Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto
- - - - -

Afstellen Artel Julia Next Pellet Kachels


35 replies to this topic

#1 tjipos

tjipos

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 31 December 2023 - 12:15 PM

Goedemiddag  iedereen, 

 

 

Allereerst wil ik Germ Wentink bedanken voor de spreadsheets en het advies voor de kachels, die hebben mij al een mooi stuk op weg geholpen.

 

Even voorstellen, ik heet Tjipke Postma en ben al geruime tijd bezig om onze Julia next kachels goed af te stellen maar dat wilde maar niet goed lukken.

Bij beide kachels had ik meestal binnen een dag de glazen al bruin.

Ik heb mij bij dit forum aangemeld en met een privé bericht Germ om hulp gevraagd en met Germ zijn E-Tool de parameters bijgesteld.

De kachels branden nu al een stuk beter en de glazen worden niet meer zo bruin, ze hebben nu na 1 dag stoken een grijs en licht bruine aanslag.

Met hulp van het forum hoop ik nog het nodige te kunnen verbeteren aan de kachels.

Beide kachels zijn van het merk Artel en het type is Julia next met continue pellet motor met een vermogen van 8 kW.

Bij 1 kachel heb ik een muur doorvoer op ongeveer 2.3 meter hoogte, onder bij de kachel een 90 graden bocht en boven een 2x45 graden bocht.

Bij deze kachel gebruik ik lichte pellets 1 liter 660 gram Agri select 100% naaldhout.

De andere kachel heeft een platdak doorvoer van plusminus 3,5 meter met onder bij de kachel een 90 graden bocht, bij deze kachel gebruik ik donkere pellets 1 liter 680 gram elite blauw 80% loofhout 20% naaldhout

De lucht bij beide kachels wordt van buiten gehaald doormiddels van een 50mm buisje door de muur. Heeft dit ook invloed op stookgedrag als lucht uit kamer wordt gehaald?

Beide kachels heb ik nu de pellets met 25% verminderd (bij 30% werd de temperatuur bij eco stand te laag) en de lucht met 20% vermeerderd.

​Ben nog wel aan het veranderen geweest met met lucht toevoer vermeerderen of verminderen maar dat heeft geen verbetering gegeven wat betreft het vervuilen van get glas. 

Als iemand nog enige suggesties heeft hoor ik het graag.

​Wens ik een ieder een goed uiteinde van het jaar en een voorspoedig 2024

 

mvg Tjipke Postma.

 

 

 

 



#2 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 31 December 2023 - 01:31 PM

Hallo Tjipke 

Ik heb hier ook een artel julia next en gebruik ook de agri select. Ik heb een vrij korte afvoer van 3 meter. Ik had ook met de parameters van Germ een betere en zuinigere verbranding maar mijn ruit werd ook zwart. Door meer lucht toe te voegen krijg ik nu een grijze laag op de ruit. Mijn kachel gaat dan wel om 7 uur in de ochtend aan en om 12 uur in de avond uit. Dat mag dus wel. Wanneer de temperaturen wat hoger zijn zoals nu wordt mijn ruit iets vuiler maar nog steeds met een vochtige keukenrol makkelijk te reinigen. Hoe zachter de kachel brand hoe meer ik last zal hebben van grijs en een bruine laag. I kan daar mee leven. De warmte is goed en daar gaat het mij om.

Bij mij staat Pr06 op 440 en PR18 op 2000. Misschien kan je er iets mee?

Succes. Ferry



#3 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 31 December 2023 - 01:33 PM

PS.

Lucht van buiten heeft zeker invloed op de verbranding. Alleen maar beter. Je trekt anders ook de zuurstof uit je kamer.



#4 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 31 December 2023 - 01:44 PM

Nog een PS.

Ik lees dat je onder bij de kachel een bocht heb van 90 graden. Een T-stuk op de kachelafvoer zou beter zijn. As komt dan niet in de bocht te liggen maar op de onderkant van het T-stuk.

Whats-App-Image-2023-12-31-at-14-40-46.j

 



#5 tjipos

tjipos

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 31 December 2023 - 05:42 PM

Bedankt voor de info Ferrie.



#6 tjipos

tjipos

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 31 December 2023 - 05:49 PM

Ferrie, ik lees dat jij ook Agri select gebruikt. welke soort heb jij en wat was jouw pellet gewicht bij 1 liter?

 



#7 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 31 December 2023 - 08:12 PM

agriselect heeft verschillende producenten. elke vracht andere pellets

buitenlucht alleen invloed op verbranding goed geisoleerde huizen



#8 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 31 December 2023 - 08:27 PM

muurdoorvoer verboden onderaan 90 gr bocht kans schoorsteenbrand

forum staat vol berichten hoe het wel hoort kijk maar eens goed rond



#9 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 01 January 2024 - 11:50 AM

Ferrie, ik lees dat jij ook Agri select gebruikt. welke soort heb jij en wat was jouw pellet gewicht bij 1 liter?

Ik gebruik ook de lichte pellet. 100% naaldhout. Ik twijfel wel aan de 100% omdat bij mijn laatste pallet een donkere pellet is gemixt. Niet veel maar merk het wel wel aan het as. 

Agriselect ENplus A1 Virgin Wood Houtpellets (Naaldhout). Ons Huismerk

 

Wat betreft gewicht zit je goed. Ik zit ook in die range. Ik heb zelf wel aanpassingen gedaan aan stand 1 zoals je ziet omdat in deze stand de meeste vervuiling plaatsvind.



#10 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 01 January 2024 - 11:56 AM

 

buitenlucht alleen invloed op verbranding goed geïsoleerde huizen

Klopt dat de verbranding beter is met buitenlucht. Ook als je huis niet goed geïsoleerd is is het aan te raden om buitenlucht te pakken. Wanneer je de lucht van binnen pakt zal verwarmde lucht je kachel in verdwijnen. Zonde. Ik ben hier niet top geïsoleerd en toch merk ik het wanneer ik niet van buitenaf lucht pakt. De lucht binnen wordt droger en ik krijg hoofdpijn.

Dus lucht van buiten is altijd beter.



#11 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 01 January 2024 - 11:06 PM

meer lucht voor propere ruit ook meer verwarmde binnenlucht weg. elk voordeel heb zijn nadeel



#12 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 02 January 2024 - 07:04 AM

meer lucht voor propere ruit ook meer verwarmde binnenlucht weg. elk voordeel heb zijn nadeel

Hoe bedoel je? Elk voordeel heeft zijn nadeel?



#13 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 02 January 2024 - 11:20 AM

voordeel properder ruitje nadeel meer warmte door pijp



#14 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 03 January 2024 - 02:38 PM

voordeel properder ruitje nadeel meer warmte door pijp

Wanneer je lucht van buitenaf pakt heb je een schonere ruit omdat het zuurstofgehalte constanter is en de warmte binnen wordt niet opgenomen door de aanzuiging van de kachel om vervolgens naar buiten te gaan. Warmte blijft binnen.

 

Lucht van buitenaf heeft geen nadeel maar voordeel. Lucht van binnenuit heeft geen voordeel maar wel nadeel.



#15 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 03 January 2024 - 07:44 PM

Goede conclusie Ferrie!  :D  :D


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#16 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 04 January 2024 - 06:24 AM

Deze lucht is ook weer geklaard  :D

 

@Tjipke 

  Wat is de stand bij jou. Is het al wat beter? Deze draad gaat om jouw probleem en ik ben erg benieuwd ;)



#17 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 05 January 2024 - 12:28 PM

volgende week koning winter kachel harder. ruitje zal wel langer proper blijven



#18 tjipos

tjipos

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 Posts:

Geplaatst op: 28 January 2024 - 03:56 PM

Deze lucht is ook weer geklaard  :D

 

@Tjipke 

  Wat is de stand bij jou. Is het al wat beter? Deze draad gaat om jouw probleem en ik ben erg benieuwd ;)

Goedemiddag Ferrie,

 

Ik ben enige tijd afwezig geweest vandaar dat ik nu reageer. In ieder geval bedankt voor jou betrokkenheid Ferrie.

Heb middels Germ zijn spreadsheets aanpassingen gedaan en wel verbetering gezien omtrent verbranding en bruine ruitjes, maar heb nog wel na een goede halve dag stoken alweer enige bruine aanslag op de ruitjes. Ik ben nog wel aan het experimenteren geweest met dan wat minder brandstof of wat meer zuurstof maar het resultaat is bijna allemaal hetzelfde

Als er iemand nog enige suggesties heeft hoor ik het graag.

 



#19 Gast_Patrick edens_*

Gast_Patrick edens_*
  • Guests

Geplaatst op: 28 January 2024 - 05:49 PM

Goedeavond ik heb een vraag ik vindt dat de Julia next 8 kw mijn huis niet super warm maakt hoog uit 20 gr is er iemand met een idee hoe dat kan 55 vierkante meter ongeveer is de kamer al vast bedankt

#20 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 28 January 2024 - 09:50 PM

instellen 25 graden blaast warmer



#21 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 29 January 2024 - 08:46 AM

@Patrick:  Op welke vermogen stand van de kachel stook je? Hoe hoog is de ruimte? en wat is de rookgastemperatuur? [+] ingedrukt houden. Welke pellets stook je?


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#22 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 30 January 2024 - 11:13 AM

goede middag
Hoogte van het huis is 2,6 meter temperatuur waar de kachel op staat is altijd 24 gr opstand 5 thermostaat in huis geeft 19 a20 graden aan pellets zijn tartak rookgastempratuur is rond de 144 graden
@Patrick: Op welke vermogen stand van de kachel stook je? Hoe hoog is de ruimte? en wat is de rookgastemperatuur? [+] ingedrukt houden. Welke pellets stook je?



#23 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 30 January 2024 - 01:19 PM

Je hebt een woonkamer van 55 m2 x 2,6 mtr geeft 143m3   Volgens mijn berekening heb je dan voor een goed geïsoleerde woning 0,06 kwh/m3 en voor een redelijk geïsoleerde woning 0,08 kwh/m3 nodig. In jouw geval 143x0,06= 8,5kwh of 11,4kwh kachel nodig. Je schrijft dat een Julia Next hebt van 8kwh Echter dit is het maximaal vermogen. Dus bij vorst stoken op Power stand 5 lijkt mij normaal! Het kan wellicht nog wat efficiënter als je de kachel perfect afstelt met behulp van mijn E-Tool maar dan moet je me eerst een PB sturen anders kan ik je geen linkje geven.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#24 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 31 January 2024 - 07:34 PM

plospan bruin stoken meer kwh/kg



#25 Gast_Annemarie_*

Gast_Annemarie_*
  • Guests

Geplaatst op: 06 February 2024 - 06:42 PM

Hallo iedereen,

 

Ik heb een Julia Next 8KW.

Deze hebben we nu een half jaar. Maar hij maakt het iets te warm in huis. zelfs als ik de kachel op 10 graden zet wordt het al gauw bijna 24 graden in huis. opp. ong. 45 m2.

Ik heb al geprobeerd om bij de instellingen te veranderen dat hij moet uit slaan bij 24 graden op de sensor/ Hij gaat namelijk tot ongeveer 27 graden. De kachel staat in een hoek.

Maar hij gaat niet uit.

Iemand een idee wat te doen.

 

Ik gebruik 100% naaldhout pellets.

Moet ik eventueel ook andere parameters aanpassen.

Om de 2 dagen moet ik de kachel schoonmaken. 

 



#26 Gast_Gast _*

Gast_Gast _*
  • Guests

Geplaatst op: 06 February 2024 - 08:19 PM

minder pellets laagste stand teveel warmte



#27 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 07 February 2024 - 05:34 AM

Hallo iedereen,

 

Ik heb een Julia Next 8KW.

Deze hebben we nu een half jaar. Maar hij maakt het iets te warm in huis. zelfs als ik de kachel op 10 graden zet wordt het al gauw bijna 24 graden in huis. opp. ong. 45 m2.

Ik heb al geprobeerd om bij de instellingen te veranderen dat hij moet uit slaan bij 24 graden op de sensor/ Hij gaat namelijk tot ongeveer 27 graden. De kachel staat in een hoek.

Maar hij gaat niet uit.

Iemand een idee wat te doen.

 

Ik gebruik 100% naaldhout pellets.

Moet ik eventueel ook andere parameters aanpassen.

Om de 2 dagen moet ik de kachel schoonmaken. 

 

Hallo Annemarie,

Parameter 28  moet je op 1 zetten. De kachel gaat dan bij een graag boven de temperatuurinstelling uit en 1 graag onder de temperatuurinstelling weer aan.

Kijk ook even of van de temperatuursensor voor ruimtemeting het uiteinde niet tegen iets kouds aanzit. 

Dat je de kachel moet schoonmaken is heel normaal. Dat hoort bij een pelletkachel. Bij mij staat de kachel de hele dag aan en elke dag moet ik hem schoonmaken.

Tip: Vraag aan Germ om aangepaste parameters. Geef in een pm het gewicht van een liter pellets, de waardes van pr06 en pr18. De gegevens van je pellets en de situatie van de kachel zoals lengte van de rookafvoer. Je moet hiervoor wel een account op dit forum hebben. Zonder account kan je geen pm versturen.

 

Succes!!



#28 Gast_Annemarie_*

Gast_Annemarie_*
  • Guests

Geplaatst op: 07 February 2024 - 03:52 PM

Top. Hartstikke bedankt. Nu werkt het.

En ik zal Germ een pm sturen. Bedankt voor de tip.

#29 Ferrie

Ferrie

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 63 Posts:

Geplaatst op: 07 February 2024 - 07:04 PM

Top. Hartstikke bedankt. Nu werkt het.

En ik zal Germ een pm sturen. Bedankt voor de tip.

Leuk om te horen dat het gelukt is en dat je hiervan een terugkoppeling doet.

Graag gedaan en succes met de verdere instellingen nav de sheet van Germ.



#30 Gast_Annemarie_*

Gast_Annemarie_*
  • Guests

Geplaatst op: 08 February 2024 - 05:46 PM

Dat gaat dus nog een probleem worden. Ik probeer mij te registreren maar krijg de mail niet binnen om te valideren.
En het mailadres [email protected] werkt blijkbaar ook niet meer.



Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding