Ga naar inhoud

Foto
- - - - -

Buffervat Op Temperatuur Houden

4 replies to this topic

#1 Bjorn

Bjorn

beginner

• Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 18 oktober 2021 - 11:18

Ik zit te overwegen om een buffervat aan te sluiten op mijn Centropellet pelletboiler. De ketel is instelbaar op buffermode, maar ik vroeg mij af hoe de ketel dan weet of het buffervat (nog)op temperatuur is, en wanneer hij weer moet opstarten. Dit kan in mijn beleving alleen maar als de pomp van de pelletketel continu blijft draaien. Of zie ik dit verkeerd? Weet iemand hoe deze modus van de Centropellet werkt?

pelletkachel

#2 [email protected]

[email protected]

beginner

• Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 01 november 2021 - 10:30

De temperatuur van het water in je buffervat wordt met een temperatuursonde gemeten. Als je pelletketel instelbaar is voor bufferen dan moet er ook een mogelijkheid zijn om een sonde aan te sluiten. Waarschijnlijk zit deze ook al bij de ketel, meestal ergens achter opgeklikt.
Waarschijnlijk staat alles in de gebruikershandleiding van je ketel.
Vraag; hoe wordt de temperatuur nu gemeten? Dmv een ruimtethermostaat?

Mogelijk heb je ook nog een extra pomp nodig als je een buffervat aansluit en ook een aparte aansturing van die pomp.
Wat je zeker nodig hebt is een drukvat.

#3 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 74 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 10 november 2021 - 08:42

Welk type CentroPellet heb je? Ik denk dat [email protected] gekijk heeft en er een temp voeler voor het buffervat aangesloten kan worden.  Bij mijn Artel pellet CV met buffervat meet de kachel het retour water uit het buffervat. Deze pendelt dan tussen maximum aanvoer en minimum retour. De kachel komt in standby totdat de warmte in het buffervat onvoldoende is, dan stookt de kachel het buffervat weer op tot de ingestelde temperatuur en gaat dan weer in standby. De warmte vraag regel ik met een pomp en een wifi thermostaat (230v). 

Ik stook mijn pellets in een 'MCZ-Deco' pelletkachel en in een 'Artel compact 20kw autocleaning' pelletCV  

#4 Bjorn

Bjorn

beginner

• Members
  • Pip
  • 7 Posts:

Geplaatst op: 11 november 2021 - 06:44

Welk type CentroPellet heb je? Ik denk dat [email protected] gekijk heeft en er een temp voeler voor het buffervat aangesloten kan worden.  Bij mijn Artel pellet CV met buffervat meet de kachel het retour water uit het buffervat. Deze pendelt dan tussen maximum aanvoer en minimum retour. De kachel komt in standby totdat de warmte in het buffervat onvoldoende is, dan stookt de kachel het buffervat weer op tot de ingestelde temperatuur en gaat dan weer in standby. De warmte vraag regel ik met een pomp en een wifi thermostaat (230v). 

Ik heb een centropellet ZVB20. Deze is softwarematig gelijk aan veel modellen van Artel.

Als jouw ketel terugvalt in de standby, gaat de ketel dan uit, of gaat deze in de ecomodus branden? En stel je zelf de minimale en maximale buffertemperatuur in?

#5 GermWentink

GermWentink

Moderator

• Members
  • Pip Pip Pip
  • 74 Posts:
  • LocationWenum Wiesel

Geplaatst op: 12 november 2021 - 11:25

Ik stel eerst de temperatuur van het water in. Dit is bij mij c.a. 55 graden omdat ik vloerverwarming met enkele radiatoren op de bovenverdieping heb.  (Linker knoppen op het display) Indien de ketel de ingestelde temperatuur bereikt heeft gaat de de ketel uit, Na "wait cooling " verschijnt er dan "Hold Request" op het display de ketel wacht dan tot het buffervat (delta T van 6 graden) is afgekoeld. De Delta T (m-9-5 06) heb ik iets hoger dan standaard zodat de ketel minder pendelt. De Artel draait met hydraulisch schema 0 ( m-9-3) en type standby mode 02 ( m-9-5 13)  dwz de ketel houdt alleen het buffervat op temperatuur. De pomp inschakel temperatuur heb ik op 50 graden (5 graden lager) gezet (m-9-7 pr25)  zodat de pomp van de ketel eerder het warme water in het buffervat begint te pompen. Dit had ook een positieve bijdrage aan minder pendelen. Als je alle parameters wil die ik heb ingesteld stuur me dan even een pb.

Ik stook mijn pellets in een 'MCZ-Deco' pelletkachel en in een 'Artel compact 20kw autocleaning' pelletCV  

Reageer op dit onderwerp