Ga naar inhoud


lampen
zonnepanelen
laptops4all
Foto
- - - - -

Pelletkachel I.c.m. Home Assistant


3 replies to this topic

#1 cortezzz

cortezzz

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 11 December 2023 - 06:20 PM

Een mooi alternatief voor de wifi module bij AMG Kachels, (drieknops bediening) zoals Artel. Je gebruikt hiervoor de zelfde aansluiting waarop de wifi module normaal aangesloten wordt. Dus fysiek hoeft er aan de kachel niks veranderd te worden.

Natuurlijk wel geheel op eigen risico, ook i.v.m garantie.

 

Mocht je al een domoticasysteem hebben dat werkt via home assistant of domoticz dan kun je pelletkachels met een duepi moederbord integreren zonder wifi module.

 

Ik heb dit hier werkend gekregen met een basis I.T. achtergrond. Enige ervaring met home assistant is wel vereist.

 

Je kunt onbeperkt programma's maken, thermostaat bedienen en bent niet afhankelijk van een app.

Zo gaat mijn kachel bijvoorbeeld elke dag op een bepaald tijdstip aan en uit, waarbij hij alleerst controleert of er wel iemand aanwezig is en de temperatuur onder een bepaalde waarde is.

 

Zo zijn de mogelijkheden veel uitgebreider dan met de wifi module i.c.m de app en aanzienlijk goedkoper.

 

Voor meer informatie:

 

https://community.ho...uepi-evo/255841

 



#2 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 13 December 2023 - 12:10 PM

Moet je dan ESP home draaien, en zo ja waar draai je die dan op? Heb je ook een linkje naar de module zelf?


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#3 cortezzz

cortezzz

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Geplaatst op: 13 December 2023 - 09:46 PM

Ik heb een wemos d1 mini board geflashed met espeasy. Je hebt dan geen esphome nodig. Je moet alleen de esp toevoegen als climate entity in config.yaml.

https://community.ho...i-evo/255841/71

Dit is een voorbeeld van het bordje, als je in het topic zoekt naar posts van de gebruiker Mvroosmalen1970 dan kun je zien hoe het in zn werk gaat.

Ik kan u eventueel wel een beknopte handleiding maken, stuur me dan maar even een pm.

Overigens bedankt voor de tool, ben ermee aan de slag gegaan!

#4 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 15 December 2023 - 01:37 PM

Gisteren heb ik mij eens verdiept in wat je allemaal geschreven hebt. Ik vind het knap dat je dit kan. Wemos D1 mini doet dus de truc. Niet dat ik het kan maar heb wel een idee: Stel nu dat je de GPIO poorten kunt gebruiken voor de sensoren van de pelletkachel. Dan zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om de temperatuur van het rookgaskanaal te kunnen meten. Als je die weet zou je de vijzelsnelheid kunnen sturen. Bijvoorbeeld: Als de rookgas temperatuur lager is dan 100 graden dan hoger vijzelsnelheid [P5] indien de rookgastemperatuur > 100 graden dan lagere vijzelsnelheid ]Eco]  indien het verschil tussen de  omgevingstemperatuur van de kachel en de gevraagde temperatuur groot is [P3] en als deze klein is [P1] etc. Zou zoiets kunnen? 

 


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 




Reageer op dit onderwerp



  


Hosting en Seo door
scheiding