de Pelletkachel aan in de veronderstelling dat het binnen de kortste keren wel weer aangenaam warm zou zijn.
Maar niets is minder waar.Om 19.00 uur kachel aan en 21 uur later nog maar 8,5 graad opgewarmd in de kamer en heeft constant op vermogen 5 gestaan.

Liggen mijn verwachtingen te hoog van een Pelletkachel of is dit normaal.Heb de kachel in maart gekocht en dit zijn eigenlijk de eerste koude dagen dat hij zijn best moet doen.

Gr Jan Willem

#2 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 13 January 2024 - 05:16 PM

veel verschil in pellets jekro meeste warmte



#3 Jan willem

Jan willem

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 13 January 2024 - 05:44 PM

Hoi gast gast

Er zal ongetwijfeld verschil in zitten in warmte maar denk niet dat ik de kamer dan in een VEEL kortere tijdsbestek warm zal krijgen.Maar het is het proberen altijd waard natuurlijk.

#4 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 13 January 2024 - 06:52 PM

2 graad warmer na 5u op 5 wel lang. hoe groot kamer misschien kachel te licht of slechte isolatie



#5 Jan willem

Jan willem

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 13 January 2024 - 07:12 PM

Het vertrek is 55 vierkante meter.
Heb spouwmuur isolatie en hr++ glas en vloer isolatie en de kachel is 8 kw.

Vandaar mijn vraag of het normaal is.
Maar denk ook niet dat iemand het zo koud laat worden in huis.Ik ook niet meer.Ik zet de thermostaat ook gewoon hoger voordat ik vertrek.

#6 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 13 January 2024 - 07:23 PM

Dag Jan Willem,

Het lijkt niet normaal dat je zolang moet stoken om een ruimte van 55m2 (11 x 5) warm te krijgen. Ik stook een goed geisoleerde ruimte van (5 x 4 en 2.2 mtr hoog) in ongeveer 2 uur 10 graden warmer. Controleer de rookgastemperatuur maar eens hoe hoog die is. Als de meeste temperatuur door de schoorsteen naar buiten gaat zijn de vogels in ieder geval blij. Het klinkt raar maar de kachel functioneert beter bij een rookgas temperatuur tussen de 100-130 graden afhankelijk van de vermogenstand.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#7 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 13 January 2024 - 07:42 PM

Dit vond ik als rekensom op internet:

Bereken per 25 m3 een 1 kW vermogen. Bij een plafond hoogte van 2,6m kan 1 kW per 10m2 aangehouden worden. Bijvoorbeeld: een ruimte van 120 m3, kan een pelletkachel in van ca 5 kW, wanneer GOED geïsoleerd. Neem altijd minimaal 1 a 2 kW vermogen meer.

 

Ik heb hier een slecht geïsoleerde ruimte van 27m2. Bij mij zijn de temperaturen lager dan 10 als ik de kachel uit hebt. Ik heb er nooit op gelet maar bij mij duurt niet zo lang. Of heb je een typefout gemaakt want 21 uur is erg lang? Ik heb wel een wifi module zodat ik afstand de kachel kan aanzetten.

 

Wat je kan doen is je aanmelden op het forum en contact opnemen met Germ. Hij kan voor jou instellingen geven waardoor je kachel beter gaat branden en misschien ook wel sneller verwarmt. Soort en type pellet heeft ook zeker invloed in de warmte.

 



#8 Jan willem

Jan willem

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 13 January 2024 - 07:54 PM

Dag Jan Willem,
Het lijkt niet normaal dat je zolang moet stoken om een ruimte van 55m2 (11 x 5) warm te krijgen. Ik stook een goed geisoleerde ruimte van (5 x 4 en 2.2 mtr hoog) in ongeveer 2 uur 10 graden warmer. Controleer de rookgastemperatuur maar eens hoe hoog die is. Als de meeste temperatuur door de schoorsteen naar buiten gaat zijn de vogels in ieder geval blij. Het klinkt raar maar de kachel functioneert beter bij een rookgas temperatuur tussen de 100-130 graden afhankelijk van de vermogenstand.



#9 Jan willem

Jan willem

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 13 January 2024 - 08:04 PM

Hoi germ

Mijn rookgastemperatuur schommelt op stand 5 tussen de 145 en 150 graden.
Ik had mijn temperatuur hoger voordat ik jouw linkje kreeg en gaf stiekem al de schuld aan de veranderingen.

Rookgastemperatuur op de andere 4 standen zal ik gaan bekijken

#10 Jan willem

Jan willem

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 13 January 2024 - 08:10 PM

Hoi ferrie

Ik had al contact met germ gehad en een beetje aangepast.kacheltje brand mooi.
Maar tot nu toe spijt van deze kachel aankoop.

#11 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 14 January 2024 - 06:47 AM

De rookgastemperatuur op de lagere standen zullen lager zijn omdat aanvoer pellets lager is. De rookgastemperatuur kan je omlaag brengen door de snelheid uitlaatgas PR22 naar beneden te brengen. Doe dat in kleine stapjes van 50.

Jammer dat je tot nu toe een slechte ervaring hebt met de kachel. Welke pelletkachel heb je eigenlijk? Dat kan ik nergens zien.



#12 Jan willem

Jan willem

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 14 January 2024 - 07:48 AM

Ik heb de italnext (artel)
Dat de rookgastemperatuur lager is op lagere stand is bekend maar laat hem bewust op 5 staan in de veronderstelling dat het dan sneller warm zal zijn.

Hoe hoog mag de rookgastemperatuur zijn ongeveer op stand 5 dan?

#13 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 14 January 2024 - 10:23 AM

Jij geeft aan dat de rookgastemp 145-150 graden is in stand 5. Zie het eerdere bericht van Germ

Je kan pr22 met stappen van 50 verlagen zodat de warmte meer in de kachel blijft zodat de warmte afgegeven kan worden in de kamer.

Kijk na het verlagen of de verbranding goed blijft.



#14 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 14 January 2024 - 10:29 AM

Ik heb de italnext (artel)
 

Dit klinkt als de artel julia next.

 

Kijk ook dan even of je bij de fijnafstelling kan komen. Misschien staat daar wel een correctie in. Deze kan je het beste op 0 zetten:

 

De twee parameters welke de vlamhoogte bepalen, per vermogen instelling, kunnen procentueel verhoogt of verlaagt worden.
Dit houd in dat de pellet toevoer en/of de lucht toevoer over alle vermogenstanden in de opgegeven procenten hoger of lager zullen zijn.
• cPELL = Pellet toevoer verhogen of verlagen naar -5 tot +5. Iedere punt verhoging betekend 5 % meer of minder pellets toevoer
• cASP = Het toerental van de uitlaatgas ventilator verhogen of verlagen naar -5 tot +5 . Iedere punt verhoging betekend 5% meer of minder toeren van de uitlaatgas ventilator
Procedure;
1. Bedien toets 1 (“Set” verschijnt in het display) en dan toets 3. Er zal “UT01” en “Day X” of “OFF” in het display verschijnen.
2. Bedien toets 3 totdat wisselend UT04 en 00 in het display verschijnt
3. Bedien toets 1 of 2 totdat C9 in het display verschijnt (Loop snel door 1 tot 100 door toets ingedrukt te houden en ga door A1, A2..totdat C9 verschijnt)
4. Bedien toets 3 om bij de parameter regel te komen welke aangepast dient te worden. Maak keuze uit cPELL (pellet toevoer) of cASP (lucht toevoer) of cFAN (Kamer ventilator)
5. Verander met toets 1 (+) of toets 2 (-) de setting. Het menu wordt na enkele seconden automatisch verlaten.


#15 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 14 January 2024 - 10:39 AM

En nog iets om rekening mee te houden. Waar heb je de ruimtesensor zitten die de temperatuur meet in de kamer. Wanneer deze tegen een koude muur zit gaat dat zeker gevolgen hebben voor de meting. Daarbij meet de sensor te temperatuur achter je kachel als de kabel net zo kort is als bij mij. Blijft het al die tijd koud in de kamer? Heb je in de kamer een aparte thermometer hangen waar je de daadwerkelijke temperatuur op kan aflezen?



#16 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 14 January 2024 - 12:32 PM

Ferrie heeft al heel veel geleerd!  :rolleyes:

cPELL cASP op 0 zetten, in het E-Tool de "vermeerdering lucht %" het verlagen en het formulier versturen, daarna alle waarden uit het spreadsheet [Optie 1] weer overnemen. De rookgastemperatuur moet dan naar beneden gaan zodat de warmte in de kachel blijft "hangen" en niet door het rookgaskanaal gejaagd wordt. Teveel warmte in het rookgaskanaal zorgt voor teveel natuurlijke stijging waardoor de warmte nog sneller uit de kachel gaat. Dit zogenaamde venturi effect zorgt ervoor dat de kachel minder efficiënt wordt. Het klinkt heel raar maar het is echt zo: hoe koeler het rookgas hoe beter de kachel warmte afgeeft. Volgens de berekening van Ferrie moet de kachel van 8kw voldoende zijn. Lees ook nog eens de handleiding van het E-tool https://drive.google...iew?usp=sharing Het gaat goed komen!

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#17 Jan willem

Jan willem

    volwaardig lid

  • Members
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst op: 14 January 2024 - 04:09 PM

Ferrie

Mooi man dat er zo meegedacht word en dan ook nog de moeite willen doen om zulke verhalen te tikken.

De sensor zit gewoon aan de achterkant van de kachel vast.Had mij idd ook al 2 thermometers gehaald om te kijken als er verschillen zouden zijn.Kachel geeft 1 graad minder aan dan de losse thermometer.

Ik ga volgende week zoals jij en germ zeggen gewoon weer opnieuw beginnen samen met de e-tool.
En met jullie natuurlijk.Bedankt alvast.



Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding