Ga naar inhoud

Foto

Storing Edilkamil Laguna P35

3 replies to this topic

#1 Erik laguna p35

Erik laguna p35

beginner

• Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 29 november 2021 - 10:06

Goedemorgen, even voorstellen, mijn naam is Erik, en ben sinds vorige week eigenaar van een pellet CV ketel van Edilkamil type Laguna P35.  Na het plaatsen van de ketel gaat hij na een poosje op alarm error H4.

is er iemand die weet wat hier de reden  voor is? De ketel heb ik goed functionerend bij de vorige eigenaar zien branden. Dus kan iets met transport?

Uit de gebruiksaanwijzing word t ik niks wijzer.

Verder heb ik geen mix ventiel tussen de aanvoer en retour.. dus bij opstart nu in deze periode komt er ijskoud water in de retour. maar dat is als het goed is 1-mailig. En de vorige eigenaar had het precies zo.

Ik gebruik de ketel voor verwarmen van 1000 liter buffervat.

Ik benieuwd of iemand raad weet.

Alvast bedankt.

pelletkachel

#2 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 109 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 29 november 2021 - 10:31

Dag Erik,

gefeliciteerd met je aanschaf van deze mooie ketel. Jammer dat je hem nog niet goed aan de praat krijgt. Volgens de gebruiksaanwijzing heb je, zoals ik dat lees, configuratie 4/5 (je stookt alleen het buffervat warm). Zelf heb ik een Artel pellet CV met 500ltr buffervat en heb ook zo'n soort configuratie. Bij H4 heb je eigenlijk 2 mogelijkheden wel / niet vlam. Kun je aangeven of er vlam is geweest voordat de ketel in storing gaat. Ook de wijze van rookgasafvoer heeft invloed op deze storing. Als er wel vlam was, komt het rookgas uit de ketel waarschijnlijk niet binnen de gestelde tijd op temperatuur. Of de sensor zit los, maar daar ga ik niet vanuit. Ik kon in de gedownloade handleiding niet vinden of je de rookgas temperatuur nog kunt zien in het display. Het is bij H04 belangrijk om te weten wat de rookgastemperatuur was voordat de ketel in storing gaat.  Kun je dat ontdekken?

Ik stook mijn pellets in een 'MCZ-Deco' pelletkachel en in een 'Artel compact 20kw autocleaning' pelletCV  

#3 Erik laguna p35

Erik laguna p35

beginner

• Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 29 november 2021 - 10:56

Dag Erik,

gefeliciteerd met je aanschaf van deze mooie ketel. Jammer dat je hem nog niet goed aan de praat krijgt. Volgens de gebruiksaanwijzing heb je, zoals ik dat lees, configuratie 4/5 (je stookt alleen het buffervat warm). Zelf heb ik een Artel pellet CV met 500ltr buffervat en heb ook zo'n soort configuratie. Bij H4 heb je eigenlijk 2 mogelijkheden wel / niet vlam. Kun je aangeven of er vlam is geweest voordat de ketel in storing gaat. Ook de wijze van rookgasafvoer heeft invloed op deze storing. Als er wel vlam was, komt het rookgas uit de ketel waarschijnlijk niet binnen de gestelde tijd op temperatuur. Of de sensor zit los, maar daar ga ik niet vanuit. Ik kon in de gedownloade handleiding niet vinden of je de rookgas temperatuur nog kunt zien in het display. Het is bij H04 belangrijk om te weten wat de rookgastemperatuur was voordat de ketel in storing gaat.  Kun je dat ontdekken?

Hoi, inderdaad bij H4 heb je 2 opties, en die van mij brand dus eerst wel en slaat dan uit...

Ik heb de vorige eigenaar ook gesproken en die begon ook over de sensor voor de rookgas afvoer, wellicht zit die nu niet helemaal juist. Ik zal dat even checken.

#4 Erik laguna p35

Erik laguna p35

beginner

• Members
  • Pip
  • 3 Posts:

Geplaatst op: 30 november 2021 - 07:25

De sensor van de rookgas afvoer lag er inderdaad uit. Dus kachel brand nu goed. Bedankt voor de tip. Probleem dus opgelost.:-)

Reageer op dit onderwerp