Ga naar inhoud


Foto

Buffervat Of Openverdeler?


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 broeken

broeken

    beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 Posts:

Geplaatst op: 10 January 2023 - 03:01 PM

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het goed samen laten functioneren van een MCZ Vivo 80 Hydro Pelletkachel en een Remeha CW5 ketel.

De pellet CV kachel staat nu aan de CV zijde direct aangesloten op de leidingen en dit werkt niet goed. radiatoren worden deels warm. en deels helemaal niet. Het rendement is slecht.
de MCZ pelletkachel is 14kW waterzijde en de Remeha 34 kW.
 
Ik zoek een buffervat of openverdeler daar ik denk dat de problemen gaat oplossen. Mogelijk willen we de CV over een aantal jaar vervangen voor een hybride warmtepomp. of enkel op de pellets gaan stoken.
Warm water via buffervat, en mogelijke aansluiting van zonnecollectoren zou leuk zijn.

 

Ik heb een offerte gekregen voor een 200L buffervat. maar ben bang dat deze sowieso te klein is?

 

Offerte:

200L Buffervat voor koel- en warmteopslag € 906,00 

Cv-aanpassen cv & pellet kachel zijde inclusief vloerverwarming € 600,00

Arbeid € 450,00

 

Huis 250m2. bouwjaar 1979, redelijk geisoleerd.

 

Iemand tips?

 



#2 Harlo

Harlo

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 211 Posts:

Geplaatst op: 11 January 2023 - 08:35 AM

ik zou beginnen met het huis optimaal te isoleren.

Hoeveel radiatoren moeten er verwarmd worden door de pellet CV kachel. Wordt de warmte vraag gestuurd door de temperatuur in de kamer waar de pelletkachel staat of wordt deze gestuurd op water temperatuur.



#3 GermWentink

GermWentink

    Moderator

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 421 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 11 January 2023 - 09:06 AM

Dag Broeken, 

Zelf draai ik naar volle tevredenheid met Artel Pellet CV installatie, deze heeft ook in het begin wat start problemen gehad. Allereerst willen we graag weten hoe de installatie aangesloten is, heb je een extra pomp, heb je een bypas voor de CV? zijn de radiatoren voorzien van een voetklep? Gezien je summiere beschrijving denk ik het volgende: Voor het voorkomen van het veelbuldig starten en stoppen van de Pelletketel heb je zeker een buffervat nodig van meer dan 200l. De radiatoren dienen allen voldoende tegendruk te geven in de voetklep, google op CV-tuning dan vind je daar wel meer informatie over. Vuistregel is dat er hoogstens 20graden verschil mag zijn tussen de aanvoer en retour leiding per radiator.  Als de CV-pomp stil staat wie pompt dan het warme water rond? Het mooiste vind ik altijd om een extra pomp in te zetten en deze aan te sturen met een thermostaat. Zijn de  radiatoren voorzien van thermostaat knoppen? Geeft het drukvat voldoende (1,5 bar) tegendruk? Voorlopig even genoeg vragen waarbij de antwoorden bepalend zijn voor het inschatten van de oplossing. We horen het graag en kunnen dan weer verder helpen.


ezgifcom-gif-maker.gif

Mijn pellets stook ik in een 'MCZ-Deco' pelletkachel,
in een 'Artel compact 20kw autocleaning'  met 500Ltr buffer PelletCV,

en in een 'Artel Julia Next' pelletkachel! 

Tuning van Pelletverbruik en parameter instelling via een eigen E-form tool!

 


#4 maritime

maritime

    groot gebruiker

  • Members
  • Pip Pip Pip
  • 44 Posts:
  • LocationBorgsweer

Geplaatst op: 28 January 2023 - 08:58 AM

Hallo Broeken,

 

Waarschijnlijk heb je terugslagkleppen nodig voor de circulatie op je cv installatie. Zoals jij het omschrijft lijkt het erop dat de ciculatie via de Remeha CW5 ketel loopt en te weinig via de radiator.

Het ea. is afhankelijk van elkaar. 


Ik stook mijn huis met cv pelletketel van Artlel 24 Kw met een 500 liter buffervat met hygiene spiraal.





Hosting en Seo door
scheiding